Рада, що ми не злякались. Мій бізнес-досвід роботи під час кризи

Соvid-19 та економічна криза поставила бізнес на межу виживання. Багато підприємців закрилося, інші – згорнули свою діяльність. Однак є й такі, які не здалися і час карантину використали для вибудовування нових стратегій, що дозволило не лише втриматися, а й добитися успіху. Про те, як під час кризи змінилась поведінка споживача, де шукати фінансування та у чому сила команд – випускниця Бізнес-школи УКУ, засновниця проєкту «Smart Space», CEO «Таор Карпати» (2013-2019 роки) Олена Созанська.

Як ми запустили бізнес і пережили карантин?

До народження донечки я 7 років керувала готельним комплексом «Таор Карпати». Минулого року закінчила програму Key Executive MBA Бізнес-школи УКУ, і ми з чоловіком вирішили запустити свій бізнес-проєкт «Smart Space». Наша команда перетворює офіси та навчальні аудиторії на творчі простори. Ми створюємо під ключ маркерні поверхні, на яких можна писати маркерами, а потім стирати не залишаючи слідів. Такий підхід стирає рамки і дозволяє створювати необмежений простір для ідей.

Однак якраз, коли стартувала активна фаза проєкту та пішли перші інвестиції, почався карантин. У нас з’явилися побоювання, що бізнесу з переходом в онлайн, точно не до інвестицій у облаштування офісів. Перший інстинкт був зупинитись, залягти на дно і перечекати. Водночас, було відчуття, що відступати не можна: або ми працюємо далі, або другого шансу не буде. І я рада, що ми не злякалися.

Коли прийшло усвідомлення, що карантин надовго, ми побачили, що багато компаній шукають інноваційні рішення для облаштування свого робочого простору, аби у людей було бажання повертатися у офіси. Тож, проєкт зарухався.

Водночас, я вирішила поділитися своїм «антикризовим» досвідом з іншими підприємцями і стала експертом у проєкті «Антикризові Дорадчі ради» від LvBS Consulting. Ви також можете подати заявку на отримання антикризової консультації. А поки ділюся своїми спостереженнями про найбільш болючі точки, з якими стикнувся бізнес у час карантину.

Хто твій клієнт?

Найтиповішою проблемою більшості підприємців є нерозуміння свого клієнта. Під час карантину поведінка споживачів змінилася, тому бізнесам треба було швидко реагувати, змінювати комунікацію, а іноді і сам продукт чи сервіс. Комусь це вдалося краще, а хтось зовсім випав з ринку.

Тож, кожну консультацію ми починаємо із запитання «Хто ваш клієнт?». Без чіткого розуміння свого клієнта ні сам бізнес, ні Дорадча рада рухатися далі не можуть. У цих дискусіях ми знаходимо нові рішення, зокрема і щодо пошуку проміжних ланок у ланцюгу створення цінності. Наприклад, компанії, які є виробниками сировними, перш за все, орієнтуються на того, кому продають свій продукт, але не бачать проміжного чи кінцевого споживача. А саме на цих проміжних лаках можуть відкриватися нові можливості.

Де брати гроші?

Одне з найчастіших запитань від бізнесу – «Де знайти фінансування». Мій досвід показує, що питання грошей зазвичай є другорядним. Першочергове – це розуміння свого клієнта і хороша бізнес-модель. Якщо ви знаєте свого клієнта, а усі складові бізнес-моделі добре продумані, тоді можна залучати гроші: чи то від партнерів, чи від кредиторів, чи від грантодавців (а зараз таких можливостей значно побільшало і для бізнесу, і для громадських ініціатив, і для соціального підприємництва).

Під час консультацій ми про ці можливості розповідаємо і пояснюємо, де шукати фінансування, як підготуватися. Свого часу, коли я управляла «Таор Карпати», нам вдалося залучити грант від ЄБРР на автоматизацію бізнесу, хоча мене переконували, що це нереально. Все можливо і цим треба користатися.

Навіщо вам прототип?

Також ми радимо керівникам проєктів на початковій стадії, якщо вони сумніваються (а сумніватися – це цілком нормально), розробити прототип, і йти з ним до клієнта чи інвестора. Прототип допоможе вам протестувати продукт на первинній стадії, отримати відгуки, та покращити його. Люди люблять намацальні речі. За допомогою прототипу, ви, по-перше, протестуєте ваші здогадки, а, по-друге, ваш клієнт чи інвестор зрозуміють вас краще.

Моя головна порада – не чекайте, а робіть, постійно вдосконалюйте свій прототип, опираючись на зворотній зв’язок від свого кінцевого споживача.

Сила команд

Те, як ви сьогодні комунікуєте (чи це онлайн чи офлайн) не наскільки важливо, як те, що ви комунікуєте своїй команді. Якщо команда правильно мотивована і з нею вибудувані довірливі відносини, то вона працюватиме ефективно, бо відчуває відповідальність за результат. Багато залежить від керівника, який у цей непевний час має левову частину уваги приділяти людям.

Сьогодні є запит на управлінців з «правильною» енергією, бо люди потребують зв’язку і спілкування не тільки про роботу. Онлайн-кімнати на каву, офлайнові подарунки поштою, ви можете придумати багато цікавинок, аби тримати в тонусі ваших працівників.

Основне завдання керівника зараз – втримати рівень енергії у команді. Особливо важко тим, у кого авторитарний стиль управління, і для чиїх працівників головний мотиватор – постійний контроль. Сьогодні грюкнути кулаком по столу вже не вийде. Криза показала силу команд, тому вміння лідера адаптуватися і розуміти своїх колег – це те, чого від неї чи від нього найбільше очікують.

Криза – час правильних запитань

Правильні запитання у час невизначеності та змін мають більшу цінність, ніж будь-коли. Коли різні люди під різними кутами зору можуть подивитися на ваш бізнес чи проєкт, вони здатні дати такі інстайти, які ви не отримаєте ні від своїх партнерів, ні від конкурентів, ні від вузьких спеціалістів. Саме у правильних запитаннях я бачу велику цінність Дорадчих рад LvBS Consulting.

Зрозуміло, що за півтори години консультування годі знайти правильні рішення чи чарівну таблетку (якої не існує в принципі). Але правильні питання – це добрий початок. Якщо над ними думати, аналізувати їх зі своє командою, то є дуже великий шанс, що ця антикризова консультація від Дорадчої ради змінить ваш бізнес.

Приклад невдалого запитання: «Де мені взяти гроші, аби за цей місяць виплатити зарплату?». Приклад вдалого запитання: «Де я зараз, ким маю стати за рік-п’ять-десять, на які ринки мені орієнтуватися?».

Мій досвід участі як експерта у десятках дорадчих рад навчив мене слухати і став поштовхом до переосмислення власного семирічного управлінського досвіду. Чути, розуміти, що стоїть за поверхневими проблемами і питаннями, швидко і вдало складати пазли і з навчання на Key Executive MBA, і з бізнесової практики, щоб бути корисним саме для цього бізнесу та саме в цей момент – ось моя головна мета як експерта.

Кожну нашу консультацію ми починаємо з запитання, чи розуміє бізнес, хто його клієнт. А закінчуємо тим, чи знає він, як його зробити щасливим. Адже завдання будь-якого бізнесу – робити людей щасливими. І ті бізнеси, які не злякалися і продовжували розвивати та інвестувати у свої проєкти, зараз на коні.

Чому зараз варто інвестувати у свою освіту?

Навчання на Key Executive MBA у Львівській бізнес-школі УКУ дозволили мені подивитися згори на все, що відбувається, це так званий helicopter view. Я точно не боюся викликів та криз і ставлюся до них як до можливостей. І це не просто заїжджена фраза, а глибинне сприйняття. Доказом того є те, що ми запустили проєкт у кризу, і ми не боїмося нових викликів зараз. Зрешто, криза тільки починається, але я відразу починаю думати над тим, як цю ситуацію використати на свою користь.

До МВА, я багато читала, відвідувала різні курси, однак це радше були клаптикові речі, які я не могла об’єднати у загальну систему цінностей, ба більше – не розуміла, де в цій системі я. Після навчання, окрім маси знань і структурованості, я зуміла об’єднати усі знання та досвід у загальну картину і знайти своє місце в ній. Як сприймати зміни, як з ними працювати, чому люди поводяться саме так, що таке цінності і як вони впливають на наше сприйняття – завдяки навчанню, зокрема зі світоглядних курсів, мені відкрилося багато інсайтів. Адже завдання керівника – не просто мати гарну ідею, а пристосувати цю ідею до конкретної ситуації, людей, бізнесу. Тому я вважаю, неможливо скопіювати ідею чи практику, все працює лише у певному середовищі.

Щоб подати заявку і отримати консультацію від Дорадчої ради LvBS Consulting, заповніть, будь ласка, онлайн-форму і ми з вами сконтактуємо.

 

Львівська бізнес-школа УКУ спільно з «Твоє місто» реалізовують проєкт «Підтримка українського бізнесу в час кризи», який виконується в межах Проєкту «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).