Глобальна економічна криза та пандемія COVID-19 змінюють наш бізнес, наші команди, нашу реальність, наше майбутнє та нас самих. Сценарії можуть бути більш чи менш песимістичні, виважені чи прагматичні, проте українському бізнесу за будь-яких умов потрібно все активніше перелаштовуватися на внутрішній ринок.
Разом із тим, формат, на якому слід фокусуватися, – це партнерство та сімейний бізнес. Але як будувати його у новій реальності?
У Центрі сімейного бізнесу Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) переконані, що життя на планеті та глобальні економічні трансформації є вагомими аргументами, аби сімейним компаніям планувати свій довготривалий розвиток, сфокусувавшись на цілях сталого розвитку.
«Майбутнє постіндустріального світу – за сімейними компаніями», – переконаний професор Центру сімейного бізнесу LvBS Михайло Винницький. Це не означає, що умови для сімейного бізнесу будуть легкими та благодатними, проте саме гнучкі та орієнтовані на український ринок сімейні компанії з міцними цінностями, тяглістю та внутрішньою взаємопідтримкою мають шанс стати ядром для відновлення української економіки.
У Центрі сімейного бізнесу Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) переконані, що життя на планеті та глобальні економічні трансформації є вагомими аргументами, аби сімейним компаніям планувати свій довготривалий розвиток на основі впровадження цілей сталого розвитку та користуючись перевагами циркулярної економіки.
Сильніші разом
Сімейні компанії – це про мрії, традиції, відчуття плеча спільника, що завжди поруч. Управлінець та засновник всесвітньо відомого сімейного бізнесу Ford Motor Company Генрі Форд казав: «Бізнес змінює світ, а сімейний бізнес робить його кращим». І мав рацію: саме такі компанії у світі створюють від 50 до 80% робочих місць, є стійкішими до викликів, демонструють вищу якісь, а також прибутковість у довготривалій перспективі. Вони побудовані на цінностях та мають розвинену корпоративну культуру, а часом і прописану сімейну конституцію, що допомагає в ухваленні стратегічно важливих рішень. Попри те, що серед сімейних компаній є такі гіганти, як BMW, Miele чи L’Oreal Paris, більшість сімейних бізнесів – малого чи середнього розміру.
Ми виявили, що серед випускників флагманської програми LvBS Key Executive MBA понад 50% є власниками або спадкоємцями сімейних бізнесів, а отже, вони будуть стійкішими у кризу. Проте не слід ідеалізувати сімейний бізнес – у нього дуже багато викликів. Одним із прикладів є правонаступництво – діти не завжди хочуть чи не завжди переможно продовжують справу-мрію батьків.
Аби знати, на що опиратися у складні часи та де шукати прихований потенціал для стійкості сімейних компаній, Центр сімейного бізнесу LvBS провів дослідження 60 сімейних бізнесів (проєкт «Покращення рамкових умов для торгівлі в Україні», який виконує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням уряду Німеччини).
Мотивація vs проблеми: не закрита ніша, яку хочеться заповнити. З одного боку, нестача фахівців, досвіду чи якісних ресурсів, з іншого – це те, з чим найчастіше зіштовхуються засновники та управлінці сімейних компаній. Також їх об’єднують риси, які, за нашим переконанням, є критичними для виживання бізнесу в час пандемічних загроз чи економічних обвалів: стратегічне мислення, відповідальність, формування екосистеми.
Компанії творять спільноти та зв’язки у них: майже 40% формують спілки чи кластери, адже разом легше долати системні виклики, 50% долучаються до важливих некомерційних проєктів і фінансують діяльність громадських організацій, жертвують благодійним фондам, а ще 75% вважають елементи корпоративної соціальної відповідальності частиною своєї роботи. Тобто таким чином вони працюють «у довгу» та розуміють свою відповідальність перед наступними поколіннями. Хтось сортує сміття, використовує органічні засоби побутової хімії в готелях чи реставрує храми, а хтось – забезпечує школи безоплатними навчальними матеріалами.
Глокалізація мрій
Аналізуючи приклад Toyota та процесів, побудованих в організації, ми думаємо, що якби в Україні так ефективно запрацював LEAN-підхід, то можна було б зекономити чимало ресурсів, відкрити R&D-відділи, зменшити ризики, пережити кризу, врешті-решт.
Дивлячись на бренд Patagonia, який не просто переробляє сміття в одяг для альпінізму та активного способу життя, а й творить інноваційні політики щодо ефективності працюючих батьків і материнства й батьківства (Patagonia називає себе компанією-активісткою), ти віриш, що цих турбуленцій майбутнього можна буде уникнути, оскільки бізнес, екосистема та світ загалом будуть готовими до цих викликів.
Чому слід придивитися до таких прикладів? Майбутнє – за сімейним бізнесом, переконаний Михайло Винницький. За відповідальними сімейними компаніями. Під час цьогорічного Економічного форуму у Давосі Камілла Хаген Сьорлі (Camilla Hagen Sørli), учасниця правління інвестиційної компанії Canica, що є сімейним бізнесом і одним із найбільших у своїй сфері у Норвегії, наголосила: «Аби бути спроможними розвивати компанію для наступних поколінь, ви повинні інвестувати в суспільство довкола вас, у працівників, у команди, у сім’ю, у спільноти та, звісно, у майбутнє! Створювати цінність, яка буде корисною (як і сам спосіб її створення) для суспільства, для людей та планети!»
Як бачимо, світового досвіду для цього більш ніж достатньо — від принципів циркулярної економіки до чіткої та планомірної роботи для впровадження цілей сталого розвитку, прийнятих ООН у межах Порядку денного зі сталого розвитку 2030 (подолання бідності і голоду, порятунок екосистем та планети, забезпечення гендерної рівності та безпеки – загалом їх 17). Від глобальних бізнес-кейсів і до активного розвитку руху за порятунок довкілля, соціальне підприємництво та роботу громадянського суспільств на місцях.
«Цінність своєї професії я відчув, коли почав відвідувати країни, де вирощують каву. Зазвичай це дуже бідні фермери, які живуть у складних умовах, де масово вирубують ліс для вирощування кавового зерна та інших культур. Ми взяли собі за правило добре платити фермерам за якісний продукт – і я бачу результат. У людей є більше зацікавлення вирощувати якісні зерна, вести бізнес свідомо», – ділиться досвідом львівський підприємець, власник сімейного бізнесу «Світ кави» Маркіян Бедрій.
Наступна ціль – глокалізація – перетворити цей глобальний досвід у вирішенні локальних (у нашому випадку – всеукраїнських та більш локальних) проблем, стати орієнтованим на внутрішній ринок і знайти нові, можливо, поки що неочевидні, точки для зростання та розвитку.
А оскільки такі риси українського сімейного бізнесу, як орієнтація на цінності, відповідальність та готовністю інвестувати у тривалий результат – присутні, все обов’язково має спрацювати.
Сьогодні в Україні та світі сімейні компанії яскраво демонструють риси соціальної відповідальності, надаючи підтримку медикам та локальній владі у боротьбі з пандемією. Серед відомих прикладів – компанії «Ензим» та «Кормотех», «Моршинська», ІТ-бізнес, поміж яких компанії наших випускників та учасників KindGeek Software, «Біосфера» та багато інших.
7 питань для сімейного бізнесу, відповіді на які варто шукати уже зараз:
- Що ви можете використати повторно чи як ресурс для отримання нового продукту чи енергії?
- Що і з ким ви можете використовувати спільно?
- Які звичні практики/процеси ви давно хотіли видозмінити, покращити чи зробити відповіднішими до ваших цінностей та очікувань?
- Як створювати продукт, який упродовж усього життєвого циклу є дружнім до довкілля та людей?
- Локальна кооперація і споживання: чи можете зробити свій продукт іще локальнішим?
- Як можна ще активніше розвивати довіру на локальному рівні і яка у цьому ваша роль?
- Відтак, яким має бути ваш бренд?
Соломія Саврук, Центр сімейного бізнесу LvBS
*Більше статей четвертого номеру бізнес-видання «Insight Inside» від #LvBS шукайте тут.