Таємниці та емоції сімейного бізнесу. Історія бренду Gucci

21 Чер 2019

Що таке історія і наскільки важливою вона може стати для сім’ї та її бізнесу? Деякі компанії мають історію в понад 500 років і дуже пишаються нею, їм вдається долати кризи (війни, економічні спади, сварки), і такі бізнеси дуже стійкі.  Однак є й інші компанії, де, за, нібито, успішним веденням бізнесу, ховається дуже багато проблем, а емоції як частина будь-якого бізнесу часто не обговорюються, придушуються, що може призвести до краху бізнесу. Про роль емоцій та історії в сімейному бізнесі розповідала Rania Labaki, директорка Центру сімейного бізнесу EDHEC (Франція), у межах міжнародної конференції «Family Business: responsibility across generations».


Дослідники сімейного бізнесу переконані: завжди потрібно зважати на емоційний компонент у історії родинних компаній. Отож, коли ми думаємо про майбутнє, треба думати і про минуле.

У сімейному бізнесі потрібно враховувати не тільки інтереси таких стейкхолдерів, як акціонери, клієнти, кредитори, суспільство, уряд а й родичів, об’єднаних сімейними цінностями. Задовольняти потреби усіх зацікавлених сторін потрібно збалансовано, творити не лише фінансову цінність, а й дбати про соціальний здобуток: репутація сім’ї, гордість і т.д. У системі сімейного бізнесу власники взаємодіють з бізнесом, а родина з власністю бізнесу, усі вони взаємодіють між собою, постійно змінюються і еволюціонують разом.

H&M, Hyundai, GAP, Hermes, Samsung, Auchan це приклади тих компаній, які досі є власністю однієї сім’ї, яким вдалося впоратися з викликами. Яким чином? Вони створили структуру управління сім’ї, намагалися прогнозувати проблеми і, відповідно, їх вирішувати. Зважаючи на це, потрібно пам’ятати: ризик того, що родинні зв’язки з часом послаблюються є реальним. Дослідження показують: коли засновники, брати і сестри, передають бізнес своїм дітям і пізніше власники є двоюрідними, то ризик розпаду бізнесу зростає. Саме тому для сімейного бізнесу важливо створити певну фіксовану структуру правління, аби ці стосунки і взаємовідносини ефективно регулювати. Коли наступництво у передачі бізнесу є успішним, то ці хороші стосунки лише посиляться, адже родичі працюють над одним завданням.

Але, коли ми говоримо про передачу бізнесу з другого покоління до третього, то якість цих взаємовідносин падає. Візьмемо, до прикладу, компанію Gucci – це сімейний бізнес трьох поколінь, у якому сварки між родичами призвели до продажу бізнесу. Після смерті засновника компанії Гуччіо Гуччі між його амбітними синами почалася завзята боротьба за спадок, яка перейшла і до наступного покоління, призвівши до скандалів, конфліктів і, навіть, ув’язнення. Пізніше керівництво компанії перейшло в руки одного з онуків засновника – Мауріціо, який за час свого правління довів бренд до кризи і повністю зруйнував репутацію Gucci. У 1993 році він, рятуючись від банкрутства, продає свою долю компанії Investcorp, відтоді бренд більше не належить сім’ї засновника.

Через два роки Мауріціо вбила його колишня дружина.
Як бачимо, у історії цієї сімейної компанії є багато трагедій, однак сам бізнес і надалі працює, от тільки люди з прізвищем Гуччі не можуть приймати жодних рішень. Завдяки ефективному менеджменту нових власників, бренд Gucci перевершив досягнення родини і став однією з найпопулярніших марок у світі, перейшовши у сегмент люкс.

Потрібно розуміти: наступні покоління часто переймають патерни поведінки попередніх. Сім’я Гуччі з самого початку заснування жила у конкуренції та конфліктах, непрокомунікованих між собою та з наступним поколінням. Недомовки, секрети, таємниці у межах однієї родинної системи дуже часто формують нездорові відносини, тому так важливо озирнутися назад, заглянути у минуле і зробити необхідні висновки щодо ведення бізнесу і стосунків між родичами.

Варто знати: секрети і таємниці можуть бути як позитивними, так і негативними. Але ми маємо усвідомлювати їх, як частину історії, а не заперечувати.

Чому ж ми тримаємо секрети? Насправді, щоб захистити сім’ю та її членів. Ми не хочемо, щоб стали відомими якісь незручні факти сім’ї. Є різні види секретів: випадкова смерть, гомосексуальність, смертельна хвороба, незрозумілі стосунки типу інцесту, заздрість і нечесна конкурентність. Люди просто не хочуть говорити про це, адже це може нашкодити іншим, бо вони вразливі. Але все одно інші члени сім’ї будуть відчувати, що чогось бракує. Вони будуть намагатися шукати цю інформацію, щось розслідувати і це може призвести до дуже складних емоцій. Відповідно, той, хто утримує цю таємницю, перш ніж передати її комусь, буде почувати провину, роздратування, огиду або втрату самовпевненості. Коли розкривається якийсь секрет є ризик втрати влади та довіри, часто це супроводжується конфліктами, коли треба вирішувати: відкривати цю таємницю чи ні.

Отже, таємниці впливають на відносини в бізнесі. Іноді, в довготерміновій перспективі, це може мати й позитивні наслідки: так діти, що зростали у сім’ях з секретами – дуже креативні, творчі, мають підприємницький хист, а розвивали вони ці якості, фантазуючи, що ж ховалося за цими сімейними таємницями.

Утім, часто таємниці викликають багато додаткових проблем, можуть впливати на когнітивний розвиток маленьких дітей. Дослідження показують, що травма може створювати певні мутації в ДНК і виражатися у поведінці майбутніх поколінь: люди можуть бути в депресії або відчувати певні розлади поведінки і це буде дуже схоже на ту травматичну подію, яку пережили їхні батьки.

Відповідно, говорити про історію сім’ї потрібно у безпечному середовищі, велику роль відіграє залучення психотерапевта. Потрібно відкрити ці таємниці і непрості випадки, щоб мати можливість рухатися далі. Отже, минуле допомагає нам краще підготуватися до майбутнього сімейного бізнесу.

Важливо, щоб родичі вміли розповідати історію своєї сім’ї таким чином, щоб передати цінності, певні поведінкові моделі. Варто ділитися не лише позитивними речами, але й негативними, ці історії об’єднують сім’ю. Вони пояснюють, як діяти в певних ситуаціях, яка в кого роль. До слова, маємо розуміти, що ці історії можуть містити елемент художнього вимислу, міфотворчість, тому часом треба перевіряти деякі факти. Відповідальність наступного покоління полягає в тому, щоб деконструювати та реконструювати міфи, відрізняти реальне від вигаданого, додавати щось, щоб виживати далі.

Беручи все це до уваги, робимо висновок: спілкування у сім’ї має відбуватися безперервно, комунікація це основне. Часом для цього в сімейному бізнесі потрібно мати певні конституції, сімейні офіси, сімейні ради, асамблеї і т.д. Або це може бути якась філантропічна діяльність, де сім’я може разом говорити про це і творити наративи майбутнього. Не забувайте, що емоції є надзвичайно важливими. Вони проявляються у різних контекстах і впливають на сімейний бізнес як негативно, так і позитивно. Усі сімейні бізнеси відрізняються один від одного, викликають різні емоції, створюють різні архетипи. Іноді певний член сім’ї має прожити емоцію усієї сім’ї. Просто знайдіть цю людину або будьте нею самі. Так і будується сталий, перспективний бізнес.

За матеріалами доповіді Ранії Лабаки на міжнародній конференції LvBS «Сімейний бізнес: відповідальність крізь покоління».

Довідка: Центр сімейного бізнесу LvBS створений для того, аби актуалізувати питання ефективного управління сімейним бізнесом і побудови наступництва у сімейних компаніях в Україні. Центр сімейного бізнесу LvSB є одним з наукових центрів Львівської бізнес-школи УКУ, що стежить за світовими тенденціями та пропонує актуальні рішення для українського бізнесу з його реаліями.