Що робити бізнесу у час пандемії? Чек-ліст з 8 кроків

Як діяти бізнесу у теперішніх складних обставинах? Що робити із персоналом: які є альтернативи скороченню? Як бізнесу дотримуватись задекларованих цінностей і пройти тестування ситуацією? Про це під час спеціального вебінару «Роль HR в умовах нових бізнес-викликів» розповіла Олександра Альхімович, сертифікований HR, assoc CIPD Королівського інституту по розвитку персоналу у Лондоні, академічна лідерка магістерської програми MA in Human Resources and Organization Development. Вебінар був третім у серії спеціальних вебінарів «Бізнес VS Криза».

Дуже в багатьох керівників зараз виникає питання: як контролювати працівників, які виконують обов’язки з дому? Як залишити той рівень ефективності і як побудувати роботу так, щоб вони були сфокусовані на роботі? Контролювати потрібно, але не впадати у мікроменеджмент. «Що бачу я на прикладі знайомих: багато працює на годину, а то й на дві більше. Чому? Бо розуміють, що країна та бізнес в кризі і треба робити все, що від мене залежить. Тому керівники повинні довіряти своїм працівникам і навпаки. Питання довіри двостороннє, тому побудова культури довіри – це тренд майбутнього».

Бізнесу у час пандемії потрібно спрогнозувати і прописати якомога більше сценаріїв розвитку подій і розробити безперервний план роботи бізнесу на кожен зі сценаріїв.

Переглянути запис цього вебінару ви можете тут.

Чек-ліст кроків бізнесу у час пандемії:

  1. Розробка загальних параметрів пандемічного реагування. У кожній організації має бути комітет, який керує критичною ситуацією, має план комунікації, пропрацьовує різні сценарії.
  2. Розрахунок фінансового впливу. Є бізнес, який вже розуміє, що матиме втрати, інші навпаки нарощують активності, бо на їхній товар є попит. Наприклад, одна з компаній у Дніпрі, яка шила екоторби, перекваліфікувалась і тепер шиє медичні маски та працюють у три зміни. Що ж потрібно прорахувати і які витрати скоротити? Зараз багато з компаній думають про скорочення персоналу. Хочу наголосити, що це не є перше рішення. Можна запровадити альтернативні рішення: можливо, хтось невдовзі виходитиме на пенсію і можна прискорити цей процес. Як варіант: зменшення робочого часу і заробітної плати. Або заморозити зарплату чи вийти до персоналу і сказати: колеги, у нас скрутна ситуація, пропонуємо зменшити на 3 місяці зарплати на 15%, аби ці кошти перевести у виробничий процес. Хтось звільниться, хтось залишиться з вами. Перш, ніж приймати рішення про звільнення треба добре подумати, бо криза закінчиться, а з людьми потрібно буде далі працювати. А вартість скорочень дуже велика, бо це репутаційні ризики. 
  3. Планування потреб у персоналі. На цьому етапі потрібно прорахувати, наскільки наш бізнес готовий до таких сценаріїв, якщо захворіє 10-15% персоналу або +20%? Що робитимемо у такому випадку? Або ж, якщо бачимо, що бізнес треба перекваліфікувати (вийти на нові ринки, розпочати виготовляти новий продукт), то який саме персонал нам потрібен у такому випадку? З якими навичками? Чи це буде скорочення і відкриття вакансій чи перекваліфікація персоналу?
  4. Оновлення політик охорони праці на робочому місці. Потрібно прописати, яким чином ми дезинфікуємо приміщення, як наші співробітники контактують один з одним, як взаємодіємо з нашими клієнтами.
  5. Впровадження ефективних комунікацій. Комунікувати потрібно часто і в більш простій, емпатичній формі. Варто пересвідчитись, що всі працівники мають доступ до медичних консультацій. Комунікація повинна бути двостороння: від керівництва до працівників і навпаки. Також дуже важливо подумати про альтернативні засоби зв’язку. Що ви будете робити, якщо відключать інтернет, наприклад?
  6. Підготовка до змін у компенсаціях та бенефітах. Бізнесу треба подумати, яким чином платитимуть лікарняні тим співробітникам, які захворіли. Чи готові надавати відпустку, якщо захворіли родичі наших працівників? Чи готові надавати матеріальну допомогу, якщо хтось помре через хворобу?
  7. Оцінка ризиків з постачальниками та клієнтами. Якщо бізнес залежить від постачальників, які перебувають не в Україні, потрібно проаналізувати і знайти внутрішніх постачальників. Клієнтам пояснювати, що бізнес докладає всіх зусиль і робить усе можливе у цій складній ситуації. 
  8. Побудова взаємовідносин з урядовими та зовнішніми організаціями. Що ми як бізнес, можемо зробити, аби допомогти справитись із цією ситуацією? Якщо є якісь заходи, які стримують бізнес, можливо, час об’єднатися через торгові палати і пролобіювати певні рішення на державному рівні. 

Також уже потрібно думати про те, як бізнес розвиватиметься після кризи, які рішення потрібно прийняти вже зараз і складати кілька сценаріїв. 

Усі вебінари серії «Бізнес VS Криза» можете переглянути на нашому YouTube-каналі