Значна кількість IT-компаній в Україні прагнуть охопити якомога більше технологій. У IT-агенції з консалтингу та розробки програмного забезпечення Noltic обрали інший шлях. Це нішева компанія, що спеціалізується виключно на технології Salesforce. Noltic не тільки створює проєкти для замовників, а й розвиває в Україні спільноту розробників, обізнаних в Salesforce. Для цього відправляють своїх кращих архітекторів на зустрічі зі студентами та створили безоплатний навчальний курс. Співзасновником Noltic є випускник магістерської програми MSc in Technology Management Бізнес-школи УКУ (LvBS) Ігор Петрович .
Існуючи на ринку IT лише чотири роки, Noltic має понад 40 укладених контрактів, два власні продукти, півсотні спеціалістів у команді, два офіси та стартап, що базується на блокчейн-технології. Ми поговорили з Ігорем Петровичем про те, як подолати дефіцит кадрів на ринку IT, навіщо компаніям тісно співпрацювати зі студентами та які принципи УКУ перейняли у Noltic, створюючи власний навчальний курс.
Ігоре, чому ви обрали таку вузьку нішу як Salesforce? Це не типово для українського IT-ринку, де компанії переважно прагнуть охопити якомога більше технологій.
Можна сказати, що так склалося історично. 2017-го мій брат Владислав поїхав працювати в одну з топових агенцій Лондона. Там він познайомився ближче із Salesforce – світовим лідером серед CRM-платформ. Владислав повернувся в Україну, і так натхненно про це розповів, що ми запалилися ідеєю створити агенцію, яка спеціалізувалася б саме на Salesforce. На той момент ми втрьох (я, Владислав Петрович та Михайло Мариняк) вже виношували ідею створити власний проєкт.
Окрім цього, побачили, що на ринку є великий попит на технологію Salesforce. Натомість небагато компаній в Україні були обізнані в цій платформі. Тому ми швидко знайшли свою нішу.
До речі, для мене поштовхом до створення компанії було саме навчання у LvBS. Зараз серед команди Noltic – вже семеро УКІвців: це студенти бізнес-школи та, власне, університету. Ще двоє студентів програми Applied Science проходять піврічне стажування.
Про вашу компанію говорять, що до вас складно потрапити на роботу. Чому так? Адже зараз час на ринку навпаки велика конкуренція за кадри, і всі «полюють» за фахівцями.
Так, у нас серйозний процес відбору спеціалістів. Адже головний принцип – якість, а не кількість. Тому нас досі 55, а не сотні за 4 роки. Важливою є не тільки сильна експертиза кандидата, а й soft skills. Ми можемо відмовити сильному розробнику рівня senior, якщо він не підходить нам за цінностями. Досить часто буває, що кандидати, які отримують пропозиції від інших хедхантерів, не проходять успішно співбесіду в нас.
Натомість, якщо людина вже опинилася в нашій команді, то створюємо для неї такі умови, щоб вона була мотивована лишатися надовго. Наприклад, у нас культура свободи і практично горизонтальна структура. Якщо людина якісно виконує свою роботу, навіщо зобов’язувати її перебувати в офісі та трекати кожну хвилину робочого часу?
Як при такому жорсткому відборі ви долаєте проблему дефіциту IT-кадрів на ринку? Чи навчаєте ви людей «під себе»?
Один з інструментів для цього – Noltic Learning Center, який став однією з основних ініціатив нашої команди у 2021 році. За його допомогою ми прагнемо розвивати спільноту Salesforce в Україні та навчати нових розробників. У межах Noltic Learning Center ми проводимо навчальний курс, технічні мітапи та програми стажування.
Розкажіть трохи про навчальний курс. Для кого і ким він розроблений?
Це курс із Salesforce, розроблений нашими архітекторами. Вони створили програму з «нуля», згадуючи, які скіли були потрібні їм на початку кар’єри, щоб розвивати експертизу у Salesforce. Перший набір став пілотним: з понад 50-ти заявок ми відібрали лише 11 студентів. Не гналися за кількістю, і це допомогло зберегти індивідуальний підхід до кожного студента курсу та детально відпрацювати програму. Цей набір навчався в літній період – з липня до вересня.
Це були виключно «джуни»?
Ні, навчатися прийшли дуже різні люди – від студентів 1-2 курсу факультетів комп’ютерних наук, до senior-розробників з інших компаній, які хочуть вивчити Salesforce. Обирали передусім за рівнем логічного мислення та мотивацією.
Врешті двоє студентів отримали офери від нашої компанії. Ще одна людина – індивідуальний план розвитку: що їй потрібно зробити, щоб потрапити до нас в команду.
Чи не забагато зусиль і часу ви витратили на те, щоб залучити лише двох нових людей у команду? Невже це вигідно для компанії?
Наша мета – не тільки прагматична (знайти і навчити спеціалістів для себе). Noltic Learning Center – це наш внесок у ринок. Навчання повністю безкоштовне, і це інвестиція компанії, біг на довгу дистанцію. Для нас важливо створювати якісні навчальні продукти у власній ніші. Ми детально пропрацьовуємо усі виступи наших експертів: чи це зовнішні мітапи, чи, власне, лекції на курсі. У результаті – випускаємо якісний продукт для ринку талантів.
До того ж, наші архітектори самі хочуть навчати інших. Вони вже багато років працюють з Salesforce і готові ділитися цими знаннями з майбутнім поколінням розробників. Та й самі систематизують власну експертизу, коли розробляють програму та викладають її студентам.
Водночас, ми не робимо курс надто масовим. У нас немає мети навчити всіх. Тому й обираємо лише найкращих та найбільш мотивованих кандидатів. А потім найкращих з найкращих запрошуємо у свою команду, а інших випускаємо на ринок талантів. Нам цікаво саме так вести бізнес: розвивати експертизу та робити реальний внесок у спільноту.
Чи плануєте ви продовжувати проводити цей курс?
Так. Після першого набору ми провели ретроспективу і внесли значні покращення до програми, враховуючи наш новий досвід і відгуки менторів та студентів. А наразі вже запустили другу хвилю. Якщо перша була виключно офлайнова, у Львові, то друга – й офлайн, й онлайн. Ми отримали дуже багато заявок з різних міст України та навіть з Польщі, тому вирішили розширити набір і підкорегувати формат навчання. Цього року у нас було понад 90 заявок, з яких ми обрали 33 студенти. Курс вже розпочався і триватиме до січня.
Чесно кажучи, ми були здивовані якістю фахівців, які подалися на програму. Це люди, які володіють потужними математичними навичками та готові до складних випробувань.
Чи вплинув на цей курс ваш досвід навчання в УКУ?
Так, звісно, ми часто згадуємо УКУ, розробляючи систему навчання у Noltic Learning Center. Загалом окрім Salesforce-архітекторів, до створення цього курсу залучені троє людей з топ-менеджменту Noltic, які пройшли навчання в УКУ. Це я, а також Head of Marketing Тереза Дичка, яка завершила програму з медіакомунікацій, та VP of Delivery Дмитро Бабчук, який зараз працює над магістерською роботою за програмою Data Science УКУ.
Створюючи Noltic Learning Center, ми постійно аналізували, яким чином в УКУ роблять так, щоб ми (студенти) мали мотивацію вчитися, відвідувати заняття та не списували на екзаменах. Як і в УКУ, ми зробили ставку на академічну доброчесність. А ще хотіли створити круту атмосферу, в якій приємно набувати знання. Лідери УКУ часто наголошують, що «стіни мають надихати», і ми погоджуємося. Тому переобладнали наш колишній офіс спеціально для проведення школи, придбали зручні меблі та якісну техніку для класів – тепер там хороший проєктор, якісні звук та відео.
А ще зробили для студентів гайд, де описані наші цінності. Наприклад, для нас важливо, щоб студенти не списували, адже вони вчаться не для сертифіката чи оцінок, а для набуття реальних знань. Навіть початкове тестування, яке проходять усі кандидати на навчання, створено таким чином, щоб побачити – хто скопіював формули, а хто вивів їх самостійно. Я сам перевіряю ці тести і відсторонюю тих, хто списав. Нам краще взяти на навчання людину, яка впоралася з тестом не бездоганно, але виконувала завдання самостійно. Саме такі кандидати потім стають допитливими й мотивованими студентами, які з драйвом підходять до навчання та роботи й поділяють наші цінності.
А які зміни відбулися безпосередньо у вашому житті після навчання у LvBS?
Насамперед, я отримав структурне мислення і розуміння бізнесу. Навчання дало мені мережу зв’язків як в персональному так і в бізнесовому аспекті. Ми лишились у дуже добрих стосунках з однокурсниками і після навчання на програмі MSc in Technology Management.
Загалом мені імпонує підхід УКУ на засадах справедливості та відповідальності. Я відчув, що більшість людей, які вступили до LvBS, поділяють ці цінності. Noltic ми будуємо на такому ж фундаменті.
У чому це проявляється на практиці?
Наприклад, ми долучилися до 1% Pledge movement for corporate philanthropy. Це ініціатива, за якою 1 % доходу компанії спрямовується на благодійні та соціально важливі програми.
Зазвичай ,роботу для створення спільноти проводять «монстри ринку»: у них є для цього ресурси та час. І хоча у нас порівняно невелика компанія, ми готові інвестувати у розвиток ринку. Протягом 2021 року ми провели 23 офлайнові події в різних університетах. Розповідали студентам технічних напрямків про Salesforce та можливості у розвитку кар’єри. Скеровуємо у виші наших досвідчених архітекторів, які можуть надихнути студентів на новий етап розвитку.
А ще цього року особисто я виділив стипендію студентові, який склав майже всі ЗНО на 200 балів. Це оплата одного року навчання в УКУ за програмою Applied Science.
Я переконаний: якщо ми допоможемо молодим людям розвиватись, ставати більш освіченими, то це допоможе і країні загалом. УКУ має дуже високу планку якості навчання та пропагує цінності, до яких мені вдалося бути дотичним, тому заслуговує на підтримку.
Як ви ще працюєте зі студентами?
Нещодавно у нас відбувся черговий Students Day at Noltic. Декілька разів на рік ми запрошуємо групу студентів, щоб показати їм компанію зсередини. Ідея не в тому, щоб просто поводити їх по офісу – це повне занурення у те, чим живе компанія. Ми обираємо близько десяти найбільш мотивованих студентів серед тих, які заповнили спеціальну форму. Запрошені приходять до офісу Noltic на цілий день, протягом якого ми розповідаємо, як працює IT-бізнес та наша агенція, даруємо корпоративні подарунки та хочемо стати максимально корисними для гостей. Зокрема, розповідаємо про неформальну освіту, яка допомагає для побудови кар’єри: які книжки читати, які курси проходити, якими сферами цікавитися для загального розвитку, які фільми дивитися, чим надихатися. Зі студентами розмовляють співзасновники, які діляться історією компанії. З будь-ким з команди можна поспілкуватися неформально та поставити питання.
Таким чином ми хочемо показати молодим людям, як працює ІТ-галузь та надихнути продовжувати цей шлях.
І останнє. Як ваша компанія пережила ці майже два роки пандемії? Чи довелося адаптовуватися та змінюватися?Як нам говорили у Бізнес-школі УКУ, потрібно будувати стресостійкі компанії. На цих засадах ми від початку створювали Noltic. Тож, як не дивно, під час COVID-19 ми не лише не опинилися в кризі, а й здобули два нових проєкти. За час пандемії інвестували в стартап, випустили два продукти на Salesforce, почали шукати новий офіс, а команда збільшилася на 30%.
Ще до початку карантину ми запровадили вільний графік і віддалену роботу, тож коли почалась пандемія, у нас мало що змінилося. А офіс був відчинений для тих, кому зручніше працювати саме тут. Коли підбивали підсумки 2020-го, самі здивувалися, наскільки цей рік був ефективним, не заважаючи ні на що, і наскільки наша команда згуртувалася.