Любов&ненависть суспільства і бізнесу. Чого більше? Підсумки дискусії

10 Вер 2025

«Справедливість – це не просто ідея, а чеснота і певна спроможність в ній жити».  Що таке справедливість у контексті бізнесу? Як взаємодіє бізнес з громадами? Про розрив між суспільством та бізнесом і не тільки – ці теми обговорювали в Бізнес-школі УКУ під час дискусії «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУ.

У публічній дискусії взяли участь Рената Дельпорте – старша віцепрезидентка HR у компанії SoftServe, Наталя Якимець – випускниця програми Key Executive MBA, заступниця директора з наукових питань Міжнародного інституту етики і проблем сучасності УКУ, Олег Никулишин – випускник програми Key Executive MBA, генеральний директор та співвласник мережі аптек «D.S.». Модерувала дискусію Наталія Обозненко, академічна директорка Бізнес-школи УКУ. 

Дискусія «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУБізнес як відображення суспільства

Центральною темою зустрічі було обговорення справедливості в контексті українського бізнесу та взаємодії влади, громад та бізнес-спільнот.  Олег Никулишин, розмірковуючи над питанням, що таке справедливість у бізнесі, зазначив, що насамперед – це правда і закон. Він додав, що у суспільстві мають бути створені рівні умови та справедлива конкуренція. А для цього потрібні відповідні інституції. 

«Відповідальний бізнес і громадянське суспільство завжди йтимуть поруч. Й мають спільно змінювати правила гри, аби з’являлось щораз більше умов для чесного конкурування знаннями та креативом. Це і є справедливість», – наголосив Олег Никулишин.

Дискусія «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУРената Дельпорте додала, що, на її думку, справедливість у контексті бізнесу – це про рівні права й про те, що потрібно вчитись жити за домовленостями.

Наталя Якимець підсумувала: «Справедливість – це не просто ідея, а чеснота і певна спроможність в ній жити». 

Бізнес найздоровіша частина соціуму? 

Наталя Обозненко запитала у спікерів  про розрив між тим, чого  суспільство очікує від бізнесу, та яку відповідальність має нести бізнес щодо громадян. 

Олег Никулишин наполіг, що розрив існує: «Якщо є вдалі проєкти, коли, скажімо, компанії вийшли на міжнародні ринки, перебудували  бізнес-процеси, перейшли на міжнародні стандарти – таке ніколи не стане інфоприводом. Суспільству нецікаво. Цього не оцінять. Бо у нашому соціумі пробачать все, окрім успіху». Однак він  додав, що зараз українське  суспільство перебуває на стадії змін та трансформацій, в тому числі культурних.

Рената Дельпорте поділилась своїми спостереженнями на цю тему: «Існує така собі любов-ненависть суспільства і бізнесу. І вона триває роками. Мені здається, що в суспільстві бізнес сприймається, як необхідне зло, яким треба торгувати. Бізнес – це інструмент, який створює додану вартість і фактично збагачує суспільство. Крім того, що він збагачує власників, людей, які там працюють, то діє за принципом: спочатку гарно в моїй квартирі, потім прибираю сходову клітку, а тоді й тротуар.  Тобто, чим успішніший  бізнес, тим заможніше суспільство. Але поки що нашими громадянами  це сприймається, як – вони заробляють нашим коштом, а  ми тут страждаємо».

Також Рената Дельпорте поділилась, якими є очікування бізнесу від суспільства: «Вчіться постійно. Те, що ви знаєте сьогодні, завтра вже буде застаріле. Якщо будемо вчитися постійно, то зможемо заробляти гроші, будувати власні бізнеси. До речі, бізнес – це найздоровша частина соціуму. Тут люди розуміють правила гри, і, як вони працюють». 

Дискусія «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУНаталя Якимець також погодилась, що існує стереотип суспільства до бізнесу й нагадала: «Суспільство і бізнес – не однорідні середовища. Суспільство буває різним, і бізнес-середовища також. Це потрібно пам’ятати, перш ніж проявляти недовіру та упередження до бізнесів».

Ключові тези про взаємодію бізнесу зі суспільством: 

  • У суспільства є завищені очікування до бізнесу  
  • У соціуму є запит на доброчесність бізнесу 
  • Доброчесність: структура, послідовність, якість 
  • Бізнес має запит на постійний розвиток та навчання суспільства 
  • Бізнес – це відображення лідерів та культури, яку вони несуть.

Дискусія «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУ«Цінності організації – цінності лідера» 

Наталя Обозненко запитала учасників також про їхні етичні дилеми під час роботи й виклики, з якими вони стикаються, як лідери.  Й зацитувала Ярослава Рущишина: цінності – цінності лідера. Наталя Якимець пояснила, що визначальною рисою лідера є здатність приймати рішення, особливо непопулярні, коли того вимагають обставини. Й зауважила, що доброю навичкою для керівника буде якісна комунікація з працівниками. 

Рената Дельпорте пригадала випадок, коли мала звільнити тисячу вісімсот працівників, і поділилась, наскільки болючим був цей досвід. Вона додала: етика в бізнесі – це дотримання правил. А ще запевнила, що звільнення – це боляче, але завжди є початок чогось нового.  Олег Никулишин,  з позиції власника, додав: бізнес – це відображення керівників. Культури, яку вони несуть, прав, яких дотримуються. І їх встановлює лідер. 

Дискусія «Справедливість у бізнесі: рівні права й відповідальність» у межах Днів УКУЗавершилась дискусія побажанням-настановою від Ренати Дельпорте: Якщо не знаєте, як робити – робіть правильно. Якщо не знаєте, як правильно – робіть те, що добре. І в бізнесі, і в житті.