Cleanweb (клінвеб) поєднує екологічно чисті технології та веб-світ. Мета такого поєднання − сприяти економічному зростанню на принципах сталого розвитку. «До того ж, клінвебу є що запропонувати для всіх», – пояснює Сонні Мазеро, член ради керівництва Програми «Cleanweb Initiative».
Веб-технології використовують для вирішення найскладніших глобальних екологічних і суспільних проблем. Це – клінвеб, і це революція. Ті зміни, які творять учасники ринку з використанням клінвебу, відбуваються швидко, а такий підхід стає дедалі популярнішим. Компанії, які працюють у напрямку клінвеб, створюють технології тому, що вони не є капіталомісткими, швидко збільшують масштаби і можуть мати позитивні вимірювані наслідки для довкілля, суспільства та економіки.
Компанія Opower − приклад такого збільшення інноваційної потужності клінвебу. Заснована у 2007 р. Деном Єйтсом та Алексом Лескі, на сьогодні Opower змогла досягти показника 4 млрд. кВт зекономленої електроенергії, що відповідає обсягу енергії, яку споживає європейське місто з населенням 1,3 млн. за цілий рік. Opower має понад 90 клієнтів серед комунальних підприємств по всьому світу та охоплює близько 22 млн. споживачів. Дані по енергоспоживанню в людей, яких обслуговує Opower, стимулює інших споживати менше енергії – і не тому, що це добре для планети чи через те, що це економить їхні кошти, а тому що вони хочуть споживати менше електроенергії, ніж їх сусіди.
На прикладі Opower можна зрозуміти, в чому саме клінвеб відрізняється від традиційного клінтеху – в силі безкоштовного. (У 2009 р. Кріс Андерсон у вільному доступі опублікував свою найважливішу працю про розривну силу веб «Безкоштовно. Майбутнє радикальної ціни»). Opower використовує підхід «безкоштовного доступу», щоб надавати контрольні дані споживачам енергетичних компаній за те, що для самих енергетичних систем будуть надавати масштабні сукупні дані, у тому числі із енергоспоживання по 22 млн. помешкань споживачів. А це, мабуть, свого роду найбільший масив даних у світі. Понад 90 споживачів комунальних послуг хочуть стати споживачами і платити саме Opower, отримавши натомість аналіз даних і стимул бути енергоощадними, який дає їм цей успішний стартап у галузі клінвебу. Opower зовсім нещодавно оголосив про вихід на ППП (первинну публічну пропозицію) та став реєстраційною заявкою, за якою найбільше слідкують у 2014 р. Він наступає на п’яти придбанню Google «Nest Labs» за 3,2 млрд. доларів, ще одному прикладу придбання інноваційних персональних даних, а також придбанню компанією «Monsanto» корпорації The Climate Corporation. Обидва ці випадки є прикладами успішного клінвебу, адже вони надали значні вихідні мультиплікатори для своїх поручителів венчурного капіталу – тобто йдеться про 20-тикратне зростання інвестицій, вкладених компаніями «Kleiner Perkins Caulfield & Byers» (KPCB) та «Lightspeed Venture Partners» у «Nest» всього лише через п’ять років.
Компанії з клінвебу є тим містком, який об’єднує веб-світ з екологічно чистими технологіями. Це зовсім не традиційні клінтех-компанії, бо це бізнес, який ведеться за допомогою програмного забезпечення. Тобто у них інша динаміка, яка тяжіє до більш сформованих секторів, таких як відновлювальна енергетика. Веб-компанії менш капіталомісткі, вони можуть швидше масштабуватися та використовують мережеву науку. Враховуючи те, що вони можуть генерувати більше вартості із використанням меншої кількості природних ресурсів, таких, як вода та електроенергія, ці компанії можуть дати цілком нові споживчі пропозиції з інноваційними бізнес-моделями. Це новий сегмент ринку, тож він потребує підтримки з боку політиків та бізнесу для швидкого розвитку і створення суттєвих економічних і екологічних переваг.
Нова парадигма
Попри те, що деякі інвестори вважають клінвеб просто «новим клінтехом», інші вбачають у ньому нову парадигму, яка пропонує значний потенціал для зростання. У Техасі програма Cleanweb Initiative запустила рух «Хвиля прискорення» (Surge Accelerator), який має на меті створення глобальної мережі практиків та організацій у галузі клінвеб. Найсвіжіша група, яку набрала «Хвиля», включає кілька компаній у галузі клінвеб та стартапів, націлених на нафтогазовий сектор. Такі інвестори, як Black Coral, Rockport Capital, KPCB та інші венчурні фонди зараз вивчають фірми у галузі клінвеб у США та Європі. Корпоративні групи венчурного капіталу з компаній на зразок GE, Google і Siemens вже всі мають свою частку у клінвебі. Один клінвебівський стартап з Північної Америки Enernoc нещодавно придбав європейські клінвебівські стартапи у Німеччині та Ірландії. У Європі та на Близькому Сході нові програми прискорення виявляють більш очевидну підтримку для компаній з клінвеб, а саме: програму Rockstart Smart Energy в Голландії, Bethnal Green Ventures (BGV) за підтримки Nest у Лондоні та T-Lab в Ізраїлі, якою керують Terra Venture Partners . Інші допоміжні програми, які торкаються клінвебу, це – загальноєвропейська мережа Climate-KIC та Open Data Institute (ODI) у Лондоні.
Вважається, що у Європі та Північній Америці існує щонайменше 2 000 клінвебівських стартапів, про що свідчать дані Crunchbase. І ця кількість швидко зростає. До того ж тут ще не враховані більш сформовані клінвебівські компанії та корпорації, які використовують технології клінвебу. CleantechIQ and CB Insights також відслідковують цей новий сектор, який стрімко розвивається. Клінвебівський сегмент ринку зовсім не новий. Серед вже добре відомих елементів є відеоконференції через інтернет, програмне забезпечення з управління електроенергією та програмне забезпечення для управління інфраструктурою центру даних (DCIM), які застосовують хмарні технології (технології глобальних віддалених мереж), щоб надати своїм споживачам програмне забезпечення як сервіс.
Поза світом стартапів та венчурного капіталу існує ще чимало корпорацій, які у стратегію свого розвитку залучають екологічно безпечні технології. Серед прикладів того, як корпорації інтегрують клінвеб у свою діяльність, можна навести придбання таких стартапів: компанія «Siemens» придбала «eMeter», «Avis» придбали «Zipcar», «Cisco» придбали «JouleX». Корпорації також застосовують технології клінвебу, які надають їм стартапи, щоб запровадити зміни у поведінкові моделі. «Practically Green» пропонують корпораціям екологічну онлайн-гру, націлену на зміну поведінкових моделей, яка сприяє підвищенню рівня свідомості працівників.
Підхід до вирішення екологічних проблем
У вузькому розумінні клінвеб має на меті домогтися ефективного використання ресурсів, тобто йдеться про управління енергоспоживанням. І хоча цей сегмент є вкрай важливим, у клінвебу набагато ширший потенціал. Щоб це зрозуміти, варто зважити на серйозні екологічні проблеми, вирішенню яких могли б допомогти веб-технології. Нещодавно ООН опублікувала проект цілей сталого розвитку до 2030 р. Значна їх частина пов’язана з екологічною сталістю та зачіпає найважливіші проблеми сьогодення. Спираючись на ці цілі, можна відзначити деякі не такі очевидні можливості клінвебівських компаній:
- Удосконалити системи сільського господарства та підвищити добробут сільських місцевостей, наприклад, «eCow» надає дані фермерам щодо стану здоров’я поголів’я їх худоби та оптимізації продуктивності. Ще інші приклади – «The Climate Corporation» та «FarmLogs».
- Створити можливість для інклюзивних, продуктивних та екологічно сталих міст, наприклад «Honest Building» («Чесний дім») допомагає власникам комерційної нерухомості оцінити вплив їхніх будинків на довкілля та знайти проектно-будівельні фірми, які можуть покращити їх функціонування. Інші приклади – «Space-Time Insight», «Ridepal».
- Стримати, викликані людиною, зміни клімату та забезпечити сталу енергетику, наприклад, «Open Utility» надає платформу для генераторів відновної енергії, щоб продавати енергію без посередників заради максимізації своїх доходів та утримання фінансової вартості всередині громади. Інші приклади – «EnergyDeck», «EnergyBank».
- Забезпечити послуги екосистеми та біорозмаїття, а також гарантувати належне управління водними ресурсами, океанами, лісовими і природними ресурсами. Наприклад, «TaKaDu» надає водоканалам інструменти для моніторингу їх розподільчих мереж з метою підвищення ефективності та швидкого вирішення проблем з проривами. Інші приклади – «Carbomap», «GaBi».
- Пристосувати управління і технології для потреб сталого розвитку, наприклад, «Ecodesk» надає компаніям можливість оглядати вплив свого ланцюга постачання, що дозволяє їм удосконалити управління їх відносин з постачальниками. Інші приклади: «Global Forest Watch» (неприбуткова) та «CleantechIQ».
Темпи розвитку
Темпи розвитку клінвебу залежать від того, наскільки кардинально впливають ці проблеми на економічне зростання та соціальну рівність. Наприклад, багато суспільних секторів, які охоплюють багато фірм, на сьогоднішній день визнають, що суттєві негативні наслідки кліматичних змін, які викликані людиною, дедалі збільшуються, а нестійких мінеральних енергоносіїв меншає. Внаслідок цього, один із переважаючих сегментів у клінвебі пропонує рішення, які покращують енергоощадність та пришвидшують перехід до відновної енергетики. Кожне з цих питань має різний ступінь важливості, залежно від місцезнаходження на планеті, тому імовірно незабаром ми побачимо, що у різних регіонах світу формуються локальні кластери, зосереджені на вирішенні місцевих проблем.
Важливість цих питань суттєва не лише для темпів приросту на основі попиту споживачів, оскільки клінвеб також здатен створити диференціюючий фактор і для тих компаній, які бажають найняти та втримати найкращих і найрозумніших працівників. Кожне нове покоління працівників стає дедалі більш творчим у вирішенні глобальної проблеми сталого розвитку. Чимало наявних досліджень показують, що більшість цих молодих фахівців вважають сталий розвиток взаємно включеним, незалежно від того, чим вони займаються у своїй професії. Також вони шукають можливостей, де вони могли б застосувати свої таланти для пошуку шляхів вирішення цих проблем. Компанії, які працюють з веб-технологіями, уже працевлаштовують одних з найкращих та найдосвідченіших умів. Клінвебівські компанії, які поєднують неймовірні можливості, які надає веб, зі здатністю застосувати ці технології для підтримання та покращення життя на нашій планеті, стануть спокусливою пропозицією для багатьох з тих, хто прагне зробити повноцінну цікаву кар’єру.
«CleanwebInitiative» – це членська організація, яка складається з розробників, підприємців, інвесторів та підприємств, які вважають, що наростаюча мережа інформаційних технологій може стати найпотужнішим (та найприбутковішим) інструментом покращення глобальної екології, економічного процвітання та добробуту людей. Цей допис Сонні Мазеро вперше був опублікований на вебсторінці «CleanwebInitiative»
Джерело – building4change