Як масштабувати бізнес на міжнародному рівні? Відповіді в українських кейсах [Навчання Key Executive MBA LvBS]

26 Тра 2021

Чому одним компаніям вдається, а іншим ні? Чому одним доводиться закривати свої філії, а інші думають глобально і масштабуються з блискавичною швидкістю? Власне, темі масштабування та виходу на міжнародні ринки був присвячений крайній навчальний модуль на магістерській програмі Key Exeсutive MBA Львівської бізнес-школи УКУ в столиці.

Як через вихід на міжнародні ринки трансформувати компанію і чи варто це робити? Учасники програми вивчали ці теми на курсі у межах модулю з Михайлом Винницьким, викладачем з менеджменту управління бізнесом. Зокрема, розглянули кейс масштабування на прикладі компанії «Ескада М» із залученням СЕО компанії Дмитра Патіса. Компанія – виробник шпонованих плит №1 і вже більше 9 років успішно працює на українському ринку та займається експортом власної продукції у Велику Британію, Данію, Швецію, Швейцарію, Польщу, Білорусь та Молдову. 

Як зазначили у своїх управлінських висновках учасники програми: у них з’явилося, передусім, розуміння  необхідності наявності у компанії стратегії і візії свого розвитку. Й основними варіантами стратегій є: або масштабування або стати нішевою компанією (але найкращою в своєму сегменті).

Також учасники пройшли тему масштабування через кластери на основі кейсу «Вина Чіле» та договорів вільної торгівлі, зустрівшись також з Наталею Микольською, заступником міністра економічного розвитку і торгівлі – торговим представником України (2015-2018). Адже, за висновками учасників, часом варто об’єднуватися з конкурентами заради спільної вигоди, розвитку ринку, зміцнення позицій. Адже об’єднання з конкурентами – це не завжди програш, а навпаки, це створення сильного захисного поля в несприятливих ситуаціях,  а також позиціонування себе, як сильного учасника ділових переговорів при виході на зовнішні ринки. І на завершення обговорювали тему як знайти цього першого клієнта, який дасть поштовх до масштабування.

Опісля лекції, учасники мали змогу відвідати топові українські компанії та поспілкуватися з їхніми засновниками та керівниками.

Однією з перших відбулася зустріч у компанії Rozetka, де учасники зустрілися з комерційним директором і його командою. У компанії поділилися досвідом входу в нові категорії, FMCG, говорили про географічне масштабування, зміну роботи концепту, загрози та можливості у випадку заходу глобальних гігантів на український ринок.

Наступна зустріч відбулася з керівниками компанії Good Wine – однієї з найбільших імпортерів та дистриб’юторів вина, міцних алкогольних напоїв, яка впродовж 13 років займає елітну нішу на ринку FMCG. Під час розмови з учасниками поділилися досвідом щодо запуску нових проектів, особливостей роботи компанії , а також обговорили тему управління персоналом.

Не менш захопливим був візит в компанію «Аеропракт», де виробляються надлегкі літаки. Від співвзасновника та конструктора Юрія Яковлєва учасники довідалися не лише історію створення компанії, її вихід на міжнародні ринки та залучення іноземного інвестора,  а й мали змогу побачити все етапи виробництва, довідатись про найголовніші аспекти при конструюванні таких літаків. Їхні літальні апарати є на всіх населених континентах світу, найбільше замовлень компанія отримує з Австралії, США, ОАЕ, майже з усіх країн ЄС і Південної Кореї, також є покупці з Фіджі і Нової Зеландії.

Уже наступного дня учасники програми Key Exeсutive MBA завітали до компанії «AVTOLOGISTIKA». Групи компаній «AVTOLOGISTIKA» є інтегрованим постачальником логістичних послуг в автомобільній промисловості, займаючи близько 42% українського ринку. Група побудувала та використовує найбільший логістичний центр для автомобілів в Україні, створила технічний центр в порту Чорноморськ, обслуговує лідерів автомобільного ринку і розробляє IT-рішення для логістики. Їхня ціль – стати сильним українським гравцем на глобальному ринку. Учасники зустрілися з  Робертом Рудницьким,  CEO ТОВ Термінал «Автологістика», який є випускником програми Key Executive MBA, а також мали змогу поспілкуватися з Павлом Гадаєм, випускником програми Key Executive MBA LvBS, СЕО та власником групи компаній «AVTOLOGISTIKA». Під час зустрічі вони обговорювали роль бізнесу в суспільстві як ключової одиниці, що може створювати нові сенси для працівників та оточення, а також шляхи для трансформації корпоративної культури у компанії. 

Інша навчальна група програми Key Executive MBA LvBS, окрім спільних візитів, відвідала також компанію Multiplex – найбільшу мережу кінотеатрів України, де зустрілася з СEO Романом Романчуком, який розповів:  як їм вдалося втримати мережу кінотеатрів у часи пандемії, як зараз вдається залучати нових відвідувачі  та що нового планують в розширенні сфери надання послуг. 

Далі вони побували на Державному концерні «Укроборонпром», де зустрілися з гендиректором Юрієм Гусєвим, його заступником Романом Бондарем та іншими управлінцями. Вони поділилися досвідом трансформації Концерну у межах реформи та думками щодо головних викликів. «Переконаний, що практичний досвід перетворення великої державної структури на ефективні галузеві бізнес-одиниці стане успішним кейсом та допомагатиме колегам під час навчання і реалізації нових проєктів», – зазначив Юрій Гусєв.  У цілях «Укроборонпрому» – впровадити новітні світові розробки, осучаснити науково-виробничу базу підприємств-учасників, а також створити максимально сприятливі умови для трансферу провідних оборонних технологій.

Окрім цього, учасники цієї групи вивчали курс «Інтегральна динаміка» з Валерієм Пекарем, підприємцем, викладачем LvBS, співзасновником Громадянської Платформи «Нова Країна». Цей курс мав на меті познайомити управлінців вищої ланки з моделлю еволюції мислення, лідерства та менеджменту, відомою під назвою «інтегральна динаміка». Під час навчання учасники ознайомилися з інтегральною динамікою в аспектах особистості, команди, організації, соціуму, опанували  палітру управлінських культур та принципи управління змінами. Важливою частиною курсу був розгляд нового економічного ладу та практична робота із вивчення змін у бізнес-моделях, що відбуватимуться при переході до цього нового ладу.

Після насичених днів візитів до компаній, учасники програми мали змогу випробувати себе у командній роботі, відвідавши яхт клуб «Енергетик», де у командах провели навчальні перегони на спортивних яхтах. 

Це було по-справжньому захопливо й драйвово, дало змогу учасникам з різних груп налагодити взаємодію та відчути командний дух і зрозуміти роль кожного в команді.

Ц