Що таке організаційний розвиток і чому від нього залежить успішність компанії?
Андрій Рождественський, бізнес-консультант, керуючий партнер AR Consulting, викладач Львівської бізнес-школи УКУ розповідає про те, чого неможливо торкнутися, купити, але що потужно впливає на життя організацій.
Про організаційний розвиток
Підхід до розуміння організаційного розвитку чимось нагадує підхід майстрів східних єдиноборств: спочатку треба вивчити філософію, навчитися правильно «дихати», а потім уже вчити прийоми. Спочатку потрібно зрозуміти загальну філософію організації, а тоді використовувати тактичні інструменти. Чому це важливо? Тільки коли розумієш філософію організації та сприймаєш її, як одне ціле, можна підбирати «інструменти», якими можна її «відремонтувати».
Як «вилікувати» організаційні дисфункції?
Головний «трюк» – дивитися на організацію в цілому. Можна провести паралель з медициною – західна медична традиція ділить людину на окремі системи: кардіологія, гастроентерологія тощо. Древня східна медицина розглядає людину, як єдиний цілісний організм. Якщо умієш бачити свою компанію цілісно, тоді, по-перше, зможеш побачити структурні елементи, з яких вона складається, а, по-друге, як вони між собою взаємопов’язані та які організаційні дисфункції можуть виникати. Таким чином вдасться визначити, які саме інструменти потрібні, щоб їх виправити.
Організаційний розвиток в час змін
Є певний алгоритм впровадження змін, який складається з восьми кроків. Він добре прописаний у книзі «Ведення змін» Джона Коттера. Але його не треба розглядати, доки ви не визначите чітко, як працює організація до впровадження змін. Чому? Тому, що бувають випадки, коли керівники різних компаній впроваджують ці кроки механічно, не розуміючи, що і для чого роблять. Найчастіше це призводить до того, що потім вони скаржаться, що ці кроки не діють. До того ж, один і той самий інструмент може бути супер-дієвим в одному випадку, і зовсім недієвим в іншому. Як, наприклад, стилі лідерства. Якщо привести прапорщика в бізнес-школу, то його методи роботи будуть, м’яко кажучи, не зовсім доречними. Чи це означає, що прапорщик поганий, чи бізнес-школа погана? Зовсім ні. Просто вони належать до різних корпоративних культур. Що добре працює в армії, не конче працюватиме деінде.
Джерело: rabota.ua
Варто просто розуміти, що є різні корпоративні культури, і, як тільки усвідомлюєш це, то автоматично перестаєш бути “слоном в магазині посуду”.
Я ще не бачив жодної компанії, яка б робила зміни просто заради змін. Як правило це трапляється тоді, коли починаються зміни в зовнішньому середовищі, і ми розуміємо, що ситуація набуває загрози «Change or die». Якщо компанія не зміниться, – її з’їдять конкуренти. Причини змін також бувають внутрішні: порушена комунікація, дисфункції в менеджменті. Часто компанії починають мінятися, коли з’явився новий конкурент. Наприклад, Toyota живе за принципом «якщо сьогодні робитимемо те ж, що і вчора, то ми ніколи не досягнемо великих результатів».
Яка корпоративна культура правильна?
Поняття правильної корпоративної культури, на мою думку, не існує. Вона може бути адекватної або неадекватною, відповідно до ситуації. Наприклад, мафія. У них є своя культура. Якщо ви – чесна людина, і випадково потрапили в мафію, їхня культура здаватиметься вам неадекватною. Але чи означає це, що в їхніх умовах роботи ця культура – неадекватна? Це екстремальний приклад, але дуже ефективно зображає ситуацію. Питання у цінностях. Компанії з різними цінностями відрізняються і корпоративними культурами.
Такі речі, як цінності та стилі лідерства, про які зараз часто говорять, також є складовою частиною організаційної культури. Вони якраз з неї і випливають. Є також організаційна поведінка, яку треба не лише вивчати, а й формувати.
Як корпоративна культура «загрожує» компанії?
Чи може щось погубити організаційну культуру? Швидше, організаційна культура може погубити організацію, якщо відбуваються зміни в навколишньому середовищі, але не змінюється поведінка працівників. У такому випадку компанія перестає відповідати вимогам ситуації і «помирає». Це дуже легко простежити на прикладі старих радянських компаній, працівники яких не реагували на зміни. Активними залишилися тільки стратегічно важливі державні підприємства.
Також цікавий приклад про банки наводив Джон Колінз у книзі «From Good to Great». Коли у США відмінили державне регулювання банківського бізнесу, то багато великих старих банків почували себе досить самовпевнено, аж поки маленькі новоутворені банки не обігнали їх, залишивши ні з чим. У цій книжці є досить багато прикладів того, як лідери та корпоративна культура, яку вони формують, можуть впливати на ефективність компанії.
Джерело: rabota.ua