Будуйте для себе переможну стратегію. Вона проста: вчіться у найкращих і формуйте глобальну спільноту (network), – Адріан Сливоцький

«Сьогодні світ фундаментально змінюється. Тож будуйте для себе переможну стратегію. Вона проста: вчіться у найкращих і формуйте глобальну спільноту (network)», – відомий бізнес-футуролог та бізнес-консультант Адріан Сливоцький провів у Києві для підприємців майстер-клас «Як малим командам перемагати?».

Короткий підсумок зустрічі читайте далі.

Вивчіть історії найкращих, проаналізуйте, чому вони були успішні. Це відправна точка для вас. Більшість XX ст. – період пропорційності, коли вигравали найбільші, потім почався період бізнес-дизайну, коли вигравали найрозумніші, тепер ми живемо у часі асиметричної конкуренції. Прочитайте книгу «Давид перемагає», де представлена ця модель і 8 важелів впливу. Усі, без винятку, найкращі гравці глобального ринку використовують ці 8 важелів.

Перший важіль масштаб – робіть ставку на великі питання і проблеми. Як казав Йосиф Сліпий: «Великого Бажайте!». Шукайте кита – не миші. Це перше рішення зробить вирішальну різницю: велика ідея захоплює замовника і талановитих людей. Вона також захоплює вас як підприємця.

Важіль #2 – невдача. Хто любить невдачі? Хто ненавидить? Хто боїться їх? Асиметричний гравець, на відміну від інших, вміє перетворити грядущий крах на перемогу. Хоча, в багатьох компаніях цього не розуміють. Тому комік Стівен Врайт дає слушну пораду: «Якщо ви зазнали невдачі, знищіть усі докази, що ви коли-небудь старалися». Чому невдача необхідна? Тому що життя, ваш клієнт, бізнес, дохід – це не прості речі, це не рівняння з однією змінною і навіть не з двома. Це рівняння, яке можна розписати на цілу стіну. А повторні рівняння допомагають нам скласти пазл, відкрити всі складові цього жорсткого рівняння, що зветься бізнес. Коли ви поглянете на статистику, то побачите, скільки невдач і скільки часу треба, аби “ракета” вашого бізнесу піднялась у простори та набрала швидкості.

Якщо ви шукаєте невдачі, то потребуєте і важеля #3. Вам потрібна швидкість, блискавична швидкість. Швидкість – дивна річ, бо ми до кінця не можемо зрозуміти, як швидко рухаються найкращі бізнеси, як швидко масштабуються. І це не питання капіталу, а мислення, підготовки і вправ. В Ariane, розвиток ракет зайняв 11 років, SpaceX виконало це завдання за 4 роки. Темпи росту Amazon, Google, Facebook майже неймовірні. Раніше, якщо ви хотіли зрозуміти, яка швидкість потрібна, треба було їхати у Сан-Франциско. Сьогодні, щоби навчитися від найшвидших, їдьте до Китаю. Але поспішати у жодному разі не можна в сліпу, бігти як навіжений – це не про асиметричних змагунів. Підготовка, вправи, стратегічне мислення, розуміння контексту – ось що справді важливо.

Ощадність. Не запитуйте себе, як зекономити. Радше, запитайте – де ви замало інвестуєте у свого клієнта? Відповідь на друге питання дасть вам потужний стимул економити і покаже скільки саме. Рокфеллер, можливо, найкращий бізнесмен у нашій історії – майстер ощадності і повторного реінвестування. Він економив та вкладав кожний зекономлений цент у бізнес.

Доступ. Скільки кімнат є власністю Airbnb? Скільки машин є власністю Luft? Скільки інвентарю є власністю Alibaba? Доступ – це питання стилю мислення, і неймовірно наполегливої праці. Метод доступу перетворює малих на велетнів. Це сама суть асиметричної дії.

Алгоритми. З усіх 8-ми важелів моделі асиметричної конкуренції невдача психологічно найважча. Однак алгоритми ставлять перед нами найбільше викликів. Настав час їх вивчати. Присвятіть з командою пів дня тому, аби проаналізувати всі операції, які щодня повторюються і які крадуть ваш час, вашу увагу, наснагу, ентузіазм. Які з цих робіт повинні виконувати маленькі невидимі роботи, котрих ми звемо алгоритмами? Відтак знайдіть технічну можливість, аби ці процеси побудувати. Алгоритми допоможуть здійснити немислиме. В Airbnb алгоритми поєднують покупця з найбільш відповідним помешканням, допомагають власникам і клієнтам оцінювати один одного, визначати цілі. Ці алгоритми не стійкі – вони навчаються, еволюціонують, щоби давати більш влучні поради. Це прекрасний засіб контролю якості як для власників, так і для гостей. Вони звільняють час та додають наснаги працівникам Airbnb виконувати більш творчі й складні завдання.

Є багато поганих непродуманих алгоритмів, які виконують непотрібні завдання. Тут нам стане у нагоді мислення Toyota. 30 років тому автомобільна галузь поринула в автоматизацію. Toyota на це сказала: «Зупинімось. Перш за все, налагодимо процеси і тільки тоді почнемо автоматизацію». Де саме нам потрібні алгоритми, у якій черговості? У компанії роботи місяцями працюють поруч з працівниками, які їх вчать, поправляють, вдосконалюють. Тоді, роботи/алгоритми виконують правильні завдання у правильний спосіб. Тож накресліть ваші процеси, опишіть особливості вашого товару, вирішіть, котрі з них першими повинні мати алгоритми. Тоді побудуйте їх правильно і точно. Ці алгоритми піднесуть ваш бізнес, дадуть йому крила.

Магнетизм. Якщо алгоритми дадуть вам крила, то топ 1% найкращих працівників на ринку забезпечить вашому бізнесу потужність ракети.
Є два чинники у пошуку найкращих талантів:
1. Найкращі обирають найкращих. Чому? Через самовпевненість.
2. І, як сказав Бальзак, великий талант вимагає великої дисципліни. Парадокс, але правда.

Якось студенти просили у Воррена Баффета поради як стати успішними. Він з усмішкою відповів: «Читайте 500 сторінок на день. Я так роблю».

Розповідь. Найкращі асиметричні змагуни не рекламуються. Вони використовують розповідь, яка є дуже стислою, і яку легко переказати. І що найважливіше – вона правдива, автентична. Бо, якщо ви будете обманювати, покупці швидко це зрозуміють і знищать вас. Вивчіть приклад Ілона Маска – він найкращий творець розповіді, якого я зумів знайти. Скільки витрачає Tesla на рекламу? – Нуль. Чи ми творимо щось, що додає людям великої вартости? Чи ми полегшуємо людям розповідати про нас іншим? Коротка, влучна, легко переповісти – такою має бути ваша розповідь.

Асиметрична модель не є механічною. Це лише підсумок восьми складових і серія динамічних взаємопосилюючих зв’язків. Вона органічна і допоможе вам змайструвати бізнес, створити витвір мистецтва, який породжує колосальну додану вартість. Велике мистецтво – це справа великої пристрасті і граничної посвяти. Мистецтво бізнесу – точно таке саме. Єдина відмінність в тому, що це не мистецтво однієї людини, а цілої команди.

Олександр Котолуп, СЕО і засновник «Фігаро-Кейтеринг»:

На майстер-класі Адріана Сливоцького «Як малим командам перемагати» я почув для себе кілька важливих запитань по клієнтоорієнтованості? Одне з них – хто з вас розмовляв із сотнею своїх клієнтів? 

Насправді, з моделлю асиметрії наша компанія працює вже не перший рік. З одного боку, який стосунок до їжі має кольорознавство чи художня композиція? Запитавши себе це, ми почали робити кольорові колекції в кейтерингу, виділятися композиційно. Саме завдяки асиметричному підходу до кейтерингу, «Фігаро-Кейтеринг» вдалося стати однією з  найпотужніших компаній в Україні. 

Для збереження балансу в «асиметричному русі» ми з дружиною, оскільки в нас сімейний бізнес, розподіляємо чітко ролі: я розвиваю і мотивую, вона забезпечує стабільність бізнесу. Наші «емоціо» та «раціо» дають ефект стабільного розвитку . 

Ми прийшли на майстер-клас Адріана Сливоцького командою із семи осіб і будемо працювати разом над книгою та онлайн-курсом «Давид перемагає». Починаємо робити це вже завтра, бо час – найдорожчий наш ресурс»