Адріан Сливоцький: «Асиметричний гравець завжди у пошуках наймасштабніших проблем»

27 Кві 2021

Уявіть, що 20 років тому хтось вам заявив, що буде конкурувати в ракетній галузі з Росією, Францією, Boeing, Lockheed. Що б ви сказали? Мабуть, що треба негайно покликати лікаря, який спеціалізується на розумових розладах.

У міжчасі на нашій планеті виникло понад 120 000 стартапів. Найкращі гравці у цій гіпердинамічній галузі шанують конкурентів‑велетнів, але не бояться їх. Чому? Тому що вони розвинули прецікаву модель конкуренції та творення вартості – модель асиметричної дії.

Асиметрична компанія:

  • конкурує відмінно;
  • користає зі всіх можливих важелів, перетворюючи дуже обмежені ресурси на несподівано великі результати.

Вони – володарі мистецтва «Як творити максимальний удар».

1.Асиметричний гравець завжди у пошуках наймасштабніших проблем. Вибір проблеми в Ілона Маска – «беремо курс на Марс». Очевидно, ця просто висловлена проблема тягне за собою тисячу потрібних кроків. Багато з них уже виконано. Залишилося ще кількасот. Саме озвучення цього виклику – потужний магніт для найкращих талантів.

2.Кожний асиметричний конкурент розуміє: цей шлях насичений невдачами, а саме невдачі – це найкоротший маршрут до перемоги. Ніхто не оволодів цим важелем так цілковито, як Маск. Зайдіть на YouTube і там побачите всі його катастрофи. Пересічну людину ці поразки просто розчавили б, повністю знищили її еґо. Для Маска це кисень. Це вказівки на те, що потрібно покращити, аби запевнити подальший поступ.

3.Швидкість є однією з перших заповідей асиметричних гравців. Компанія Arianespace завершила розробку ракети Ariane 5 за 11 років. SpaceX завершила розробку ракети Falcon 9 за чотири роки. Придивіться ближче до кожного аспекту праці у SpaceX. Швидка дія – це основний закон життя, помітний у кожному куточку компанії.

4.Десятикратна ощадність. Розробка Ariane 5 обійшлася в €7 млрд, Falcon 9 – у $400 млн. Асиметричні гравці – шукачі ощадностей, але радикальних ощадностей. Їхнє гасло – «заощаджуй вдесятеро або й більше».

Головна ціль SpaceX – знизити вартість запуску вдесятеро. І це буквально. У галузі кошт запуску комерційної ракети – $110 млн, у SpaceX – $62 млн. І ціна постійно зменшується. Чому? Серед іншого тому, що SpaceX удосконалює системи «повторного вжитку» ракети або головних її складників. Ця концепція була немисленна ще 15 років тому. Сьогодні ж це дійсність. Ба навіть більше – поліпшення помітне з місяця в місяць.

Яка ціль Ілона Маска? Знизити кошт запуску до $10–15 млн. І він на половині дороги. Чи хтось готовий битись об заклад проти нього? Результати говорять самі за себе. Щодо ринку комерційних запусків, то 2012 року Росія та Європа разом узяті мали 82% частки ринку; SpaceX – 0%. У 2018 році частка SpaceX була 65%. І вона постійно зростає.

5.Доступ. Асиметричні гравці знають: хоч би які геніальні вони були, їхні здібності – це малий відсоток того, що потрібно, аби задовольнити клієнта та здобути перемогу. Вони постійно шукають доступу до чужих активів та до найкращих спільників. Які спільники у SpaceX? NASA, Міністерство оборони, сателіт‑компанії та інші. Але, можливо, найважливіший спільник – це братерська компанія Tesla. Зауважмо, які у них спільні виклики та знання:

  • батарейна техніка;
  • нові матеріали;
  • нові способи виробництва;
  • алгоритми.

Це ділення знаннями творить потужну перевагу для обох спільників.

6.Алгоритми. Введення комп’ютерів дало змогу радикально підвищити продуктивність праці. Нині цю роль відіграють алгоритми. Вони – «атомна бомба» продуктивності, якості, швидкості, точності. У SpaceX ви знайдете алгоритми всюди: на ракеті, у контрольній команді, у виробничих процесах. Алгоритми – не додаток до процесу, вони сама суть усіх процесів та товару компанії.

7.Топ 1% талантів. Кожний асиметричний конкурент скаже вам відверто: найбільший наш виклик – це залучити і втримати найкращих. Маск цей важіль використав, як ніхто інший. Найкращі інженери в галузі хочуть працювати у SpaceX. Маск розробив для них особливу дієту: цілу серію неможливих проблем. А до неї додав прянощі – неможливі дедлайни. Результат? Інженери SpaceX ніколи за всю свою кар’єру не були такі щасливі, як тепер.

8.Розповідь. Яка суть компанії? Спробуйте описати це одним реченням. Навіть краще: фразою, яку зрозуміють усі і яку легко можна переказати іншим – з вуст до вуст. Наприклад: «Беремо курс на Марс».

Маск навчився від свого наставника Стіва Джобса мистецтва: як завоювати увагу і її втримати. Це бачимо ми всі. Тяжче побачити, що за кулісами. Коли увага світу була зосереджена на ракетній справі, Маск паралельно працював над сателітним бізнесом. Як майстер творення уваги, він розуміє, що завжди потрібно готувати позитивну несподіванку для авдиторії.

Тепер виявляється, що невдовзі SpaceX матиме кілька тисяч низькоорбітних сателітів, вони постачатимуть інтернет до кожного клаптика земної кулі. Минулого року ракетний бізнес приніс SpaceX $2 млрд обороту. Спеціалісти розраховують, що потенційні приходи сателіт‑системи будуть у 10 або 20 разів більші. Це потужна грошова течія, яка зможе фінансувати навіть більш амбітні проєкти, що перебувають в уяві Ілона Маска.

Коли переглянути економічні успіхи (і ще в прискореному часі) таких асиметричних компаній, як SpaceX, Alibaba, Netflix, Tencent, Amazon, Didi Chuxing, WhatsApp та інших, можна відчути потужність асиметричного підходу до творення нової вартості. Можна розгледіти можливість для малих команд, як долати велетнів.

Джерело

Довідка

Адріан Сливоцький – бізнес-футуролог, один із найвизначніших фахівців сучасного менеджменту, який входить до топ-20 бізнес-консультантів світу та консультує компанії зі списку Fortune 500, серед яких Nike, Hyundai, Samsung.

Тепер, завдяки авторському онлайн-курсу Адріана Сливоцького, що стартує 11 травня, українські підприємці отримують доступ до провідних світових практик і найактуальніших знань: як зростати у час кризи, у чому сила асиметричних змагунів, як разом з командою розробити ефективну антикризову стратегію для свого бізнесу, проєкту.