«Глемпінг в Україні: гнучкість, витривалість та точки опори підприємця в умовах війни»
Як побудувати бізнес з нуля? Та як успішно його розвивати у часі війни?
У межах навчальної дискусії міжнародні дослідники, зокрема гостьова лекторка Бізнес-школи УКУ та професорка з менеджменту Емі Кенворсі, Вішал Меротра, Челсі Джил та український підприємець Андрій Родкін описали кейс з гемплінг бізнесу в Україні. Їхні напрацювання опубліковано в Ivey Publishing та Ivey Business School.
Андрій Родкін – головний комерційний директор та співзасновник Glamping UA. Він поділився історією створення свого бізнесу, труднощами, з якими зіштовхнувся і як, власне, їх долав:
«Я й досі не знаю, як нам це вдалося. У нас не було досвіду — ні в підприємництві, ні в запуску стартапу, ні в його фінансуванні. Ми буквально починали з нуля. У нас нічого не було. Ми не мали жодного уявлення про будівельні матеріали чи тканини. Але все одно вирішили спробувати. На відміну від інших стартапів, де засновники починають із дослідження ринку, збору даних і залучення інвестицій, ми пішли навпаки. Ми почали зі створення першого глемпінг-намету в мене у дворі в нашому рідному містечку. Ми зробили всі помилки, які тільки можна. Але наприкінці того ж року, завершивши свій перший намет, продали його клієнту по той бік кордону — у Польщі. І саме з того першого клієнта почалася історія Glamping UA.»
Описуючи свій досвід, Андрій Родкін також пригадав, як справлявся його бізнес з часами невизначеності та постійних викликів, адже справу вони разом зі співзасновниками почали за рік до пандемії. Після того, як пережили ковід й усе більш менш стабілізувалось, у січні 2022 року вдалось укласти найбільший контракт в своїй історії стартапу — з великою компанією, яка планувала побудувати масштабний глемпінг-комплекс на 10–20 моделей. Переговори тривали понад два місяці, і ось одного дня Андрій Родкін отримав дзвінок: «Ви перемогли. Ми укладаємо угоду. Сьогодні ж надішлемо перший платіж». Однак через два тижні їх попросили повернути аванс, пояснючи це тим, що політична ситуація в Україні нестабільна. Почалась повномасштабна війна.
«Жити під час війни — це постійний стрес. Іноді я думаю: ‘Мені не потрібно це все. Не хочу більше запускати нові глемпінги. Не хочу так багато віддавати себе цьому бізнесу.’ Я втрачаю стільки моментів життя. Коли ми починали, я думав про гроші. Тепер я розумію — я б заробляв більше, працюючи в компанії як найманий працівник. Але коли приходить така думка, я згадую про людей, яким я пообіцяв: ми створимо щось цінне, щось нове».
В історії бізнесу Андрія Родкіна було багато крутих поворотів, несподіванок, як приємних, так і не дуже.
Ринок глемпінгу в Україні продовжував зростати на 20 відсотків щорічно, причому кількість місць для глемпінгу збільшилася майже в 2,5 рази (з 40 до 93) лише за три роки війни. Вони побудувала 14 місць по всій Україні, для яких були ексклюзивними постачальниками наметів. Їхній приблизний дохід стабільно зростав і становив $5000 у 2019 році, $20 000 у 2020 році та $500 000 у 2021 році. Не дивно, що коли почалося повномасштабне вторгнення, дохід впав до трохи менше $200 000 у 2022 році, а потім знову зріс до $550 000 у 2023 році та $650 000 у 2024 році.
Як компанії це вдавалось? І як виходило долати найбільші труднощі та викликами, які трапилися за увесь цей час можна дізнатись з напрацювань міжнародних дослідників цього навчального кейсу.