Що таке професійне вигорання, звідки воно береться, як його діагностувати, а головне – що з ним робити? Ці питання ми розглядали під час HR Friday у Львівській бізнес-школі УКУ з лікарем-психотерапевтом Олегом Романчуком. Тема виявилася настільки актуальною, що зібрала більше 100 учасників.
Що таке професійне вигорання?
- Емоційне виснаження.
- Зменшення ентузіазму та мотивації щодо праці, відсторонення.
- Розвиток негативного сприйняття та невдоволення щодо праці, своєї продуктивності, клієнтів, колег тощо.
Звідки береться вигорання? За даними досліджень, на це можуть впливати фактори, пов’язані з роботою, індивідуальні характеристики особи, наприклад, певні люди мають більшу схильність до цього, чи занадто високі вимоги до себе. Наявність/відсутність ресурсів підтримки.
Факторами стресу на роботі можуть бути: перевантаження, неспівмірна кількість вимог до можливостей працівника, зв’язок з цінностями, їх неспівпадіння, умови праці, стрес у стосунках на роботі, неякісна організація праці, невідповіднанесправедлива винагорода, графік роботи і т.д.
Що робити? Лікар-психотерапевт Олег Романчук наголошує: Вигорання – це стан, а не психічний розлад. Однак системні проблеми потребують системних рішень, які залежать від різних учасників процесу: від працедавця, колективу і самого працівника.
Як працедавець може допомогти своєму «вигорілому» працівнику? Лікар-психотерапевт виокремлює 8 сфер втручання на робочому місці: переглянути навантаження працівника; його залученість до роботи, чи не надто вона монотонна для нього тощо; баланс між роботою та іншими сферами життя; розвиток і навчання працівників; вдячність і винагорода; турбота про здоров’я і безпеку; стосунки; цінності.
Що є в наших силах, щоб запобігти, чи подолати вигорання?
Правило №1. Власна безпека перш за все. (Або вигорання «ні!»).
Правило №2. Основний внутрішній захист від вигорання – любов. (Або розроганню так!).
Дві ключові стратегії: збільшувати насолоду від роботи. Покращувати вміння регулювати витрати/поповнення енергії.
Робота є насолодою: коли ми її любимо, вона має сенс, вона цікава, творча, ми робимо її майстерно, вона приносить добрі плоди і винагороди, навантаження є достатнє, ми розвиваємося у ній, маємо добрі умови праці, ми працюємо в добрій команді.
Правило №3. Навантаження має відповідати рівню можливостей, компетентностей, підтримки і загалом вимог інших сфер життя.
Правило №4. Важливо моніторити, в якій ви зоні: зеленій, жовтій, червоній?
Правило №5. Регулярне поповнення енергії та відновлення. (Важливо відновлюватися в жовтій зоні, а в червоній вже починати діяти!)
Секрети. Важливі не лише вихідні, чи відпустка , а кожен день. Життя в майндфулнес: секрет тут і тепер. Зв’язок з природою. Живитись з невичерпних джерел. Зв’язок з власною системою цінностей та віри.
Правило №6. Якщо ми знаємо усі попередні правила, але все рівно маємо проблеми з вигоранням, можливо, проблеми у сфері психічного здоров’я.
Важливість доброї перспективи і «філософії» ставлення до праці та життя. Змінювати те, що можеш змінити; концентрувати зусилля на тому, що дає результат; приймати те, що змінити не можна; робити те, що можеш, з любов’ю, наскільки можеш добре; розуміти і приймати неминучість проблем, труднощів; співпрацювати і підтримувати інших.
Правило №7. Велике щастя бути в мережі добрих стосунків – сім’ї, дружби, команди, спільноти, де є взаємна відповідальність, підтримка і допомога.
HR Friday – відкриті семінарі з провідними експертами на актуальні теми у сфері управління персоналом.
Дізнатися більше: MA in Human Resources and Organization Development – єдина магістерська програма міжнародного рівня в Україні з управління персоналом та організаційного розвитку. Програма ліцензована Міністерством освіти і науки України.