Що варто знати про етапи розвитку компанії?

22 Вер 2015

Львівська бізнес-школа Українського католицького університету (LvBS) та інтернет-портал Tvoemisto.tv продовжують спільний проект «Як ефективно управляти малим бізнесом?». Усі компанії, незалежно від мети заснування, проходять однакові етапи розвитку, які називають: «дитинство», «юність», «зрілість» тощо. Для кожного з цих етапів характерні свої форми організації роботи і управління. Викладач LvBS, директор Львівської школи проектного менеджменту Наталія Шпот розповіла про те, що варто знати, щоб уникнути розчарувань, створюючи власну компанію, або як знайти омріяне місце праці.

фото: lvbs.com.ua

ФОТО: lvbs.com.ua

Етап «Тусовка». Молоду, щойно засновану компанію характеризує значна, але не дуже впорядкована активність на ринку. Сам факт появи клієнта і попиту до продукції чи сервісу викликає захоплення і вдячність, тому молоді підприємці готові виконувати замовлення, яке виходить за рамки їхньої стандартної пропозиції. Наприклад, якщо це молодий сімейний готель, то, швидше за все, вам не відмовлять у тому, щоб зустріти з поїзда чи приготувати вечерю поза визначеним часом, і, ймовірно, не візьмуть за це додаткової оплати. Це й не дивно – у щойно заснованих компаніях найчастіше працюють самі власники, які щиро зацікавлені в тому, щоб задоволений клієнт порекомендував їх своїм друзям та знайомим.  Якщо ви поділяєте цінності засновників і готові працювати майже 24 години 7 днів на тиждень, то за успішного розвитку компанії можете розраховувати на непоганий заробіток та високий управлінський пост у близькому майбутньому. Молоді компанії швидко ростуть і ваш досвід та знання, отримані на початках, дозволять вам розширювати межі відповідальності, наймати і навчати нових працівників, самому піднімаючись по кар’єрній драбині.

Читайте також: Шість порад експерта для персонального розвитку і професійного зростання

З іншого боку, в молодій компанії не варто очікувати, що у вас буде чітке коло обов’язків і робочий день з 9-ї до 18-ї години з регулярними перервами на каву. Додатковий бонус – у молодих компаніях вирує життя, стосунки неформальні, мала дистанція до влади, не даремно цей етап в одній з класифікацій називають «тусовкою». Спокою і прогнозованості шукати тут не варто, але нудно вам точно не буде.

Про програму «Ефективне управління малим бізнесом» можна дізнатися за посиланням

Етап «Самоорганізація або смерть». Якщо справи в молодій компанії йдуть добре і вона інтенсивно росте, то рано чи пізно постає перед вибором – навести лад всередині та самоорганізуватись, або померти. Колишня весела компанія друзів-засновників перетворюється на заклопотаних і обвішаних обов’язками по самі вуха керівників напрямків, які вже не мають часу на взаємодію з кінцевими споживачами, а змушені роздавати доручення своїм підлеглим та вирішувати різноманітні проблеми, які «сипляться» з усіх боків. Компанія бореться за своє місце на ринку, і ця боротьба має внутрішнє відображення. Частішають конфлікти, накопичується втома, починаються порівняння досягнутого, власні досягнення хочеться відгородити від загального хаосу і хоч трохи впорядкувати. Так виникають відділи, підрозділи, в компанії може з’явитися секретар, менеджер з персоналу чи маркетолог, від яких очікують магічного вирішення складних задач, хоча молоді керівники часто не вміють такі задачі поставити.

Вам буде добре у такій компанії, якщо ви вмієте зосереджуватись на власних завданнях та маєте чітко поставлені цілі, вмієте відстоювати свій професійний рівень і визначати коло обов’язків, які хочете виконувати. Інакше існує великий ризик, що загальна боротьба та інтриги поглинуть вашу продуктивність.

Читайте також: Як правильно підбирати команду? 5 порад для малого бізнесу

Етап «Стабілізація або розквіт». Будемо вважати, що компанія успішно пройшла кризу зростання, сформувала структуру управління, перетворила особистий досвід кращих працівників у повторювані практики, налагодила стабільні стосунки з клієнтами й постачальниками та отримує достатньо прибутків. Це означає, що вона перейшла до етапу стабілізації чи розквіту. На цьому етапі засновники можуть покинути управління компанією, відчуваючи, що вони вже не так сильно потрібні команді, особливо, якщо це яскраві емоційні підприємці, які колись були готові до ризику заснування власної справи. Компанія зараз потребує системних управлінців, якісних спеціалістів на кожному рівні: епоха ентузіазму і дружніх стосунків вже давно закінчилася. Вас будуть цінувати, якщо ви вмієте запроваджувати та оптимізувати процеси, давати прогнозований результат і не створювати проблем іншим підрозділам. Компанія починає нагадувати добре налагоджений механізм, «просто роботу», на яку можна ходити з 9-ї до 18-ї. Нарешті у вас з’явиться час на хобі, пікніки, подорожі та власний розвиток.

Читайте також: Що треба знати про кредитування для малого бізнесу? 11 порад від експерта

Етап «Зупинка розвитку або від’єднання нових компаній». Цей благодатний період теж не безкінечний. Якщо компанія застигає у своїй стабільності, з’являється ризик стагнації і занепаду, який насправді може тривати доволі довго. Діяльність поступово втрачає зміст, хоча набуває досконалих форм – усі документи бездоганно оформлено, не відхиляються від прописаної траєкторії руху по кабінетах, але рішення, які в них викладено, практично ні на що не впливають. Замість отриманого результату важливою стає лояльність працівників до компанії, замість інноваційності – комфортність, ораторські та презентаційні здібності. Компанію може поглинути бюрократія, а більш активні та дієві підрозділи можуть відщепитися від материнської компанії і почати власну біографію, яка повторюватиме подібну історію.

Наталія Шпот,  викладач Львівської бізнес-школи УКУ

Джерело: Твоє місто