Нью-Йорк, Ріо-де-Жанейро, Амстердам, Шанхай, Чикаго – розвиток всіх цих міст об’єднує підхід Smart City («розумне місто»), який використовує громада та підрозділи міста. Коли в цьому переліку буде Львів і чи буде він взагалі, як технології smart city вплинуть на життя львів’ян та як мешканцям долучитися до побудови міста нового покоління розповів Tvoemisto.tv співзасновник та керівник академічної ради програми MS in Technology Management Василь Матяшовський.
Що таке Smart City?
Сутність smart city полягає в розумному підході до керування містом та його ресурсами. Управління в розумному місті відбувається в кооперації всіх, хто в цьому місті живе та працює – це і влада, і комунальні служби, і представники бізнесу, і громадяни. Smart city передбачає комфортні умови проживання городян та спрощені технології користування сервісами, які пропонують міські установи. У Львові на дискусійних панелях було обговорено шість напрямів в яких така співпраця будується: безпека в місті (safe city), медицина (e-health), освіта (smart education), транспортна система (smart mobility), електроенергія (smart energy) та формування міста як креативного центру (creative hubs).
Безпека міста
Одним із напрямів розвитку smart city є забезпечення безпеки громадян. У цій сфері за останній рік зроблено чимало. Наприклад, впроваджено комп’ютеризовані центри для звернення громадян. Якщо раніше дзвінок на 102 записували до журналу вручну, то сьогодні, завдяки комп’ютеризації даних, правоохоронні органи швидше реагують на виклики.
Деякі нововведення заплановано у Львові вже у найближчому майбутньому, щоб кожен мешканець міг стати співтворцем «розумного міста». Наприклад, йдеться про збільшення території міста, яка буде під відеонаглядом. Будь-хто зможе підключити свою відеокамеру до загальноміської мережі та скерувати її на ту ділянку, яку буде моніторити поліція. Таким чином, мешканці зможуть долучитись до патрулювання і стати частиною громадського формування в своєму районі.
«Впровадження відеонагляду, згідно статистики, забезпечує зменшення правопорушень на 30%. Чому це відбувається? Тому що стає легше ідентифікувати порушника, існують відеодокази його вини. Коли громадяни усвідомлюють, що є невідворотність покарань за свої дії, то це мотивує їх бути законослухняними», – пояснює принцип дії Василь Матяшовський.
Читайте також: Коли українці матимуть електронні медичні картки: деталі
Зараз у місті налагоджують зв’язок, до якого підключать камери, які вже встановлено на перехрестях. Це дозволить спостерігати за ситуацією з оперативного центру. Згідно плану, мають додати до 200 камер. У сумі їх має бути сто. Оскільки побудують оптоволоконне кільце, яке буде з’єднювати ці камери, то існує ідея підключати відеокамери бізнес-установ, а також особисті камери громадян.
«Бізнес зацікавлений в тому, щоб безпека на території, де він функціонує, була на високому рівні, тому його представники радо будуть долучатися до такої ініціативи. До того ж, поліція матиме можливість наглядати за більшою частиною території», – розповідає Василь Матяшовський.
До цього проекту можуть доєднатися й громадяни Львова. Для цього потрібно мати відеокамеру, яка відповідає певним технічним характеристикам, наприклад, якість зображення. Після підключення її до інтернету, вона відсилатиме відео в центр керування. Таким чином збільшиться зона покриття, за якою поліція зможе спостерігати.
За словами Василя Матяшовського, це один із прикладів залучення мешканців до створення Smart City, а також приклад того, як громадяни можуть впливати на безпеку в місті.
Emergency center
Проект emergency center зараз на етапі підготовки. Одна з його назв – «112». Ідея полягає в тому, щоб об’єднати різні сервіси (в одну систему) для швидкого реагування на виклики та координації між різними відомствами.
«Emergency center – це єдиний центр контакту. Ви зможете отримати будь-який тип допомоги. Це система, яку встановлять у Львові, зокрема підключать контакти різноманітних відомств, а для львів’ян діятиме єдиний номер – 112. Зателефонувавши на нього, вас з’єднають із відповідною службою: чи то швидкої допомоги чи поліції. В стресовий момент важко оцінити, що потрібно робити, кому дзвонити. Дана система дозволить економити час», – пояснює Василь Матяшовський.
Транспортна система Львова – smart?
«Існуюча транспортна система Львова відстає в розвитку, навіть від тих країн, які є найближчими до України. Датчик, який відслідковує рух на одному-двох трамваях – це не той рівень, який потрібен для того, щоб Львів називався «розумним містом». Даний проект можна назвати спробою, і потрібно вирішувати – або впроваджувати його повністю або визнавати, що ми до цього не готові», – розповідає Василь Матяшовський.
За його словами, система з онлайн спостереженнями громадського транспорту та електронними табло, які сповіщають про рух трамваю, працює тоді, якщо відслідковується 90% громадського транспорту. І те, як воно відповідає дійсному руху транспорту. Сьогодні така сиситема, на жаль, не діє.
Smart mobility працює тоді, коли дає відповідь львів’янину скільки йому чекати наступної маршрутки чи трамваю. Якщо пасажир такої відповіді не отримує, – система не працює.
Окрім цього в рамках smart mobility планують впровадження електронного квитка та розвиток велоструктури, а також вирішення проблем із паркуванням.
Читайте також: 10 переваг запровадження електронного квитка у Львові
Як львів’янам зробити своє місто «розумним»?
Побудова «розумного міста» включає в себе два аспекти – технологія та громадяни. Технології в цьому проекті є всього лиш інструментом для досягнення успіху, а невід’ємною, первинною частиною є львів’яни та їх взаємодія. Мешканці повинні будувати систематичний діалог із владою та комунальними службами. У Львові такий діалог буде відбуватися через робочу групу, це люди – учасники конференції Lviv Smart City Day, вони будуть ініціювати зміни. Проте, звичайні громадяни також можуть бути, і навіть повинні стати, співучасниками розвитку «розумного Львова».
Наше місто вже має приклади взаємодії громадяни-влада. Варта 1 – це унікальний проект для України, коли громадськість утворила так звану платформу для безпеки міста і є противагою існуючим силовим структурам. Ще як приклад, громадський рух «Підвезу», метою якого є об’єднання мешканців міста, чий маршрут на роботу співпадає.
«Однією з базових проблем Львова є відсутність списку проблем. Його створення повинно бути обов’язковим. Це потрібно для того, що люди могли включити те, що їм не подобається і вирішити проблеми у міру їх надходження, шукати вирішення, поділити ці проблеми між містом: державні структури, активісти, підприємці. Для допомоги місту потрібно ініціювати зміни та реагувати на ті, які вже відбулися», – розповідає Василь Матяшовський.
За словами експерта, зміни з перетворення Львова у smart city невідворотні, але наскільки швидко результати по кожному напрямку стануть очевидні – чітко спрогнозувати важко. Проте, можна однозначно сказати, що ми почали свій шлях до Розумнішого міста, оскільки відбувається діалог і кооперація між бізнесом, владою, університетами та громадою. Дуже чекаємо в цьому діалозі фіскальні та контролюючі органи як то Державна Міграційна Служба чи Державна Фіскальна Служба . Бо в кінцевому результаті Львів’янам важливе якісне функціонування міста як єдиного організму, а не ефективність окремих його частин.
«Треба починати з малого і бажати великого», – підсумував Василь Матяшовський.
Довідка. Василь Матяшовський має досвід роботи в таких галузях: FMCG, telecom, e-business, on-line gamebling, business education. Створив першу у Східній Європі бізнес програму для управлінської ланки в технологічному бізнесі (MS in Technology Management at LvBS) разом з викладачами ТОПових університетів світу. Очолює академіччну раду програми у Львівській Бізнес Школі, і є учасником команд Smart City у Львові та радником команди у Києві
Окрім цього він має великий досвід в соціальних проектах, а також в оптимізації, реінжинірингу та автоматизації бізнес процесів. Займається консультуванням з постановки процесів розвитку, управління проектами, ІТ бізнес-аналізу та управління змінами.
Спілкувалась Мар’яна Федина
Джерело: Твоє місто