На початку 2025 року Ideas Center UCU та IDEA Center Університету Нотр-Дам у США уклали угоду про співпрацю, у межах якої відбувся візит стартапів з акселераційної програми IdeasLab до США. Це партнерство передбачало не лише поїздку, але й попередній обмін лекторами. Так, Олена Занічковська, лекторка студентської акселераційної програми IdeasLab та викладачка Бізнес-школи УКУ, поділилася з американськими стартапами знаннями про інновації у сфері AI, а Пол Рафферті (Paul Rafferty), викладач Університету Нотр-Дам, провів для українських учасників майстер-клас з побудови ефективного Value Proposition через Challenger Approach.
Як відбирали команди
Щопівроку IdeasLab обирає 20 найкращих студентських стартапів з усієї України. Головні умови – бути студентом, мати команду та ідею. Зі 150 заявок цього набору було обрано 20 команд, з яких 10 пройшли весь курс, а три отримали фінальні гранти. Після чого відбувся додатковий відбір для участі в акселерації Race to Revenue в США. Під час інтерв’ю, стартапи пітчили перед журі за участі IDEA Center Університету Нотр-Дам у США, Ideas Center UCU та МОН України, і три команди було обрано для онлайн-частини програми, але з них дві — Petsos.app (онлайн-сервіс ветеринарної допомоги 24/7) та Bridge (швидкий і надійний месенджер, що працює навіть при слабкому інтернеті) – вирушили на фінальний Demo Day до США.
“Основною метою візиту став обмін досвідом між акселераційними програмами та студентами, що розвивають свої стартапи. Надзвичайно важливим для нас було створення умов, у яких українські студенти могли б побачити – їхні стартапи не поступаються, а часто й перевершують міжнародні. Якщо твоя ідея якісна – її цінність зрозуміла всюди, відповідно, до неї готовий не лише український, але й глобальний ринок. Якщо ти маєш, що сказати цьому ринку, – роби це голосно й впевнено. Наші стартапи впорались з цим на відмінно”, – зазначив Максим Забродін, координатор IdeasLab в Ideas Center UCU.
Окрім цього, важливим стало поглиблення партнерства між УКУ, Бізнес-школою УКУ та Університетом Нотр-Дам, яке триває вже понад 20 років. “Той рівень підтримки, що демонструють представники університету Нотр-Дам – це те, що потрібно було обов’язково відчути нашим студентам”, – додає Максим.
Візит у США
Перед поїздкою протягом кількох тижнів онлайн-навчання, команди працювали над своїми бізнес-моделями, продуктами та стратегіями разом із провідними українськими та міжнародними менторами:
- Із Полом Рафферті (Paul Rafferty) відвідали воркшопи на теми Truly Differentiated Message, Pitch Deck, Outbound, AI for Sales.
- Бен Хогган (Ben Hoggan) поділився зі студентами тонкощами customer research.
- Малкольм Верчота (Malcolm Werchota) надихнув використовувати AI у стартапах — не як модний тренд, а як інструмент для зростання.
- Логан Герцог (Logan Herzog) навчав масштабуванню через курс Go-to-Market Strategy, де українські стартапи працювали над власними стратегіями росту.
- Браян Гамільтон (Brian Hamilton) поділився досвідом: що варто знати перед запуском і продажем технологічної компанії.
- Т. А. МакКанн (T. A. McCann) розповів про 5 кроків до успішного seed-раунду та техніки глибинного customer discovery.
- Олена Занічковська говорила про AI як каталізатор для product-to-market стратегії.
- Також стартапи зустрілися з Метью Бредлі (Matthew Bradley) та Майком Джосліном (Mike Joslin), які поділилися інсайтами зі світу стартап-екосистеми США.
Результатом навчання став Demo Day у США: команди стартапів Petsos.app та Bridge презентували свої проєкти американським інвесторам. Американський ринок має доступ до “вільних грошей”. Відповідно, цей візит – це потенційний шанс для студентського стартапу, що був лише ідеєю ще 3 місяці тому, залучити інвестиції для виходу на іноземний ринок.
Окрім цього, у США учасники відвідали лекції з пітчингу від провідних фахівців, зокрема: Джона Генрі, директора стартап-програм IDEA Center при University of Notre Dame; Пола Раферті, підприємця та досвідченого стратега виходу на нові ринки; Кетлін Хесерт, експертки зі стратегічних комунікацій і засновниці Sports Media Challenge.
Вони також працювали над вдосконаленням юніт-економіки своїх стартапів разом з Тімом Конорсом, співзасновником і президентом венчурного фонду PivotNorth Capital, і взяли участь в екскурсії по Elkhart Indiana, організованій місцевим регіональним партнерством, під час якої знайомилися з баченням перетворення міста на сучасний сталий інноваційний хаб.
“Одним із головних відкриттів поїздки стало розуміння, наскільки велике значення мають особисті знайомства, неформальні розмови й small talks. Саме в таких неофіційних взаємодіях часто виникають ідеї, довіра та можливості для майбутньої співпраці. Для багатьох з нас це стало найціннішою частиною досвіду”, – ділиться команда Bridge.
Ще один важливий інсайт, за їхніми словами, – великі цифри в презентаціях не завжди гарантують успіх: “Ми побачили, що нестандартні методи подачі, щирість та фокус на суті проблеми можуть бути набагато переконливішими для інвесторів, ніж суха статистика”.
І додають, що “це був неймовірний досвід, який показав, як рухатись уперед – як у професійному, так і в особистісному розвитку, а також відкрив нові горизонти в технологіях, освіті й глобальному мисленні”.
Плани розвитку IdeasLab
Візити українських команд до Університету Нотр-Дам у США стануть щорічною практикою. Кожного літа 2–3 стартапи з програми IdeasLab братимуть участь у Race to Revenue, отримуючи шанс презентувати свої ідеї глобальній аудиторії. Також планується створення нового напряму роботи з українською молоддю.
IdeasLab — безкоштовний студентський акселератор, який реалізується Ideas Center UCU у співпраці з University of Notre Dame (США) за підтримки МОН України, Українського фонду стартапів, Українського католицького університету та Grammarly.