Які тренди в маркетингу переважатимуть у 2023 році?
Розвиток штучного інтелекту, а з цим і поява нових можливостей, як от глибинний аналіз даних споживачів, ну і звісно й нових викликів.
Тренд зі сталого споживання, а з ним і зменшення відходів.
Безпека даних, омніканальність, метавсесвіт і Next-gen shoppers. Що все це означає та що ще нас чекає в сфері маркетингу у 2023 році? Ми з’ясовували це разом з експертами Бізнес-школи УКУ, читайте далі.
Володимир Мельник, професор маркетингу в Мадридському університеті Карлоса III та бізнес-школі ESCP, член академічної ради магістерської програми MSc in Marketing Management:
Якщо б не війна, то минулий рік можна було б оголосити роком Штучного Інтелекту. З появою штучного діалогового сервісу ChatGPT можна говорити про новий рівень ШІ, що відкриває нові можливості (з аналізу даних та інтерактивності зі споживачами), так і виклики (насамперед в інтелектуальній площині). Гадаю, що саме це і буде основний тренд, розвиток якого спостерігатимемо в нових рішеннях у різних сферах.
– Продовжиться та інтенсифікується тренд зі сталого споживання. Цікавий аспект цього тренду є зсув зі «швидкої моди» до «повільної моди», що є частиною т.з. повільного руху – філософії уповільнення ритму життя. Одним з таких проявів є, наприклад, ідея оренди одягу.
Інший аспект сталого споживання: зменшення відходів (waste reduction) зі зростаючою популярністю т.з. голого пакування («Naked packaging») без жодних зайвих лейблів, непотрібних пакетів тощо.
Агресія РФ каталізує також і увагу Європи до рішень в енергетичній сфері: зелену енергетику та насамперед енергозберігаючі технології з відповідними рішеннями та різноманітними старпатами у цій галузі. Те саме вже спостерігаємо в Україні.
– Крім того, Україна у світі стала символом свободи, супротиву середньовічній агресії РФ та символом надії. Через це зовсім не дивно, що у світі зростає щирий інтерес до всього українського: від вивчення культур, до вивчення мови. Про це, наприклад, свідчить статистика популярного мовного сервісу Duolingo: після повномасштабного вторгнення кількість бажаючих вивчати українську у світі зросла на 1651%. Цей інтерес відкриває величезні можливості для українських виробників та стартапів.
Також війна відкрила новий аспект відповідальності брендів та споживачів. Співпраця з РФ вже давно не є «просто бізнесом», але перетворилася на пляму в репутації, що лише зростатиме з ходом війни. І зріст настороженості до всього російського у світі лише інтенсифікуватиме цей ефект.
Що переважатиме на українському ринку, а що на міжнародному?
Гадаю, що окрім зазначених тенденцій та рішень у сфері штучного інтелекту на міжнародному ринку побачимо появу рішень у сфері безпеки. Крім того, інтенсифікацію брендингу інгредієнтів, що допомагатиме компаніям та країнам ідентифікувати «діри» в обході санкцій, накладених на РФ.
Цілком очевидно, що ситуація та інтереси на українському ринку залежатимуть від перебігу війни. В будь-якому разі, інтерес до рішень в енергетичній сфері лише підвищуватиметься. Зростатиме ринок і в сфері коворкінг- сервісу та пов’язаних рішень. Можливо, побачимо розвиток внутрішнього туризму, принаймні, мені хочеться вірити, що ми отримаємо відповідні умови для цього в недалекому майбутньому.
Юрій Обач, експерт з продуктового менеджменту в IT-компанії Genesis, член академічної ради магістерської програми MSc in Marketing Management та її випускник:
Думаю, що основним трендом у сфері маркетингу буде Штучний Інтелект, як за кордоном, так і в Україні. Найбільше це вплине на швидкість створення контенту і, як наслідок, пришвидшене тестування комунікацій.
Ще один важливий інструмент, який переважатиме у 2023 році – це Безпека Даних. Це тримається у трендах уже останні три роки. Найкраще це видно у змінах, повʼязаних з політиками Apple, додаванням можливості не поширювати власні дані при встановленні додатків тощо. Внаслідок цього і через це росте ринок покупців реклами у Meta, і це має суттєвий вплив на подорожчання трафіку.
Ігор Блистів, директор програми MSc in Marketing Management, член академічної ради та викладач програми. Маркетинг-директор та директор з інновацій компанії «Кормотех».
Це не просте питання, адже, якщо ми заглянемо в серцевину маркетингу, то побачимо там клієнта і весь маркетинг, як і весь бізнес компанії, націлений на створення та донесення цінності для клієнта. Це головне і це не змінюється. Попри те, що з’являються нові тренди, технології, інструменти, споживач і цінність для споживача були, є і будуть наріжними каменями бізнесу.
Якщо говорити про інструменти чи технології, які зараз заполонили простір і можуть впливати на маркетологів, то це ChatGPT , і так – він та його наступники/близнюки можуть істотно змінити онлайновий рекламний ринок. Можливо, подальший розвиток ШІ вплине на формування нових фахівців, яких до цього часу не було. Певен, ми ще багато будемо чути і читати про нові й нові версії розробок на базі штучного інтелекту, але хочеться, щоб маркетологи «не втратили голову» від інструментарію і не загубили за ним споживача. Бо часто так буває, що інструментарій буквально починає «володіти» маркетологами і вони зовсім забувають за своїх клієнтів.
Ось ще кілька споживацьких трендів від Ігоря Блистіва, які неодмінно впливатимуть на інструментарій маркетингу:
Омніканальність. Бренди піклуються, яким чином забезпечити споживачу 360 градусів піклування про клієнта. Мова не просто продати товар, а стати корисним, потрібним у всіх можливих ситуаціях. Іншими словами: бренди будуть боротися за те, щоб займати щоразу більшу територію у нашій свідомості й підсвідомості. Байрон Шарп у своїй книзі «Як зростають бренди» називає це ментальною доступністю, власне, бренди борються за ментальну доступність, тому омніканальність ставатиме щоразу важливішим пунктом у бренд- стратегіях.
Персоналізація. Завдяки алгоритмам і розвитку ШІ бренди все частіше «вгадують», який саме продукт ідеально підійде вам. Компанії інвестують кошти у створення унікального персоналізованого контенту + унікального персоналізованого досвіду, як наслідок унікального персоналізованого продукту. Думаю, попереду нас чекає захоплюючий світ персоналізації.
Метавсесвіт і Next-gen shoppers. У світі з’являється все більше нового покоління Next-gen shoppers. Це люди, які живуть з телефоном. Це покупці, які будуть більш критичними і більш креативними, і їх очікування до брендів будуть ідентичними. Вони цікавляться довголіттям і в них інший спосіб купівлі продуктів. Дослідники прогнозують, що до 2026 року 25% людей будуть проводити щонайменше 1 годину на день у Метавсесвіті, де будуть купувати, вчитися, працювати, займатися спортом, проходити уроки йоги, займатися саморозвитком, і врешті розважатися. Тому ті, хто зможуть створити цінність для клієнта, зможуть заволодіти його увагою і отримати його таким чином.
Тренд sustainability. Україна через війну та менший рівень розвитку ринків практично не говорить про це, однак в Європі це суперпотужний тренд. Особливо після пандемії, люди починають задумуватися про те, як їм зменшити свій вплив на навколишнє середовище, звідси менші упакування, альтернативні джерела протеїну, переробна упаковка, альтернативні джерела енергії, зменшення вуглецевого сліду. Все це важливі аспекти для європейських споживачів і маркетологам брендів, які працюють на цих ринках, потрібно це враховувати щодо розвитку брендів.
Уже і зараз, або ж емоційний маркетинг. Це дуже цікавий тренд, який вимагає від бізнесу перелаштовувати свої процеси. Споживачі все частіше хочуть жити моментами. Вони прагнуть отримати все, що їм треба в цей момент тут і зараз. Гроші наче втрачають важливість, на перший план виходять емоційні переживання від покупки. Тому компанії шукають, як викликати позитивні емоції у клієнта, як зробити його щасливішим і як при цьому збільшити зв’язок з брендом. Алгоритми, вже зібрані дані про клієнтів і розуміння їх вподобань, допоможуть брендам створювати нові особливі емоційні події і тим самим збільшувати зв’язок між брендом та клієнтом.
Мобільні додатки. З одного боку споживачів втомлюють сотні нових аплікацій щодня, з іншого – вони шукають функціональність, ефективність. З кожним роком користувачі будуть легко прощатися з аплікаціями, якщо вони не бачитимуть для себе там цінності. Тому порада: перед тим як робити черговий додаток, дуже добре вивчіть споживача, зрозумійте, чому він має найняти ваш додаток на роботу, чи буде він ним користуватися регулярно, якщо ні, то з часом він видалить його назавжди.
Ми повертаємося до основ. Є споживач, і він шукає цінність на шляху до свого щастя. Якщо ваш продукт допомагає йому в цьому, він обирає вас, якщо ні – він проходить повз вас у пошуках того, хто виконує потрібну йому роботу найкращим чином. Підсумовуючи: тренди це дуже цікаво, інструменти також, але не загубіть за ними споживача. Успіху!
Такими є думки наших експертів з різним маркетинговим досвідом у різних сферах: Володимира Мельника, Юрія Обача та Ігоря Блистіва. Користуйтесь на здоров’я!
MSc in Marketing Management Бізнес-школи УКУ – програма, створена для людей з початковим досвідом у сфері маркетингу та PR, яких цікавить системне навчання та практичний досвід, ґрунтовні знання, здобуті в найкращих експертів галузі, кар’єрне зростання та підсилення усіх необхідних навиків та компетенцій, щоб стати справжнім фахівцем з маркетингу. Реєстрація на сайті.
Підготувала Олена Янковська