«Купив машину, а тепер працює на неї» – цей жарт (в якому є частка правди!) ми чуємо неодноразово. Інколи, купуючи дорогу річ, ми перебуваємо в такій ейфорії, що не надто переймаємося її реальною користю чи витратами на обслуговування. Керівник Центру етики та технологій Львівської бізнес-школи УКУ Володимир Хіцяк про те, щоб подібне не трапилося з підприємцями, які вирішили провести модну сьогодні «цифрову трансформацію» не до кінця проаналізувавши потреби бізнесу та очікувані результати.
Одразу варто зазначити, що впровадження технологій – це критично важливі зміни, на які «приречений» (в хорошому розумінні цього слова) сучасний бізнес. Іншого шляху, щоб залишатися конкурентними, не втрачати клієнтів і приваблювати якісних працівників – не існує.
Тож як правильно планувати «технологічну революцію» на підприємстві, щоб після впровадження нових технологій бізнес відчув віддачу? Можна піти від зворотного: яких помилок і міфів слід уникати?
Міф №1. «Наш унікальний бізнес»
Найчастіше доводиться чути: наш бізнес такий унікальний, що не існує готового рішення, щоб його автоматизувати, а замовляти спеціальну розробку – дорого. «Унікальність бізнесу» зазвичай свідчить про просту річ – бізнес-процеси в компанії настільки застарілі і неефективні, що жоден розробник навіть не здогадається передбачити їх у своєму стандартному рішенні.
Насправді є дуже мало бізнесів, де процеси настільки унікальні, що про них не знає більшість бізнес-аналітиків, які планують той чи інший технологічний продукт (CRM, ERP тощо). Якщо ви розглядаєте якесь готове рішення, то краще і дешевше підлаштувати свої бізнес-процеси до прописаних в програмі. Хоча б тому, що над ними працювали професійні бізнес-аналітики, які проаналізували найкращі практики в різних галузях. Таким чином можна зекономити на розробці та оновити власні бізнес-процеси.
Міф №2. «Автоматизація полегшить нам роботу
Правда посередині. Автоматизація в довготерміновій перспективі справді полегшує роботу бізнесу, особливо ж – менеджменту. Але щойно ви вирішите рухатися в напрямку технологій – роботи додасться. Слід усвідомлювати, що людині дуже важко долати звички. Навіть, якщо нова платформа в перспективі заощадить час і гроші, буде складно перемкнутися на «просунуту» програму з такого знайомого, хоч і не надто зручного Excel. Загалом, впровадження технологій – це історія не стільки про полегшення роботи, як про те, як зробити її більш ефективною і результативною.
Міф №3. «Просто потрібні гроші»
Так, на цифровізацію потрібен бюджет. Але можна мати гроші і провалити проєкт. Технологічна революція на підприємстві починається не з бюджету, а з аналізу бізнесу та потреб ваших споживачів. Щобільше, відсутність структурованих бізнес-процесів значно здорожить впровадження технологій, адже ви навіть не зможете зрозуміти, що вам потрібно і для чого. Тому почніть з аналізу та опису ваших бізнес-процесів.
Міф №4. «Просто потрібен хороший підрядник»
До речі, це найчастіша помилка. Вважається, що, якщо є гроші, то можна знайти якісного підрядника, а він вже все зробить. Але основна дійова особа впровадження технологій в компанії – її власник або CEO. Цей процес вимагає лідерства, а не директивного методу управління. Якщо керівник вимагає від усіх використовувати CRM, а сам далі приклеює стікери із завданнями на комп’ютер співробітників, то тут не допоможуть навіть найдорожчі підрядники. Впровадження технологій починається з комунікацій: з командою, партнерами, клієнтами.
Міф №5. «Головне – придбати якісний продукт»
Так, репутація вендора (підрядника), функціональність платформи – важливі. Але майте на увазі, що ви починаєте не «з нуля». У вас вже є накопичений масив даних. Тому в комунікації з потенційними підрядниками одним із найважливіших пунктів має бути те, яким чином відбудеться перенесення даних з ваших платформ чи таблиць в нову систему. Тут дуже важливо правильно побудувати «цифрову архітектуру» – які дані ми вносимо, як різні модулі системи обмінюються даними, які операції над ними проводимо, які плануємо рівні доступу. На цьому етапі дуже важливо передбачити читабельні формати «управлінських дашбордів» – зведені дані, які отримують керівники і власники для прийняття рішень.
Важливо зрозуміти, що не існує «чарівної палички», яка одним помахом трансформує бізнес, зробить його більш ефективним та цифровим. Що чіткіше виставлені цілі та очікування, що активніше в цифровій трансформації беруть участь лідери компанії, тим продуктивнішу модель отримає бізнес на виході.
Львівська бізнес-школа УКУ спільно з «Твоє місто» реалізовують проєкт «Підтримка українського бізнесу в час кризи», який виконується в рамках Проєкт «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).