Чому зараз важливо вчитися в Uber, Booking та IKEA

9 Лип 2020

Чому зараз – найкращий час створювати нові бізнес-моделі? Як залишатись конкурентоспроможним, коли стільки бізнесів просто припиняють існування? І як знаходити можливості там, де, на перший погляд, можуть бути тільки збитки? Все це можливо завдяки інноваціям, переконаний Іван Петренко, СЕО Центру підприємництва УКУ. Хоч це слово зараз дуже модне, та не всі розуміють цінності та можливості, які дають інновації вашій компанії. Ось кілька з них, а також пояснення, чому інновації – це не зовсім про нові технології та винаходи.

Під інновацією зазвичай мають на увазі нововведення або вдосконалення технології, продукції, послуги, організаційне рішення, тощо. Головна ціль інновацій у створенні додаткової цінності для клієнтів, середовища та власника компанії.

Сьогодні інновації перетворилися на необхідну передумову для того, аби залишатись конкурентоспроможним та помітним на ринку. Ми бачимо, як малі фермерські господарства переходять в онлайн-продажі, а виробництва запускають цілком нові продукти, враховуючи запит нових ринків на екотовари. Інновація – це можливість для підприємця диференціюватися на фоні своїх конкурентів, впровадити нові рішення та вийти на нові ринки.

Ми бачимо, що зараз час неймовірних можливостей та нових бізнес-моделей. До прикладу, малі компанії перемагають гігантів ринку, наприклад NASA (SpaseX, або в інших галузях – Tesla, Airbnb, тощо). Інновації – це не просто про те, як заробити грошей сьогодні, це про те, як створювати вплив і змінювати світ/країну/місто/околицю.

Ми часто думаємо, що інновації – це не про нас, в нас мало історій успіху, нам подекуди важко мислити глобально, а держава дуже слабка у своїх векторах розвитку та підтримки технологічних галузей. Але це і про нас також, і про те, де ми хочемо бути завтра. Тому треба вчитись мислити і діяти як стартапи: швидкість, гнучкість, адаптивність, відкритість, пошук. Це головні пункти, які допоможуть вам бути конкурентними на ринку та масштабуватись.

Також зараз прекрасний час для Disruptors (Uber, Airbnb, Booking, Ikea…), тому важливо вивчати їх досвід, брати приклад і робити краще. Саме час створити у вашій компанії окрему групу людей, які вивчатимуть їх досвід та пропонуватимуть рішення для вашої галузі. Такі речі вже стали реальністю завдяки онлайн-курсу від бізнес-футуролога світового рівня Адріана Сливоцького.

Як запровадити інновації в компанії?

Якщо ви вирішите, що вашому бізнесу потрібні інновації, важливо адаптуватись до змін (наздоганяльна і випереджальна адаптації) – створити дослідницькі лабораторії, стартап-команди всередині компанії. Далі ви повинні розуміти, що результат – це шлях експериментів, ітерацій і спілкуватись з потенційним клієнтом. Не потрібно боятись поразок, навпаки – їх потрібно заохочувати та робити висновок на етапі, коли це ще не затратно, це дозволить зекономити в майбутньому. Треба мислити і діяти проєктно, lean and agile.

Також у вас повинен бути окремий бюджет і команда на інновації, але тут не потрібно великих бюджетів, адже це про пошук та ітерації. Дуже важливий момент – зворотній зв’язок, швидкість реагування і прийняття рішень з боку керівництва, аналіз та висновки. Якщо все це спростити: щоб впровадити інновації – оберіть інноваційну ідею, зробіть дизайн вашої пропозиції, сформулюйте інноваційний план, визначте механізми оцінки ефективності та сміливо впроваджуйте зміни.

І наостанок, інновації – це не обов’язково нові технології, ґрунтовні дослідження, розвиток та продукування абсолютно нових ідей. В більшості, інновації – це про вивчення досвіду інших та перевинайдення, переосмислення власних бізнес-моделей, а не просто технологій. «Innovations is not about discovering new lands but rather about seeing with new eyes».

Львівська бізнес-школа УКУ  спільно з «Твоє місто» реалізовують проєкт «Підтримка українського бізнесу в час кризи», який виконується в рамках Проєкт «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).