Що таке релевантні витрати та чому вони є ключовими в ухваленні фінансових рішень? Про класифікації витрат, які повинні розуміти усі підприємці, пише у своєму блозі учасник MSc in Innovations and Entrepreneurship Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) Станіслав Савчук.
«Під час навчального модуля на магістерській програмі з інновацій та підприємництва MSc in Innovations and Entrepreneurship ми на практичних кейсах розглядали, які види витрат бувають у бізнесі та які з них мають істотний вплив на фінансові рішення. Трансформуючи численні енциклопедичні визначення «витрат» у єдине раціональне зерно, можна констатувати, що витрати – це виражена в грошовому еквіваленті величина ресурсів, використаних для досягнення певної цілі. Очевидно, для ухвалення рішень нам потрібно розуміти поведінку витрат. Отже, які розрізняють види витрат, що впливають на фінансові кроки?
Читайте також: Як макроекономічні показники можуть впливати на малий бізнес
Фіксовані, змінні та напівпостійні
Фіксовані витрати, на відміну від змінних, не залежать від продукту (його кількості чи якості): ціна оренди офісу не змінюється через зміни на нашому сайті, впроваджені за останній місяць. Напівпостійні – це витрати, які нагадують квантований сигнал: «сходинки», які змінюються на визначений крок. Скажімо, для перевезення 40 дітей нам потрібен один шкільний автобус. Якщо у нас з’являється 41-й учень, то, за нормальних умов, коли ми не намагаємось посадити його у переповнений автобус, у нас відбувається стрибок у витратах, що дорівнює вартості нового автобуса. Якісне прогнозування витрат, вирахування маржі покриття, проведення CVP-аналізу та знаходження точки беззбитковості – неможливе без розмежування цих трьох видів.
Релевантні та нерелевантні
Як видно з дефініції, релевантні – це ті витрати, що змінюються в залежності від ухваленого рішення. Нерелевантні – не змінюються, не залежно від наших дій. Очевидно, витрати, яких неможливо уникнути – не є релевантними. Різниця між ними досить істотна, адже саме релевантні витрати повинні бути ключовими в ухваленні фінансових рішень.
Дійсні та альтернативні
Я, як і 30 моїх колег-одногрупників, обрав навчання у LvBS на програмі з інновацій та підприємництва. Це – понад 30 днів на рік фізичної присутності на модулях, що вимагає абсолютної концентрації упродовж усього дня. Це наша дійсна витрата, виражена у кількості часу. Альтернативні ж витрати – це можливе використання ресурсів з деяким гіпотетичним прибутком. Наприклад, кожен із нас, ймовірно, за ці 30+ днів міг би заробити декілька тисяч доларів США. Однією з виняткових переваг УКУ та бізнес-школи, зокрема, є фокус на практиці, де кожен модуль вимагає тренування набутих навичок шляхом вирішення прикладних задач. Цього разу, проходячи курс з управління витратами, ми разом із нашою групою розв’язали декілька Гарвардських бізнес-кейсів. Насправді це одна з найцікавіших частин модулю, оскільки в таких задачах однозначно правильної відповіді не існує, а для її пошуку потрібно враховувати багато факторів. Саме тоді, на перетині математики, аналізу, особистого досвіду та творчості, зароджуються далеко неочевидні рішення.
Дізнатися більше про програму MSc in Innovations and Entrepreneurship