Глобалізація впливу СУП для підтримки українського бізнесу

За п’ять років діяльності Спілки українських підприємців об’єднала майже тисячу компаній з усіх регіонів України, відкрила представництва у Львові, Дніпрі, Одесі та Хмельницькому, увійшла до трійки найвпливовіших бізнес-асоціацій країни, реалізували сотні проєктів  і мала ще більше планів в сфері підтримки, розвитку та захисту українських підприємців.  Саме пошук нової точки зростання для бізнес-асоціації «Спілка українських підприємців» (СУП), яку очолює автор від моменту її створення та бажанням вивести дану організацію на новий рівень і було першочерговим завданням проєктної роботи.

24 лютого 2022 року почалася повномасштабна війна, яка повністю змінила Україну та весь світ. Стратегії, плани, підходи, домовленості, які працювали до того, «обнулилися». І ця зміна локального та глобального контексту є ключовим фактором для будь-яких подальших кроків. Вже в березні 2022 року було опрацьовано новий план дій СУП, який спочатку допоміг команді втримати організацію на плаву, а згодом зрозуміти, як і куди рухатися далі – ідея виходу на міжнародні ринки вже була не просто гіпотезою, а життєвою необхідністю і стала стратегічною ціллю. 

Загальний стан бізнесу в Україні зараз складний: багато виробничих потужностей або зруйновані, або знаходяться на тимчасово окупованих територіях, внутрішній ринок зменшився, шалений дефіцит капіталу і нерівномірна міграція трудових ресурсів, у тому числі за кордон. За результатами дослідження Advanter Group UBI (Ukrainian Business Index), опублікованого у жовтні 2022 року, приблизно третина бізнесів, особливо мікро та малих компаній припинили роботу в перші дев’ять місяців війни. Бізнес потребує підтримки та розуміння, як йому працювати в умовах воєнної економіки, як буде відбуватися відновлення країни, за рахунок яких реформ та ресурсів і як ці ресурси будуть розподілені. 

Варто також зазначити, що багато українських компаній зараз сконцентровані на виході на нові (міжнародні) ринки. Але далеко не всі розуміють, з чого почати та як працювати за межами України. Остання тенденція буде набирати обертів, тим більше, що Україна отримала довгоочікуваний статус кандидата на членство в ЄС. В цьому новому контексті створення міжнародного напрямку СУП для підтримки українського бізнесу за кордоном набуло особливої актуальності. 

В своїй роботі автор досліджує нову роль СУП в підтримці українських підприємців через створення внутрішньої платформи, побудові партнерської мережі в країнах Європи та відкриття пілотного європейського представництва у Варшаві. Ключові питання, на які йде пошук відповідей: як масштабуватися швидко з обмеженим людським та фінансовим ресурсом, яку цінність дати українському бізнесу, як бути надійним та цінним партнером для міжнародних бізнес-об’єднань, як побудувати провести через ці шалені зміни свою команду. 

До моменту, коли диплом буде дописано, частина роботи вже має бути зроблена. Наприклад, вже відкрито Центр міжнародної співпраці в СУП, який консультує компанії, які хочуть почати експортувати або вийти на нові ринки. Бізнес, який зможе встояти, розвинутись, експортувати продукцію в різні країни світу – одна з фундаментальних складових для майбутньої розбудови післявоєнної України і дипломний проєкт повинен допомогти створювати екосистему для цих нових завдань. 

Таким чином початкова абстрактна ідея про вихід СУП на міжнародний ринок отримала чітку рамку. Один з висновків автора вже на цьому етапі є – СУП, що є голосом українського бізнесу в Україні, має стати таким самим голосом за її межами.

Автор Катерина Глазкова

Науковий керівник Софія Опацька