Багато ідей залишаються лише ідеями, так ніколи й не зреалізувавшись. Так і в бізнесі: аби задум розвинути у проект та розпочати його втілення, часто потрібен поштовх. Для випускників програми з інновацій та підприємництва Львівської бізнес-школи УКУ таким поштовхом стала бізнес-освіта. LvBS та програма MS in Innovations and Entrepreneurship презентують серію статей про ідеї, що стали успішним бізнесом завдяки освіті, про розвиток і труднощі, з якими зіткнулись їх автори.
Сьогодні наш герой рубрики «Від ідеї до бізнесу» – Євген Мордвінов, киянин, для якого відстань не стала проблемою – через щире бажання отримати якісну освіту у Львівській бізнес-школі УКУ (LvBS). Євген не лише успішно захистив дипломний проект про створення хімчистки, яка б відповідала найвищим стандартам якості, а й втілив задум у життя. Як це було, читайте в нашому інтерв’ю:
Євгене, розкажи про свій шлях від ідеї до бізнесу?
Прийшовши на програму з інновацій Львівської бізнес-школи УКУ, я вже мав досвід роботи у хімчистці. Тому найпростішим шляхом для мене було реалізувати ці знання, які я отримав у бізнес-школі, при цьому, використавши досвід, який у мене був. Рішення прийшло само собою – я вирішив, що буду захищати, власне, дипломний проект щодо створення хімчистки і шукатиму під нього інвестиції. Саме участь у програмі допомогла мені написати бізнес-план, під який я зміг залучити кошти.
А ідея заснувати хімчистку виникла ще до навчання чи вже на програмі?
Саме цієї – не було. В мене було кілька ідей, пов’язаних з інноваційним освітленням, але якраз у цей період різко змінився курс валют, тому я прийняв рішення, що оптимальніше буде реалізувати ту справу, в якій я розбираюся і маю досвід.
Що було найважчим при запуску першої хімчистки?
Найважчим, мабуть, був перший етап – налагодження усіх процесів, а уже при самому запуску найважче було знайти людей. Тому що у будь-якому бізнесі головне – це люди, добре сформована команда. Мені, мабуть, легше було знайти кошти, аніж людей, які відповідають за свою роботу і хочуть бути професіоналами. Загалом зараз у нашій команді 20 осіб.
Як виникла назва «ЦЕХ – це хімчистка»?
Ми обговорювали назву з нашими партнерами, які згодом стали й першими клієнтами. Коли вони вперше побачили приміщення, де планувалася хімчистка, то сказали: «Та це ж цех!» У принципі, в цій сфері всі клієнти завжди запитують, а де ваш цех, де ви проводите роботу? Тому ми й вирішилися просто назватися цехом. Назва нам цілком підійшла, вона коротка, легко запам’ятовується.
Безпосередньо під час навчання, які були найкорисніші кейси?
Один із перших кейсів особисто для мене – це те, що не потрібно себе обмежувати в тому, скільки потрібно грошей. І те, що бізнес потребує багато вкладень, – не обов’язково буде так. Це ще на першому модулі нам пояснював викладач з інновацій Жоао Перре Віана. Саме так я і працював: скуповував обладнання в іншої хімчистки, яка не змогла виконати зобов’язання і закривалася. Також, перш ніж відкритися, ми уже мали базу клієнтів на початкоий період. І ще дуже важлива річ, яку ми дізналися під час навчання: не відкривати щось і чекати, коли до тебе прийдуть, а одразу спілкуватися з майбутніми клієнтами, партнерами, дізнаватися, чи їм цікаво буде те, що ти хочеш запропонувати ринку. Це такий своєрідний бізнес-девелопмент.
Яку роль відіграла освіта у виборі саме бізнес-моделі?
Завдяки навчанню я опанував бюджетування, зміг розробити гарний фінансовий план, який дозволив мені зацікавити інвестора, зробити так, щоб він повірив у мене. Правильний, структурований бізнес-план дає нам впевненість у завтрашньому дні.
У чому інноваційність вашої хімчистки, адже конкурентів, мабуть, вистачає?
Наша ідея полягала в тому, аби створити таку хімчистку, куди б хотілося приходити. Тому що часто у людей асоціації такі, як зі стоматологом або автомайстернею, коли ти не розумієш, на що витратив кошти :). Те, що ми прагнемо реалізувати – це клієнтоорієнтована хімчистка як ззовні, так і зсередини. Головне – це не обладнання, не місце, а люди, які працюють: щоб до них було приємно приходити. І, якщо клієнт не задоволений якістю чи термінами виконання, ми можемо повністю повернути кошти.
Як розвивається ваш проект?
У нас уже два відділення у Києві, зовсім скоро ми також відкриваємо третє. Також до наших амбітних планів входить мережа хімчисток, в тому числі з відділеннями закордоном.
На завершення розкажіть, чим для вас було навчання у Львівській бізнес-школі УКУ?
Загалом це надзвичайно цікаво та корисно. Це справді європейський рівень освіти. Коли я вперше потрапив в УКУ, у корпус, що на Хуторівці, ще тоді я зрозумів, що хотів би тут навчатися. Тому що тут є цінності, гарний підбір викладачів і тих людей, які ведуть програму. Мені здається, що програма з інновацій корисна передусім для того, щоб структуризувати свої ідеї, перевірити їх на життєздатність, а в подальшому успішно реалізувати!
Програма з інновацій та підприємництва– єдина та унікальна програма магістерського рівня в Україні, яка надає системні бізнес-знання для створення власного бізнесу в технологічній або інноваційній сферах.
До речі, вже зовсім скоро, 25 квітня, стартує Pre-development program– інтенсивна програма розвитку ідей та запуску проекту на ранній стадії. Не зволікайте з реєстрацією!
Читайте також: Від ідеї до бізнесу. «Пташеня. Альтернативний дитячий простір»