Блог інноваторів: Як не налякати інвестора або 5 основних RED FLAGS у спілкуванні

Існує 5 табу, які варто знати стартаперам при спілкуванні з потенційними інвесторами, про це у своєму блозі розповідає учасник програми MSc in Innovations and Entrepreneurship Андрій Коноваленко після прослуханого курсу Дениса Довгополого «Основи інноваційного підприємництва».

AK

«Після спілкування з Денисом Довгополим (викладачем LvBS, президентом бізнес-акселератора GrowthUP) я виділив для себе декілька RED FLAGS, які варто розуміти при залученні інвестицій. Зрозуміло, що кожне з цих «правил» має винятки, але загалом все відбувається саме так.

1. «У нас крутий стартап, але... у мене ще робота та паралельний проект»
Початок нового проекту та його подальший розвиток потребують багато часу. А, виходячи з того, що на перших етапах вам доведеться перевіряти ваші гіпотези та особисто спілкуватись з клієнтами, щоб краще зрозуміти їхні потреби, вам потрібно буде приділяти вашому стартапу весь свій час та плідно працювати – без цього нічого не вийде. Та, якщо окрім цього проекту у вас є ще кілька інших, чи ви працюєте та не плануєте найближчим часом залишати роботу та займатись тільки своїм проектом, – це однозначно не те, що може переконати інвестора.

З особистого досвіду можу сказати, що це правило 100% діє для мене. Але важливо тут не питання залучення інвестицій, а те, що не сфокусувавшись на одному проекті, неможливо досягти високих результатів. Коли з трьох паралельних проектів я обрав один і повністю на ньому сфокусувався, то за рік мені вдалось зробити значно більше, ніж за останні декілька років.

2. Розповідати про місію та візію, але не розуміти проблеми
Ваш проект повинен вирішувати конкретну проблему – з неї й потрібно розпочинати. Якщо ж ви починаєте свою презентації/розмову з інвестором із розповіді про вашу місію «зробимо світ краще», а на запитання про проблему не маєте що відповісти, то варто над цим замислитись та проаналізувати, що ж ви насправді створюєте.

AK1

3. Незнання та нерозуміння ринку
Інвестор хоче вкладати гроші в експертів, які розуміють свою справу краще за нього. Якщо під час розмови виявляється, що він знає ринок та ваших конкурентів краще, ніж ви самі, виникає відповідне запитання: «А навіщо вкладати гроші у людей, які погано знають свою справу?»

4. Наша компанія не має конкурентів
Коли ви сказали інвестору, що у вашого продукту немає конкурентів, то він одразу розуміє, що ви:
a)погано шукали та не розумієте ринок
b)створюєте продукт, який нікому не потрібен
с)плануєте працювати на ринку, який не цікавий іншим компаніям.
Звичайно, існує ймовірність, що ви насправді створюєте щось геніальне, але тепер вам варто довести це інвестору та переконати його, що ви розумієте те, про що кажете.

AK2

5. Велика заробітна плата для засновника
Якщо у вашому кошторисі передбачено велику заробітну плату для засновників, то це однозначно не те, що сподобається інвестору. Ви повинні залучати інвестиції для того, щоб розвивати бізнес та збільшувати капіталізацію, а не для того, щоби платити собі більшу зарплату. Прийнятна зарплата для засновника – це мінімальна сума, якої буде вистачати на оренду, їжу, дорогу тощо.
І ще одна додаткова та цікава порада, яка значно спростить вам життя, коли ви будете робити фінансові розрахунки та міркувати про «ну, як я можу знати, скільки ми точно будемо заробляти через 10 років?».

І ще: всі чудово розуміють, що неможливо точно передбачити розвиток та прибутки компанії, а всі розрахунки – це орієнтовне бачення того, як і чому буде зростати компанія. Тому не варто рахувати з точністю до центів та сотень доларів, краще округліть, принаймні, до тисяч або мільйонів (якщо, звичайно, ви плануєте їх заробляти) – так буде значно легше читати ваші розрахунки, що будуть позбавлені великої кількості нулів.

MSc in Innovations and Entrepreneurship: єдина та унікальна програма магістерського рівня в Україні, яка надає системні бізнес-знання для створення власного бізнесу в технологічній або інноваційній сферах.