З чого почати франчайзинг? Три поради від LvBS Alumni та Мирослави Козачук

Жива розмова про основи франшизи та досвід франчайзингу в Україні – у Львівській бізнес-школі УКУ відбулась онлайн-зустріч LvBS Alumni Talk з експертом з побудови франшиз Мирославою Козачук (Franchise group).

Ініціатором зустрічі стала випускниця програми Key Executive MBA Олена Созанська, яка зібрала разом експертів та практиків у цій сфері і згуртувала довкола випускників, для яких актуальна ця тема. Практичним досвідом на зустрічі ділились випускники Андрій Дзюбан (Майстерня карамелі), Ігор Кушнір (Свій Маркет) та Олег Никулишин (Аптеки ДС), модерувала зустріч CEO LvBS Consulting Роксоляна Вороновська.

Тож, ділимось з вами кількома цікавими думками, які пролунали під час розмови:

  • На ринку в Україні зараз працює 510 франчайзерів та 25000 об’єктів франчайзингу.
  • У 2020 році 8% об’єктів франчайзингу в Україні закрилось через те, що не було підтримки з боку франчайзера, чи не було відтермінування оплати роялті, або сфера, в якій вони працюють, не мала попиту.
  • Також 2020 рік сприяв тому, щоб власники бізнесу замислитись над франчайзингом, як каталізатором росту і розвитку.

Однією з вагомих причин, чому власники не наважуються на франчайзинг є страх. Готуєте франшизу, приходять перші франчайзі, ви мали б радіти і робити все, щоб закрити першу угоду. Проте ви боїтесь віддати те, що створювали роками, бо ви не впевнені в чужій людині, якій маєте передати частину своєї справи.

З чого почати? Три кроки:

  1. Перед тим, як вийти на ринок франчайзингу варто задати собі питання  –  для чого це робите, чого хочете від свого бізнесу хоча б через 5 років. Як франчайзинг має допомогти вашому бізнесу досягти цілей через 5 років. 
  2. Друге – розібрати свою бізнес-модель для клієнта-франчайзі, де продукт  –  це бізнес-модель, а франчайзі – це ваші клієнти. Ви маєте знати свої ключові переваги, особливості та ціннісну пропозицію. Питання –  що таке ваша франшиза, що вона в себе включає? (бренд, стратегія, досвід, навчання франчайзі раз в квартал, всі прописані процеси). 
  3. Третє питання, на яке варто дати собі відповідь: чи я і моя команда готові запускати, контролювати і надавати постійну підтримку для франчайзі? Багато франчайзерів заробили свій статок саме на менторингу своїх франчайзі. Є випадки закриття франчайзингових об’єктів через відсутність підтримки з боку франчайзера.

Види франшиз

Діловий франчайзинг – це, коли ви, як франчайзер передаєте франчайзі абсолютно ідентичну бізнес-модель і весь досвід. Тут дуже висока сума вступного внеску, але дуже маленьке чи відсутнє роялті, бо ми не потрібні, або майже не можемо надати підтримку франчайзі. Франчайзі готовий платити десятки тисяч доларів за те, що ви передасте йому свій 10-річний досвід за 1 місяць.
Збутова франшиза – найпопулярніший вид в Україні і світі: коли у вас є власне виробництво, або ексклюзивні контракти на постачання.
Сервісний франчайзинг – один з найдорожчих у світі. В Україні це  G-Bar, OML!, дитяча сервісна освіта. Людський та IT продукт, який є основою сервісного франчайзингу, важко відтворити.
Концептуальний франчайзинг – коли ви передаєте досвід, але у франчайзі своя торгова марка.

Підсумовуємо зустріч короткими висновками:

  • Франчайзинг – це про win-win.
  • Франчайзинг є інструментом для вашого бізнесу в досягненні цілей.
  • Найкращий досвід – це досвід невдач (факапів).
  • Найцінніше, що передаєте у франчайзингу – це досвід.
  • Франчайзі хочуть приєднуватися до зростаючого бізнесу.
  • Варто мати портрет ідеального франчайзі для себе і зрозуміти очікування франчайзі від проекту.
  • Франчайзингова частина бізнесу може бути прибутковіша, ніж операційна.
  • Контроль ключових показників запуску і роботи франчайзі виконується окремим відділом.
  • Намалюйте собі оптимістичну картину ринку, де будете відкриватись, за яких умов, які кількісні показники.
  • Пильнуйте той момент, коли франчайзі хоче рости далі і розвиватися, а ви вже не можете йому дати цю бізнес-модель.
  • Варто зрозуміти: ви шукаєте франчайзі інвестора чи бізнесмена? Бо завдання і ролі будуть дуже різні.

Переваги Спільноти Alumni LvBS  – це середовище, в якому випускники продовжують зростати, знаходять партнерів, діляться досвідом, ініціюють цікаві та потрібні зустрічі. Наступна зустріч Alumni Talk планується на тему сервісу. Очікуйте анонсу в січні.

Про спікера: Мирослава Козачук  – трендсетер франчайзингу в Україні, Co-Founder і CEO Franchise Group. Автор проєкту «Перша школа франчайзингу» 220+ випускників, власників та топ-менеджерів франчайзингових мереж в Україні. Входить до ТОП – 100 найвпливовіших жінок України 2018 року. Гордість – збільшення вартості франшизи в Україні – від 3 000 до 150 000 $ за інтелектуальну складову.