«В Україні і світі шалено зростають ціни на продукти харчування, доставку. Впливає на це і війна в Україні, й інфляція в Європі та США. Так, транспортні та логістичні витрати компанії Кормотех в середньому зросли на 55%, сировина (м’ясні інгредієнти, жири, вітаміни, овочі, фрукти та зернові) – на 25%, пакування – на 25%. Тому наприкінці березня більшість дистриб’юторів та виробників почали піднімати ціни.
Також у компанії припускають, що ринок харчування для котів і собак вперше за багато років впаде в натуральних величинах. Через масову міграцію, загибель тварин, зменшення доходу населення та скорочення нових приплодів породистих котів та собак».
Ми поговорили з маркетинг-директором та директором з інновацій компанії «Кормотех» Ігорем Блистівом про ситуацію в компанії, загрози зриву посівної в Україні, поради для підприємців щодо виходу на експортні ринки, нові соціальні проекти. На сьогодні Кормотех експортує свою продукцію у 34 країни світу, а також налагодив виробництво в Литві. Ігор також є викладачем LvBS та випускником магістерської програми Key Executive MBA.
Ігорю, розкажіть, будь ласка, з чим зіштовхнулася ваша компанія після 24 лютого 2022 року?
Спершу у всіх був такий лайт-шок, але зранку 24 лютого ми зустрілися на роботі і зрозуміли, що не можемо відвантажити продукт, бо вся логістика в країні зупинилася. Ми досить швидко змінили орієнтир на те, аби думати над тим, на що ми можемо впливати, і почали комунікувати з нашими людьми, особливо тими, які у центральній, східній частині України, відповідно пробувати з ними налагодити зв’язок і допомогти їм переїхати сюди, до Львова. Ми створили чат, де підтримували людей для того, щоб супроводити їх на західну Україну, або якщо хтось хотів релокейтитися закордон, то допомогти їм виїхати.
Далі ми старалися убезпечити своїх працівників тут і, відповідно, всі свої заводи, склади та офіси. Нам потрібно було зрозуміти, чи в нас буде можливість постачати сировину, виготовляти продукт, експортувати та імпортувати, оскільки у нас великий відсоток сировини з-закордону і великий відсоток продажів у нас теж є за кордоном. У той же час, оскільки у нас є завод в Литві, то він працював і ми зрозуміли, що нам потрібно максимально нарощувати виробництво нашої продукції у Литві. Тобто наші перші кроки це була, в першу чергу, безпека людей, а також виробничих активів, складів та офісів, і вже тоді ми почали проговорювати, що нам робити як компанії для того, щоб відновити виробництво і продаж, принаймні на тій території, де це можливо.
Які були прийняті перші рішення? Чи призупиняли ви роботу?
Кормотех не зупиняв роботу повністю. 24 лютого призупинили виробництво на Львівщині на тиждень із міркувань безпеки, проте фабрика у Литві працювала на повну потужність. Незважаючи на те, що склади були наповнені кількатижневим запасом готового продукту та сировини, логістика всередині країни працювала з перебоями. Разом з руйнуванням інфраструктури, закриттям магазинів та масовою евакуацією – близько 60% ринку харчування для тварин у перші дні війни було паралізовано.
У перші дні війни стратегічна група Кормотеху сформувала кризовий штаб, де щоденно вирішувались питання безпеки працівників, забезпечення відвантажень та перелаштування операційних процесів. Поживши так більше тижня, зрозуміли, що потрібно пришвидшуватись у прийнятті та каскадуванні рішень. Команду поділили на три групи. Перша група сфокусувалась на продажах та виробництві в Україні, друга – на розвитку продажів та роботі компанії за межами України, третя – запустила ініціативу з порятунку тварин, що страждають від війни під назвою Save Pets of Ukraine.
Станом на початок квітня Кормотех вийшов на більш системну роботу та повну потужність виробництва в Україні (за винятком простоїв через повітряні тривоги) і навіть виконав план продажів березня. Запаси на складах трохи вимились, проте ми намагаємось їх надолужити.
Також ми принципово відмовились співпрацювати з Білоруссю, попри те, що це був наш найбільший експортний ринок. Так само у 2014 році ми прийняли рішення вийти з Росії, коли в нас там були величезні продажі. Але, з іншого боку, це допомагає нам: по-перше, совість чиста, а по-друге, можемо сфокусуватися на правильних ринках.
Якими виявилися найбільші виклики в роботі?
У перший тиждень війни були труднощі з відвантаженнями готової продукції на дистриб’юторів, тому перші три дні ми їх не здійснювали. Згодом зрозуміли, що на заході та в центрі України бізнеси продовжують працювати і почали возити туди продукт. Багато перевізників не працювали і ми шукали альтернативи.
З мережами супермаркетів та дистриб’юторами працюємо в новому форматі. Більшість рітейлерів зголосились скоротити відтермінування та вчасно розраховуються. Проте є мережі, які досі не заплатили за раніше закуплений і проданий товар, хоча продовжують роботу. З такими партнерами ми призупиняємо співпрацю та заохочуємо до конструктиву і своєчасних розрахунків навіть у воєнний час, адже він складний для всіх.
Обсяг продажів на дистриб’юторів в Україні сьогодні становить майже 80%. Неможливі відвантаження у Маріуполь, Херсон, Краматорськ. У решті напрямків дистриб’ютори працюють і сплачують за продукт по передоплаті, навіть в регіонах з активними бойовими діями. Завдяки цьому ми прогнозованіше працюємо. Платимо заробітні плати, податки, повертаємо кредити і закуповуємо сировину. З перевізниками вдалось домовитись про системні відвантаження. Однак, через роботу блокпостів та КПП, комендантську годину та обмежені години роботи Нової пошти складно спрогнозувати точну доставку сировини для виробництва.
В Україні і світі шалено зростають ціни на продукти харчування, доставку. Впливає на це і війна в Україні, й інфляція в Європі та США. Так, транспортні та логістичні витрати компанії в середньому зросли на 55%, сировина (м’ясні інгредієнти, жири, вітаміни, овочі, фрукти та зернові) – на 25%, пакування – на 25%. Тому наприкінці березня більшість дистриб’юторів та виробників почали піднімати ціни.
Також у компанії припускають, що ринок харчування для котів і собак вперше за багато років впаде в натуральних величинах. Через масову міграцію, загибель тварин, зменшення доходу населення та скорочення нових приплодів породистих котів та собак.
Станом на тепер, на 71-й день війни, наскільки ви переорієнтувалися і в виробництві, і в продажі продукції та які зараз найбільші виклики перед вами?
На сьогодні ми виготовляємо весь той асортимент, який ми виготовляли до війни. Ми напрацювали собі сировинну базу і залишки сировини для того, щоб мати можливість безперебійно працювати. Ми підшукали певних нових постачальників, які нам допомагають з сировиною з-закордону, ми відновили всі наші поставки закордон. На сьогодні в нас працюють всі канали збуту. Маємо дуже цікаву статистику на ринку Польщі – наш продажі у Польщі виросли, і коли ми проаналізували наші інтернет-продажі, з’ясували, що 25% інтернет-покупців – це люди з українськими прізвищами. Тобто люди, які переїхали з України в Польщу, знаходили наші продукти на польських інтернет-ресурсах і купували ті продукти, які вони зазвичай звикли купувати в Україні. Тому у нас дещо виросли продажі у Польщі, Литві, Латвії, Румунії, можна сказати, що у всіх країнах, які межують з Україною.
Ви – одна з найбільших компаній-експортерів у Львові. Як ваші партнери за кордоном відреагували на війну в Україні, чи підтримують вас, або ж, навпаки, в них з’явилися певні упередження – чи справитесь ви з доставкою?
Бренд України вперше в історії Кормотеху працює на користь компанії. Мова про довіру та бажання співпрацювати з українським бізнесом, адже раніше їх треба було здобувати роками. Зараз є неймовірна підтримка. До прикладу, європейські мережі з задоволенням розширюють асортимент компанії на полицях, маркують продукт українською символікою, відмовляються від російського. Особливу лояльність демонструють партнери з Литви, Латвії та США. Команда експорту подалась на 5 тендерів у Європі.
Більше того, британська мережа Aldi, з якою ми почали спілкуватися, теж готові нам допомогти та продавати наші продукти. От на сьогодні ми фактично на фінішній прямій, думаю, що за місяць-два ми вже будемо продаватися в цій одній з найбільших мереж Англії.
Також Кормотех із іншими компаніями-експортерами з галузі догляду за домашніми улюбленцями об’єднались в Ukrainian Pet Alliance. Проект фінансується агентством США з міжнародного розвитку USAID. Запуск планували у квітні, проте вже у березні об’єднання було презентовано на американській виставці Global Pet Expo. Основна мета – підтримка українських брендів на глобальній арені. Якщо ж говорити про наших постачальників – тут трошки зворотня ситуація. Ми відчули таку зайву обережність, якої за 15-17 років співпраці не було. Тобто нам почали натякати, мовляв цієї сировини немає і т. п. Потім у неформальному спілкуванні ми зрозуміли, що в європейців є страх – “у вас війна і не факт, що завтра ви зможете заплатити, а якщо завтра на території, де працює завод будуть бойові дії. Для нас це ризики і ми хочемо їх виключити для себе”.
Практично всі європейці почали переводити всі свої поставки з відтермінування на передплату. Для нас це був трошки шок, тому що деклараціями нас підтримують, але тут же вимагають передплату.
Однак ми зрозуміли, що не можемо цій ситуації опиратися, бо нам потрібна сировина. В якийсь момент, десь місяць після початку війни, ми зрозуміли, що нам не можна сходити з міжнародної арени, навпаки треба говорити, що ми є, показувати, що ми робимо, демонструвати нові продукти і розвиватися. Тому ми прийняли рішення їздити на міжнародні виставки, представляти нову продукцію і тим самим давати розуміння міжнародній зооспільноті, що Кормотех – стійка компанія, Кормотех вірить в Україну, вірить у свої продукти і вірить у свої сили.
Які б ви дали поради тим підприємцям, які раніше не експортували свої продукти закордон, а тільки починають це робити, принаймні намагаються?
По-перше, у вас має бути продукт, який буде відповідати ринку, на який ви виходите. Досить нескладно зрозуміти, якого рівня продукт, якщо ви вийдете, наприклад, на кілька найбільших ресурсів (скажімо, таких як Pigu.lt в Литві, в Польщі – це https://allegro.pl/), подивитеся, які продукти конкурентні вашим, зрозумієте, який в них склад, ціна.
Якщо ваш продукт відповідає цим вимогам, якщо у вас є дозвіл на експорт, якщо ваш продукт може бути експортований – це прекрасно. Зараз, до речі, зняли квоти і податки на багатьох ринках. Моя порада – вихід через дистриб’ютора – це довгий шлях, вам потрібно знайти партнера, вибудувати стосунки, а це завжди дуже довго. Якщо можете зробити вихід через інтернет – робіть через інтернет. На сьогодні онлайн – це найшвидший спосіб вийти на той чи інший ринок, вам для цього не потрібно величезних капіталовкладень. Якщо ви гарно зробите свою сторінку, гарно її змакетуєте, якщо ви налаштуєте просування, ви вже можете продаватися в Румунії (а Румунія зараз – один з найбільших ринків, які швидко ростуть), Польщі, Литві, Латвії.
Для цього не потрібно три роки на вибудовування стосунків. Окрім того, є міжнародні конгреси, виставки (якщо є можливість туди їздити) чи форуми онлайн – можете там пробувати знайти контакти. Але це все тривалий процес.
Не майте ілюзії, що вихід на експорт – це 3 хв. Там ніхто нас не чекає і туди треба виходити системно і поетапно. Почніть з інтернету, далі знайдіть партнера і тоді вибудовуйте системну дистриб’юцію ваших продуктів, можливо, вам інтернету для ваших продажів вистачить цілком.
Там є дуже хороші інструменти – і таргетування, і просування. Наприклад, ми навіть по своїх продуктах бачили, наскільки інтернет швидко допомагає нам зростати у Польщі, Румунії, Литві та Латвії.
Мені здається, що зараз бренд України стає актуальним. Якщо колись було дуже соромно сказати «made in Ukraine», то зараз це звучить гордо і про це треба говорити, єдине що за цим брендом має стояти реальна якість продукту. Ви не можете взяти будь-який продукт, піти продавати, бо це «made in Ukraine». Ні, має бути класний продукт.
Для початку, ще раз наголошую, ви можете йти в онлайн, вивчати інструменти, починати продавати, і тоді можете робити бізнес в Європі. Це вікно можливостей з гордістю і повагою до українського – воно буде ще пів року-рік. Тому якщо маєте продукт, думаєте – йти не йти, краще йдіть зараз. Через рік буде трошки пізно. Не потрібно сотні тисяч доларів інвестицій, почніть з малого. Зараз це досить легко зробити. У вас точно все вийде.
Яка ситуація в Кормотесі з виходом на нові ринки? Можливо, за час війни вдалось відкрити нові ринки?
До війни продукцію експортували в 34 країни, виділивши 5 стратегічних напрямків, поруч з домашнім ринком. У межах глобальної експансії планували суттєво інвестувати у маркетинг та зміцнювати репутацію на глобальній карті. Зокрема, планували участь з новими лінійками у галузевих виставках та форумах. З шести запланованих подій наразі візьмемо участь у чотирьох.
В кінці березня презентували нову лінійку суперпреміального продукту Optimeal Beauty та соціальну ініціативу на американській Global Pet Expo в Орландо. У кінці квітня їздили на Global Pets Forum в Амстердам, у травні запланована поїздка на InterZoo в Нюрнберзі. Там також буде презентовано лінійку Selection бренду КЛУБ 4 ЛАПИ. Саме ці два бренди є нашими ключиками до підкорення петфуд ринку у світі та завоюванні нових ринків.
Окрім того, ми оцінили ринки, які для нас не були стратегічними, але ми їх називаємо перспективними – тобто ринки, які з кварталу в квартал збільшують продажі нашого продукту, але назвати, що це ринок, на якому ми будемо будувати бренд – ще рано. Ми подивилися в сторону ще кількох ринків, зокрема, Туреччина і Болгарія, і плануємо активно розвиватися на цих ринках, будемо розвивати один з брендів до кінця року. Подивимося, як ми там спрацюємо. Ми вже підготували фінансові розрахунки, зробили презентацію з нашими дистриб’юторами, вони оцінили наш план як амбітний, але вони постараються, взяли на себе зобов’язання, тому ми плануємо там подвоїти наші продажі за рік. Складно, але я впевнений, що ми це зробимо. З цим напрямком працюємо, паралельно лишили в плані на 2022 рік роботу по експорту в Азію. Тому дуже розраховуємо на те, що перший контейнер ми відгрузимо до кінця року в якусь з азійських країн, було б добре звичайно в Китай, але не впевнений, що вдасться, бо там з реєстрацією складнощі.
А як з точки зору маркетингу, чи змінилася ваша стратегія та позиціонування? Які кроки були зроблені?
Асортимент Кормотеху у мирний час налічував 650 позицій під власними брендами та приватними марками мереж. У перший тиждень його скоротили вдесятеро (до 60 SKU – Stock Keeping Unit (ідентифікатор товарної одиниці), назвавши «воєнним». На той момент доставка готового продукту із власних і доступ до залишків на складах дистриб’юторів на сході та в центрі були утруднені. Паралельно закордонні партнери підтвердили готовність замовляти широкий асортимент. Більше того, частина запропонувала працювати по передоплаті. Тому наступним кроком оперативно узгодили «кризовий», вдвічі більший від «воєнного», асортимент (110 SKUМо). На кінець березня вийшли на 85% довоєнного асортименту та максимальну потужність виробництва.
Особливо гостро стоїть питання закриття потреби в суперпреміальних і преміальних продуктах. Водночас експортний потенціал Кормотеху зав’язаний також під ці продукти. Лінійки Optimeal та Club 4 Paws сумарно налічують 470 позицій, із 550 наразі доступних. Аби забезпечити потребу, не лише українські, але й литовська фабрика Кормотеху працює на повну потужність. Виробництво продуктів на європейських майданчиках партнерів також розширюється. У 2021 об’єм так званого аутсорсного продукту у продажах становив не більше 15%. У 2022 його планується розширити для забезпечення зовнішніх і внутрішніх контрактів.
Команда нутріціологів відділу r`n`d працює над розвиток нових рецептур, відділ постачання над пошуком альтернативних постачальників та інгредієнтів.
Хочу тут звернути увагу ще на такий момент. Що стосується маркетингу на експортних ринках, там, по суті, нічого не змінилося, тому що за межами України війни нема, там вирує життя, є споживачі і нам потрібно там розвиватися. Я уже згадував, у нас там є чотири стратегічних ринки, на яких ми активно працюємо і розвиваємося, зокрема, це Молдова, Румунія, Литва, Латвія. Відповідно ми інвестуємо туди, розвиваємо нашу дистрибуцію та канали комунікації, просуваємося через онлайн, заходимо в інтернет-магазини, брендуємо зоомагазини у цих країнах – тобто там усе відбувається згідно з планом. Ми не порізали там жодним чином виплати. Перший квартал ми спрацювали краще, ніж по бізнес-плану, і квітень ми добре спрацюємо, тобто ми в принципі плануємо продати більше і досягнути кращих показників, ніж ми планували вкінці 2021 року. Тому щодо експортних ринків у нас все гаразд.
Якщо ж ми говоримо про Україну – тут інша ситуація.
Коли прийшла війна, вся маркетингова конструкція зруйнувалася – ми залишили лише ті речі, які на нашу думку, були найважливіші. Ми залишили соціальні мережі, бо це прямий зв’язок з клієнтами. Компанія запустила ініціативу Save Pets of Ukraine, до речі, передали більше 200 тонн корму на понад 10 млн безкоштовно.
Відтак ми почали від брендів це комунікувати, тобто в нас з’явився цей контент, який релевантний ситуації. У нас було дуже багато запитів – а де купити, а що робити, ми розуміли, що соцмережі мають залишитись, просто контент має бути релевантний. Далі ми залишили tiktok – канал комунікації бренду «Оптіміл», тільки ми там змінили контент з розважального на пізнавальний – що робити з твариною, якщо тривога, тощо. Ми знову ж таки заточили це під поточну ситуацію і залишили проект сервісу веттурботи Оптиміл Експерт 9100 – це фактино колцентр ветеринарної допомоги, який працює цілодобово. Тобто людина може подзвонити з будь-якого мобільного оператора – 9 100 або у вайбері, або телеграмі і поставити будь-яке запитання, яке стосується ветеринарії – від «як прийняти роди в собаки» (до речі, були такі запити і наші ветеринари допомагали приймати роди в собак та котів під час війни) до «де найближча працююча ветеринарна клініка», наприклад, у Харкові, де війна.
Дівчата з колцентру працювали в Києві під час військових дій. Ми цей центр не зупиняли, ми навіть збільшили кількість працівників, тому що з початку війни кількість запитів зросла в рази. Тобто, якщо було близько 1000 запитів в місяць, то стало 5-7 тис. запитів в місяць, які стосувалися дуже різних питань. Цей сервіс ми залишили і він, по суті, виконує зараз таку дуже соціальну місію, тому що він допомагає власникам тварин дати самим собі раду з тваринами, в яких стались якісь певні проблеми або треба щось зробити. Тому в нас зараз маркетинг трансформувався трошки в інший формат. І в принципі ми плануємо в такому режимі плюс-мінус жити. У мене зараз велике питання, як нам зрозуміти потреби наших споживачів, а дуже важко зрозуміти потреби споживачів в часи змін. Умовно кажучи, після війни було б набагато легше зрозуміти, а що далі робити з брендами. А в часі війни це дуже складно. Моя задача зараз це зрозуміти, щоб бути кращими для наших споживачів в час війни і, відповідно, допомогти їм стати кращими або досягнути того, що вони хочуть. Зараз ми над цим починаємо теж працювати.
Щодо сировини для кормів і посівної кампанії в Україні. Наскільки ви залежні від неї і які маєте застереження з цього приводу?
Так, Кормотех купує зернові в Україні. Зменшення обсягу посівної призведе до росту цін на зернові як в Україні, так і в усьому світі. Якщо в Україні посівна не відбудеться в повному обсязі, то світу загрожує продовольча криза і підняття цін. Наразі всі в очікуванні, у фермерів це питання дуже гостре. Україна має запаси з минулого врожаю, що буде з новим врожаєм – важко спрогнозувати. Відповідно ми чітко бачимо, що у світі буде ріст цін на кукурудзу, на пшеницю, і Україна в цьому випадку, так виглядає, що найменше постраждає.
А як щодо працівників. Чи вдалося повністю зберегти робочі місця та виплати?
Перше питання, яке ми собі поставили – скорочуємо штат чи ні? Друге – скорочуємо компанію чи розвиваємось? Вирішили, що будемо розвиватися, тому не можемо скорочувати людей, оскільки вони є носіями наших цінностей.
Тому постало питання, як ми можемо прожити цей важкий період, не звільнивши людей. Відтак ми відмовилися від премій на кілька місяців для того, щоб зберегти основний зарплатний фонд. Коли ми зрозуміли, що нам вистачає платити зарплати, ми відповідно, відновили частково бонуси працівникам за виконання показників. Більше того, на сьогодні ми набрали нових людей, наприклад, у відділ зовнішньоекономічної діяльності, відділ аутсорсу та в PR-відділ. Тобто ми відкрили вакансії, в нас немає різкого скорочення попиту, в нас є радше трошки переформатування і нові завдання. Нам потрібно, з одного боку, напрацювати нові контракти в Європі, а з іншого – нам потрібно диверсифікувати наші ризики, відповідно, всі наші продукти зараз ми хочемо паралельно виготовляти на майданчиках в Європі. Відтак, ми зараз диверсифікуємо ризики, якщо, наприклад, не дай Бог, щось станеться і ми не зможемо виготовляти наш продукт восени у Львівській області, ми маємо бути готові робити ці продукти на іншій локації .Відтак, підсилюємось комунікаційно на міжнародній арені, аби давати впевненість партнерам, що компанія працюватиме, не зважаючи ні на що.
Тому так, усі робочі місця ми зберегли та забезпечили виплату заробітних плат для кормотехівців, які є в Україні та для тих, хто тимчасово перебуває за кордоном і працює, та для литовської команди Kormotech. Також ми розробили додаткові виплати для підтримки працівників, які потребували допомоги.
Медичне страхування діє в Україні і закордоном.
Також наразі 31 кормотехівець захищає країну у війську та теробороні. Пишаємось ними та сподіваємось на швидке повернення до сімей та до роботи!
Чи був у вас загалом розроблений антикризовий план заходів на час війни?
Так, стратегічна група працювала над трьома сценаріями кризи і в принципі план був готовий. Єдине, що 24 лютого, коли ми вийшли на роботу, зрозуміли, що актуальний план №3 – найгірший. Тому прийшлося його активно допрацьовувати.
У перші дні війни стратегічна група Кормотеху сформувала кризовий штаб, де щоденно вирішувались питання безпеки працівників, забезпечення відвантажень та перелаштування операційних процесів. Поживши так більше тижня, зрозуміли, що потрібно пришвидшуватись у прийнятті та каскадуванні рішень. Команду поділили на три групи. Перша група сфокусувалась на продажах та виробництві в Україні, друга – на експортній експансії, третя – запустила ініціативу з порятунку тварин, що страждають від війни Save Pets of Ukraine.
Розкажіть, будь ласка, про ваші нові ініціативи та проекти? Що вдалося реалізувати і які перші результати?
Наша основна соціальна ініціатива – це говорити про війну у своїй галузі і долучати світову спільноту до допомоги. Маючи досвід та репутацію компанії, що рятувала тварин від війни ще у 2014-му, Кормотех вирішив створити ініціативу з порятунку тварин, що страждають від російсько-української війни під назвою Save Pets of Ukraine.
Команда ініціативи ідентифікує проблеми власників тварин, зооволонтерів та притулків та допомагає розв’язати їх фізично та інформаційно; залучає зовнішнє фінансування на рахунок фонду в ЄС та конвертує його у гуманітарну допомогу чотирилапим з ЄС в Україну; пріоритетно допомагає зооволонтерам та притулкам, а також гуманітарним вантажами у точки під постійними обстрілами; власникам тварин у регіоні з стабільнішою ситуацією оновлює інформацію про відкриті зоокрамниці у їхніх містах. Вже 24 лютого ми почали отримувати перші запити про допомогу.
Вважаю, що тут ми зробили велику справу – з одного боку, ми започаткували цю ініціативу, далі ми об’єдналися з іншими волонтерськими рухами, аби напрацювати спільну базу потребуючих тварин. Ми зрозуміли, що таких ініціатив є дуже багато, тому ми провели переговори з більшістю цих ініціатив і домовилися, що база потребуючих має бути спільна для того, щоб не вийшло так, що всі ми чомусь допомагаємо притулку в Києві і всі 20 організацій відправили корм туди, а, наприклад, в Миколаєві ніхто нікому не поміг. Тому ми зробили таку базу, щоб мати можливість розподілити рівномірно продукти тим, хто потребує найбільше, а не в один притулок, який всі найбільше знають.
Таким чином ми цю ініціативу трошки запаралелили з іншими ініціативами – київськими, львівськими та з інших регіонів. Ми цільово допомагаємо притулкам та волонтерам, відповідно у базі люди можуть зареєструватися, сказати, скільки в них тварин, яка в них потреба в харчуванні, а тоді ми вже дивимося, як ми можемо цей продукт передати. У нас була величезна кількість запитів з Європи та Штатів, які хотіли нам допомогти, створювали фонди та збирали донати. Відповідно, далі ми дивимося, що потрібно і вже громадська організація в Україні займається безпосередньо розприділенням цієї продукції по містах та регіонах. На сьогодні ми, по суті, зняли таку гостру потребу недостачі корму для притулків і цих потребуючих людей, які зараз перебувають на сході України.
За даними Кормотеху та вітчизняної зоозахисної спільноти, близько 150 000 собак та котів сьогодні перебувають на межі виживання в Україні. Тому бренд Club 4 Paws запустив ініціативу Adopt Pets of Ukraine. Вона допомагає безпритульним котикам і песикам шукати домівку.
Щодня на сторінці ініціативи публікуємо анкети тварин від притулків, волонтерів і небайдужих людей. Це – фото, ім’я та місце перебування улюбленця. Ми вже так кількох тварин прилаштували і це дуже прикольно, коли люди, які мріяли про собаку або про кота, не витрачають кошти, щоб купити цю тварину за $ 300-500-1000, а беруть цю тваринку, яка шукає сім’ю. І це такий момент вау, після якого щаслива і команда, і волонтери, які цих тварин знайшли та повернули до життя, і людина, яка здійснила свою мрію і ще й зробила добру справу. На сьогодні ми думаємо про те, як трошки трансформувати цю ініціативу і допомогти не тільки харчуванням, а й медикаментами й іншими речима, які потрібні для тварин, які в притулках або у волонтерів.
Що вам допомагає залишатися оптимістом?
Віра в Україну, в Збройні Сили та доброту! Маємо тримати стрій, залишатись сильними та зібраними. Також допомагає розуміння того, що ми робимо велику справу – допомагаємо чотирилапим, які цього дійсно потребують!
Мені дуже імпонує життєстійкість і впевненість українців в перемозі, страшенно надихає підтримка Штатів, Британії і Європи загалом. Дуже хочеться, щоб ми перемогли і Україна справді стала такою, як про неї мріяли наші дідусі і бабці. Я для себе прийняв рішення, що виїжджати з країни не буду, буду працювати і буду робити те, що можу, максимально ефективно. Оскільки ми перейшли у війну на виснаження, то економічний фронт відіграє, напевно, ключову роль. Як каже Микола Білісков, один з військових експертів, що у війні на виснаження виграють ті країни, альянси, які мають більше ресурсів. Так була виграна, зрештою, Перша світова війна.
Тому немає шансу розслабитися, немає шансу розчаровуватися, в нас прекрасні перспективи і прекрасна можливість. Тому це тримає.
Ну і команда, яка теж готова працювати, це дуже сильно надихає.
Розмовляла Олена Янковська