Центр сімейного бізнесу повертається до історій про українські сімейні компанії. Роман та Ярина Баховські – засновники архітектурної компанії COSMOS in. Architecture & Hospitality lab. Стартували свій сімейний бізнес з огляду на розуміння клопотів клієнта та бажання створити щось нове – чого ще немає та створити це нове саме в Україні. Ще в 2019-му серед ключових секретів розвитку сімейної компанії називали розподіл ролей і відповідальність. Ярина та Роман й до сьогодні радіють, що знаходяться в одній системі координат, впевнено почуваються кожен у своїй ролі, думають про результат 24/7 і це дає можливість бути втричі продуктивнішим. Подружжя зазначає, що важливо не йти стрімголов, завжди варто робити вибір, радитись: «У сімейному бізнесі ти не залишаєшся сам зі своєю проблемою. Вас вже, як мінімум, двоє, будь-який виклик сприймається легше, легше шукається правильне рішення».
Розкажіть, якою стала криза Covid-19 для вашої компанії?
Роман: Перші два місяці були шокові. Потім ми зрозуміли, що глобальна пандемія змінить світ кардинально.
«Ми ухвалили рішення не зупинятись! Щоб не сталось – не зупинятись, а робити, трансформуватись».
Насправді, це і добре, і погано, адже ми запустили декілька проектів, що лише забрали час. З іншої сторони – це мобілізувало і допомогло сфокусуватись. З точки зору нашого основного бізнесу – створення просторів – пандемія лише підсилила попит та дала розуміння, як це важливо. Чимало людей задумались про власний будинок за містом, в якому ти можеш бути самим собою та ізолюватись від зовнішнього шуму. Однак, тут варто відділяти трендовість від реактивної потреби.
«Пандемія не формує тренди. Це просто обставини, які склалися сьогодні. Ще три роки тому ми почали говорити, що людям потрібне перезавантаження, що простір – це більше, ніж квадратні метри».
Ярина: Пригадую, як все сталося саме для нас. Ми розуміємо, що йде локдаун. У цей момент формуємося як архітектурний офіс – тестуємо гіпотези, шукаємо своє позиціонування та розуміємо, що найкращі ідеї народжуються у живій дискусії. Однак, ми ухвалюємо рішення працювати дистанційно.
«Аналізуємо перший-другий тиждень й нам подобається динаміка, команда круто справляється. Переконані, що одна з ключових причин – те, що на старті були закладені саме ті цінності, та сімейність, підтримка один одного. І ми дуже з того горді».
Однак у бізнесі, на рівні з командою, важливі клієнти. У нас це як B2B клієнти, так і маленькі приватні будинки. Тоді переважали великі бізнеси, і, вочевидь, інвестиції не для них стали не актуальними, на перше місце вийшло власне збереження. Отож ми не могли робити ставки на B2B проекти, але тут відкрився інший ринок – ринок приватного житла та пошуку ділянок. І ми дуже якісно спрацювали, на рівні дизайн-мислення: що людині потрібно, від пошуку ділянки до проектування простору, до прорахунку бюджету.
Отож, така хронологія. Перше – це вихід з офісу, робота дистанційно. Друге – кризові проекти: брейншторм десяти, але викристалізувались лише три. І третє, що ми робили, щоб бути на одній хвилі – зустрічі з психологом для команди. Ми вчилися як давати раду зі стресом, панікою, як відчувати та підтримувати одне одного.
«Пандемія стала бустером – ми забрали весь шум і сконцентрувалися на найважливішому. Ми стали ще швидші та ще на два щаблі вище. Відмовились від неактуального».
Це так загартувало команду, що зараз ми розуміємо: ми готові до будь-яких змін. Всі дуже гнучкі і швидко мобілізуються.
А чи доводилось вам ухвалювати надскладні рішення?
Ярина: Весь цей ріст був через надскладні рішення. Зараз я говорю про це позитивно, але насправді ми ухвалювали жорсткі рішення.
Роман: Тоді у нас ще було переформатування відділу продажів – ми прощалися з людьми. Але, варто сказати, що ми це робили не через пандемію, а через ріст компанії. Криза нам просто сказала, що більше не можемо давати шанс тому, що вже не працює. Потім архітектурний відділ. Ми знову прощалися з людьми. Нам треба було дуже різко та повністю перебудувати архітектуру бізнесу, тому ми робили радикальні звільнення, творили все заново. Емоційно було складно.
Чи маєте якісь таємниці – управлінські інструменти, що допомагали долати кризу та разом з цим рости?
Роман: Із самого початку ми ухвалили рішення будувати бізнес інституційно. Причиною звільнення людей була не пандемія, а природний інституційний шлях розвитку.
Ярина: На старті кризи всі думали про збереження команди, тому наші рішення про переформатування можуть в цьому контексті звучати неправильно. Однак, фактично, вони були ухвалені до. Трансформація відділу продажів була запланована ще в лютому. Ми розуміли, що не можемо зволікати. Задля збереження компанії і команди ми ухвалювали непопулярні рішення.
«І те, що не працює, особливо чітко бачиш в момент кризи».
Роман: Це було питання стратегічного розвитку компанії і воно в нас було на часі: змінювати, переформатовувати, бути гнучкими.
Ярина: Що ми робили для себе як сімейна компанія? Ще на старті бізнесу ми знали, що шукаємо людину в компанію, яка буде керівником. Для нас комфортно, коли є люди, які відповідають за чіткі напрями. Тоді ми з Романом можемо працювати як співвласники, а не як виконавці. Більше мислити, прокачувати людей, інвестувати у нові позиції. Ми прекрасно розуміли, що мусимо навчитись їздити у відпустку для мозку. Тому нашим найбільшим кайфом було зробити так, щоб від нас не залежало все на світі.
«Щоб давати класні ідеї і їх реалізовувати, потрібно вміти відпочивати. І це ми закладали на старті, за рік-півтора до пандемії. Отож вже на початку кризи ми вже мали COO і CFO компанії і спільно ухвалювали рішення».
Ще один дієвий інструмент – мислити з огляду на бюджет. Це навчило нас пріоритезувати. Коли ти мислиш від кінцевого бюджету, який компанія має закрити, щоб покрити витрати, ти вже не робиш непотрібних рухів.
Один з ризиків нашого бізнесу – темп, який задає COSMOS in. Тут комфортно тільки, коли люди чують правду, сприймають критику. Помиляються, але хочуть це виправити. У нас завжди відбувається performance review з людьми, і є завжди питання – чи ти відверто говориш те, чого ти хочеш в компанії, або, ти думаєш: «Окей, зараз тримаємося – не треба піднімати бурі, рухаємось і все зміниться само». Ми одразу пішли більш радикальною стратегією. Було багато ситуацій, коли приходили люди в компанію, але для них цей темп й радикальна відкритість були складними. Отож й у 2019-2020-му ми дійсно діяли за цими принципами, які заклали зі старту. І зараз бачимо, що це дуже добре.
«Не можна собі давати поблажку на пандемію. Ми не виправдовувалися кризою, а, навпаки, використовували її, як можливість для людей сприймати інформацію швидко, якісно і реагувати на неї».
То що ж, гадаєте, є найбільшою мотивацією для ваших працівників залишатися в компанії? Яка найбільша цінність?
Ярина: Проекти, над якими вони працюють і власне подобання собі! Те, що вони кайфують від розвитку, який бачать у собі. Всім іншим мотивувати неможливо.
«Мотивує тільки те, над чим вони працюють, що вони створюють, і те, чи вони подобаються самі собі».
Роман: Команда, фінанси мають бути по замовчуванню на високому рівні, але те, що людей мотивує найбільше – це потужні круті проекти, у яких вони можуть самовиразитися, в яких можуть створити продукт – не так, як до цього працювали, а командою! Бачити, як все переходить з паперу у реальний простір, як розкривається, бачити, як гіпотези справджуються, і мати підтвердження у відгуках людей, які починають насолоджуватись цим. Це сильно надихає і мотивує.
То ж як має виглядати ваша ідеальна компанія за рік-два: чи думали про це?
Роман: Так, зараз в нас рекрутер має спецзавдання – продовжувати розширювати штат, як адміністративний, так і командний по спеціалістах, по напрямках: по гостинності, по архітектурі, по будівництву. Команда з 17 людей має зрости до 27-30. Для нас через рік є чітке бачення – є структура і формат змін. Є також наші персональні цілі – максимально виходити з операційки, залишатися в статусі власників компанії.
А отак підсумовуючи, що, власне, допомагало вам особисто давати раду з такими рішеннями?
Ярина: У нас такий принцип: легкі рішення – важке життя, важкі рішення – легке життя.
«Ухвалюючи важкі рішення, ми як компанія, стаємо доросліші. І чим далі йдеш, тим краще розумієш, що ти не можеш оминати важкі рішення, бо ти ставиш всіх у команді під ризик».
Вижити нам в цій ситуації, напевно, допомагав оптимізм, наші рожеві окуляри, які є завжди з нами.
«Ми дуже круто вміємо вдома бути сім’єю і діти – це найкрутіший перемикач від будь-яких проблем на роботі. Коли в тебе є діти – в тебе завжди є цей здоровий спосіб бути в тонусі, ввечері ти маєш бути свіжим, проводити час з рідними. Мені це надає сили. Ти точно знаєш, що б не відбувалося, завжди є той фундамент і все буде гаразд».
Довідка
Роман та Ярина Баховські – засновники архітектурної компанії Cosmos in. architecture & hospitality lab, яка проектує та будує найкосмічніші місця для відпочинку.