З кожним роком росте популярність професії менеджера з персоналу, все більше керівників розуміють важливість цієї ролі для підтримки та росту бізнесу, все більше організацій запрошують спеціалістів з HRM. У цьому блозі академічна лідерка програми HRM у бізнесі, викладач LvBS Наталка Шпот дає кілька порад менеджерам з персоналу, які починають роботу в компанії, щоб їхня діяльність була ефективною, і водночас приносила задоволення. Сподіваємось, ці поради будуть також цінними для тих фахівців, що вже довго працюють в організації.
1. На початку вашої діяльності в компанії зосередьтесь на тому, щоб якнайкраще познайомитись з вашим новим працедавцем та вивчити всі аспекти діяльності організації. Вам потрібно з’ясувати такі речі:
-
Як і яку саме цінність компанія створює для своїх споживачів?
-
Як вона ставиться до клієнтів та працівників?
-
Яка модель управління та розподіл влади і відповідальності існує в компанії?
-
Як організація комунікує назовні та всередині?
Намагайтесь робити це не оцінюючи та неемоційно: ваше завдання зараз не оцінити – «правильно» чи «неправильно» працює організація, а просто скласти системне бачення, як саме вона це робить. Функція HRМ торкається усіх аспектів діяльності компанії, і, перед тим, як починати приймати рішення, вам слід зрозуміти, як працює система і які наслідки ви можете отримати, змінюючи окремі елементи. Зрештою, кому, як не вам, розуміти всю важливість організаційної адаптації, тому дозвольте собі пройти її якісно.
2. Побачивши компанію в цілому, спробуйте сформулювати для себе корпоративну культуру та основні цінності, якими живе компанія. Я б порадила для цього використовувати образи, метафори, тому що вони дозволяють одночасно відобразити і те, що ви знаєте про компанію (когнітивний аспект) і те, що ви відчуваєте (емоційний). В якийсь момент ваша організація може асоціюватись у вас із годинником – справним, чи таким, що скрипить і відстає, з сім’єю – у всьому спектрі можливих емоцій, з історією про Білосніжку і семеро гномів чи іншою казкою тощо. Звичайно, ваші метафори будуть суб’єктивними, ви зможете час від часу перевіряти їх актуальність та заміняти новими, але в них є ще одна цінність – вони простими засобами відображають складні системи об’єктів та стосунків.
3. І аж тепер настає хороший момент для того, щоб поставити перед собою цілі – посадові та особисті, в рамках роботи. Дайте собі відповіді на такі запитання:
-
Чи існуючий спосіб управління персоналом в цій компанії оптимальний для виконання стратегії?
-
Чого має досягти компанія в результаті вашої роботи, і яким повинен бути результат для вас особисто?
Якщо з посадовими цілями все, як правило, зрозуміло, то варто ще раз наголосити на важливості особистих цілей, адже саме вони підтримуватимуть вашу готовність діяти та долати перешкоди, мотивуватимуть в тривалій перспективі.
4. Коли цілі визначені, розплановані в часі і розписані в завданнях, дві перші поради знову стануть актуальними. Система і культура – це контекст, «тло» вашої діяльності. Від нього залежатимуть пріоритети – на що перш за все звертати увагу при виконанні завдань та досягненні цілей. Наприклад, буває, що ціль компанії – ріст конкуретної спроможності за рахунок впровадження інновацій, а ви розумієте, що організаційна культура вам нагадує армію: структуровану, дисципліновану, але не ініціативну. Тут вам потрібно буде добряче попрацювати:
-
сформувати нову модель компетенцій,
-
визначити в організаційній структурі компанії ділянки, що є найбільш сприятливими для впровадження інновацій і відібрати туди відповідних людей,
-
організувати загальну інформаційну роботу для підтримки нового середовища,
-
зрозуміти, на яких цінностях базуться стара культура і хто є її носієм перш за все,
-
як нові цінності адаптувати до нових потреб, не руйнуючи позитивного досвіду.
В результаті ви отримаєте низку цілей нижчого рівня, які розкладуться, в свою чергу, на щоденні завдання, з конкретними результатами та термінами.
5. І, нарешті, – якщо ви справді прислухаєтесь до цих порад, вам буде набагато простіше виміряти та оцінити отриманий результат та почуватись ефективним, корисним та цінним працівником. Оцінити свою роботу можна буде просто відстежуючи, наскільки вам вдається просуватись відповідно до визначеного плану. Робота менеджера з персоналу достатньо автономна і не завжди помітна, і тим більше, не завжди зрозуміла іншим працівникам, тому варто для кожної цілі чи кожного етапу мати образ бажаного результату. Такий підхід також дозволяє не розпорошуватись на спонтанні запити та зайву рутину. Час від часу, дивлячись ретроспективно на кількість таких “виконано” поряд зі завданнями, ви побачите і виконаний об’єм, і, наскільки ви наблизились до цілі. Так ви зможете і отримувати задоволення від роботи, і створювати значний внесок у розвиток бізнесу.
Нагадаємо, у LvBS триває рання реєстрація на програму «HRM у бізнесі». Залишилося ще кілька днів, тому поспішаєте! Якщо маєте запитання, звертайтеся до координатора програми: Лідія Маковська, +38 (067) 672 58 00 або пишіть на:lmakowska@lvbs.com.ua.