Львівська бізнес-школа (LvBS) Українського католицького університету та інтернет-портал Tvoemisto.tv продовжують проект «Як ефективно управляти малим бізнесом?» Цього разу про те, що таке бізнес-модель, як перейти від ідеї до реалізації, як правильно спланувати запуск бізнесу та як змінювати його структуру на різних етапах – розповідає Ярина Бойчук, академічний директор LvBS.
Кожен бізнес починається з ідеї. Ідеї народжуються із наших знань та умінь, тобто вони приходять з нашого досвіду. З іншого боку є те, що ми любимо робити, й те, що нам подобається, – ці речі стимулюють нас думати про нашу ідею. Третій фактор визначає те, що потрібно ринку, клієнтам і суспільству. Сьогодні набирає популярності тренд, коли ідея корисна не конкретним клієнтам, а суспільству, особливо це стосується соціального підприємництва.
Програма «Ефективне управління малим бізнесом» – старт 24 вересня
У той момент, коли ці три сфери: компетенції, наші вподобання і потреби клієнтів об’єднуються, – виникає ідея. Це саме те, що, на нашу думку, принесе нам дохід і стане потрібним, і корисним для клієнтів.
Ми маємо ідею, і що далі? Дуже часто буває, що надто довго носимося з нею, а потім, через деякий період бачимо, що хтось реалізував її і починаємо злитися на себе: чому цього не зробив я?
Чому ми не реалізовуємо ідеї? Відповідь неймовірно банальна: нам просто страшно почати. Втілення ідеї, насамперед, приносить у наше життя зміни. Потрібно набратися сміливості, виплекати у собі відповідні якості, щоб почати реалізовувати задумане. А ще ми боїмося невідомості: а раптом не піде? З одного боку, це правильний підхід, тому що страх обмежує нас у своїх діях, а з іншого – він нас оберігає від втрати. Але якщо ми нічого не будемо робити, ми точно нічого не втратимо.
Один із підходів до вирішення проблеми старту – це аналіз ідеї. Ментально важко взяти стодоларову банкноту і просто її спалити. Аналогічно у бізнесі, якщо ми за щось візьмемося, вкладемо туди кошти, але не вникнемо в процес, не уявимо, що і як робити, то ми просто втратимо усі наші інвестиції, вкладені у цю ідею. За статистикою, успішні проекти, які ми бачимо, це усього 10% від загального пулу. Інші 90% ідей провалюється ще до запуску, але ми їх не бачимо і не знаємо про них.
Є інструменти, які можна використати, щоб прорахувати усі ризики ще до того, як взятися за реалізацію ідеї.
Варто оформити ідею в бізнес-модель. Можете використати для цього безкоштовний ресурс, який запустили у бізнес-школі
http://ideas-lab.com.ua/road-map/. Бізнес-модель враховує усі статичні, сталі і змінні елементи, які потрібні для її реалізації. Не менше важливою є взаємодія між ними в рамках бізнесу, тому що бізнес – це, перш за все, система дуже багатьох функціональних напрямків, які важко охопити одним оком.
Якщо ми будемо концентруватися на одному з елементів бізнес-канви – це буде перетягування ковдри на щось одне. Відразу скажу, що не можливо одній людині приділяти достатньо уваги усім аспектам бізнесу. Нам може бракувати знань та компетенцій у певних сферах, але проблеми не можна уникати, а треба вирішувати.
Бізнес-модель – це система, котра враховує дев’ять структурних блоків. У таблиці – праворуч: усі цінності, які несе наш майбутній бізнес, а ліворуч – діяльність, яку потрібно здійснити, щоб забезпечити цю цінність.
Пропозиція цінності. У цьому блоці варто відповісти на одне просте питання – в чому унікальність моєї пропозиції? Це відразу дає змогу зрозуміти, з чим саме будемо конкурувати. Це може бути якась інновація, впровадження чогось нового до вже існуючого продукту чи послуги, який спрощує підхід до його реалізації; унікальний дизайн, унікальність бренду тощо. Ми можемо запропонувати продукт, який уже є на ринку, але якщо зекономимо на його виробництві, то можемо зменшити ціну.
Канали збуту. Канали виконують кілька функції – як ми комунікуємо з нашим клієнтом, як інформуємо його про нашу пропозицію, як доносимо цю пропозицію? Іноді саме в організації каналів збуту може бути наша цінність пропозиції. Ми можемо один раз продати товар, а всі інші доходи забезпечимо через надані сервіси.
Відносини з клієнтом. Люди доволі різні. Ми бачимо, що є ті, хто ходить в магазини з персональним обслуговуванням і ті, хто віддає перевагу гіпермаркетам. Люди часто хочуть бути частиною спільноти, яка формується навколо послуги чи товару. Інший важливий момент у відносинах з клієнтом – це можливість долучитися до створення продукту через відгуки.
Потоки надходження доходів. З одного боку, ми можемо заробляти через безпосередній продаж товару чи послуги, з іншого – це може бути оренда або інші, вільні канали, через які ми отримуємо дохід. Наприклад, відсотки посередника (якщо надаємо посередницькі послуги). Ми повинні чітко розуміти, за що наш клієнт готовий платити. Це може бути не тільки товар, а й підтримка чи інші додаткові послуги до нашого продукту.
Ми зрозуміли, які цінності несе наш бізнес, тепер варто перейти до конкретних кроків, які допоможуть створити наш товар чи послугу. Ключові ресурси, які нам для цього потрібні: інтелектуальні, матеріальні, людські і фінансові – це чотири елементи, які нам вкрай необхідні.
Ключові види діяльності. Що саме ми будемо робити? Це може бути виробництво, продаж, розробка програмного забезпечення, консалтинг. Цей блок бізнес-моделі пов’язаний із розділом ключові ресурси, які нам для цього потрібні.
Ключові партнери. Завдяки партнерам, ми можемо не просто ефективно налагодити виробництво продукту, а й використовувати партнерські стосунки для зменшення собівартості або кінцевої вартості нашого продукту, маючи більшу націнку чи більшу маржу. Ключові партнери теж повинні мати свої пропозиції і ми повинні їх враховувати, адже до кожного партнера треба підходити з унікальною пропозицією співпраці. Це може бути стратегічна співпраця між неконкурентними компаніями, або доволі популярна система «win-win», стратегічне партнерство між конкурентами, спільні підприємства для запуску проектів тощо..
Структура наших витрат. Витрати ділять на фіксовані та змінні, останні мають безпосередній вплив у часі на наш продукт і, відповідно на різницю між нашими доходами і витратами, а саме на прибуток, який і є однією з цілей бізнесу.
Необов’язково одразу починати створювати новий бізнес. Для початку спробуйте взяти готовий бізнес і розкладіть його структуру на ці дев’ять елементів. Тоді ви зможете побачити підходи до такого бізнесу, і які перешкоди у вас можуть виникати.
Насамкінець, останній, найважливіший крок — іти і тестувати свій продукт на потенційних клієнтах. Ми маємо чітко усвідомлювати, за що клієнт готовий нам віддати свої гроші. Про це ви ніколи не дізнаєтеся, сидячи в офісі чи склавши бізнес-модель. Запитайте свого споживача, що він хоче, подивіться на шлях свого клієнта, який він проходить, використовуючи ваш продукт. Тоді ви побачите свої хиби, і саме поведінка та потреби клієнтів можуть повністю змінити нашу бізнес-модель. Тому перед тим, як вкладати перші сто доларів у свою ідею, її варто протестувати. Бізнес – це дія і впровадження, а не просто бізнес-моделювання.
Джерело: Твоє місто