Сімейний бізнес і пандемія: як тепер живеться сімейним компаніям

Передісторія: у 2019 році ми в Центрі сімейного бізнесу LvBS вирішили дізнатись більше про практики ведення сімейного бізнесу в Україні, завдання амбітне – так як сімейні компанії ще доволі молоді, відтак й знань про їх особливості обмаль. У межах цього дослідження ми мали дізнатися, з якими викликами стикаються члени сімейних справ, якими управлінськими інструментами користуються, і найголовніше – в чому секрет успішних сімейних справ?

Отримані дані мали стати фундаментом для оптимізації та вдосконалення навчальних програм у Центрі сімейного бізнесу LvBS.

У межах дослідження ми опитали понад 60 представників сімейного бізнесу, а також провели 27 глибинних інтерв’ю. Це дослідження було особливо емоційним, оскільки в процесі ми мали вивчити не лише раціональну сторону процесу ведення сімейної справи, але й емоційні відносини між членами родини.

Партнерами своєї праці ми обрали дослідницьку агенцію «Fama».

Чим тепер живуть сімейні компанії

Дослідження не завершилося звітом. Воно стало фундаментом для покращення навчальної програми LvBS. Однак, історія продовжує свій хід, а через пандемію світ змінюється куди динамічніше, ніж до цього.

Ми вирішили дізнатися, як живеться сімейному бізнесу тепер? Чи змінився підхід до ведення підприємницької діяльності? З якими труднощами довелося боротися і чи допоміг сімейний підхід нівелювати наслідки складної для бізнесу ситуації.

Центр сімейного бізнесу Львівської бізнес-школи та дослідницька агенція Fama вирішили ще раз поспілкуватися з респондентами, які брали участь у дослідженні 2019 року, аби дізнатися, чим вони живуть тепер.

Про що будемо питати?

У 2019 році, так само, як і зараз, сімейний бізнес стикався з цілою низкою викликів. До прикладу, у 2019 році ієрархія проблем виглядала таким чином:

Нам стало цікаво, чи змінила пандемія сприйняття проблем у веденні сімейного бізнесу.

Крім того, у дослідженні ми говорили про систему мотивації працівників. Як показує звіт, найпоширенішим способом мотивації був гнучний графік роботи (85,5%). Для 53,2% працівників мотивацією була можливість працювати дистанційно. Цікаво, чи змінилося ставлення працівників до такого типу мотивації в часи, коли дистанційка і насправді гнучкий графік стали примусовими? Про це ми також запитаємо у наших респондентів.

В інтерв’ю ми також говорили про переваги сімейного бізнесу. У звіті дослідження резюмували:

«Образ сімейного бізнесу є привабливим не лише для засновників, а й часто для його клієнтів – респонденти зазначають, що власне сімейний бізнес ті сприймають по-іншому, краще, бо це не просто компанія, яка має офіс, а керується цінностями, є результатом злагодженості в сім’ї, та стабільності. Окремо зазначають, що працювати в сімейному бізнесі не-родичам теж буває приємніше через атмосферу та спільні цінності».

Нижче наведено деякі з цитат респондентів: 

«Ключовими перевагами ведення сімейного бізнесу є незалежність; можливість робити те, що ти хочеш; можливість самостійно ухвалювати рішення. Для мене – це підтримка, оскільки сім’я разом. У нас власний сімейний бізнес. Перевага тут одна – що нас двоє», – Мар’яна Лапко, «Сирні мандри», Львів.

«Я чув, що компаніям дуже важливо, що є партнери. У мене є відчуття, що працівникам більш подобається, що є кілька людей, які керують компанією, а не хтось один-єдиний, авторитарний потенційно. Тобто є кілька центрів, з якими можна будувати якісь відносини, спілкуватися. Це додає компанії більшої стабільності. Інвестиції дають стартаперам, якщо в них є команда», – Юрій Михасяк, «Cieden», Львів

Також серед переваг часто вказували:

  • довіра між членами команди;
  • безпечність ведення бізнесу;
  • легший старт;
  • статус сімейного сприяє просуванню бізнесу;
  • реалізація планів на правонаступництво.

У коментарях плануємо дізнатися, чи сімейний підхід до ведення бізнесу допоміг під час пандемії, а якщо допоміг, то яким саме чином.

Уже зовсім скоро поділимося з вами цікавою, натхенною та корисною інформацією від представників успішних сімейних справ. Тож стежте за нашими новинами та сторінками в соціальних мережах.