Ярина Баховська: Від ідеї до бізнесу – проривний Cosmos prefab

6 Чер 2018

Багато ідей залишаються лише ідеями, так ніколи й не зреалізувавшись. Так і в бізнесі: аби задум розвинути у проект та розпочати його втілення, часто потрібен поштовх. Для випускників програми з інновацій та підприємництва Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) таким поштовхом стала бізнес-освіта. LvBS та програма MS in Innovations and Entrepreneurship продовжують серію статей про ідеї, що стали успішним бізнесом завдяки освіті, про розвиток і труднощі, з якими зіткнулися його автори.

YB

Героїнею нашої історії є Ярина Баховська, яка минулої весни  захистила на програмі MS in Innovations and Entrepreneurship дипломний проект щодо креативного будівництва, а цього року вже запросила спільноту випускників LvBS Alumni у гості в неймовірний Cosmos prefab. Звідки у неї взялась ця ідея та сміливість, які виклики стояли на шляху її втілення, Ярина поділилась у розмові з нами.

Ярино, розкажи, будь ласка, звідки у вас з чоловіком узагалі з’явилася ідея такого креативного будівництва?

Якось ми говорили з друзями про будівництво та ремонти і десь в один момент зрозуміли, що в усіх одна дилема: чому ж будинок не може бути вже готовим продуктом, обираючи який, одразу розумієш, чи він тобі підходить, чи ні? І ми просто не зупинились з цими своїми фантазіями. Почали думати про будинок майбутнього на перетині IKEA, Tesla, iPhone. Досліджували ринок, психологію людей, які зважуються на будівництво, і після цих всіх пошуків, думок, аналізу, ми вирішили, що насправді нерухомість може бути або тягарем, або приносити задоволення, натхнення і служити людині. В той момент ми зрозуміли, що варто діяти, варто створювати будинок як готовий продукт. І цим знімати всі точки болю, які пов’язані з будівництвом, ремонтом, проектом і аж до заселення. І нашим головним завданням було спроектувати простір, який буде надихати сім’ю, надихати людину на нові звершення і бути тим місцем сили для людини, яке буде доповнювати її життя.

YB1

Ідея виникла на момент, коли ти вже навчалася на програмі?

На програмі з інновацій та підприємництва LvBS MS in Innovations and Entrepreneurship я найбільше навчилась критично мислити. І, коли ця ідея зародилась, у той момент, використовуючи всі отримані знання, я вже знала як правильно ставити запитання, в тому числі собі, щоб зрозуміти, чи ця ідея буде працювати, чи ні. Це все відбувалося в момент року захисту проекту, i тоді я зрозуміла, що це саме та ідея, на основі якої я хочу писати дипломну роботу і захищати її. Мені легко було застосувати всі інструменти, отримані під час навчання: як правильно тестувати ідею, як правильно робити опитування, які труднощі можуть виникнути, кого потрібно набирати в команду та що потрібно для такого проекту загалом. Я успішно захистила цей проект, після чого розпочалася його реалізація.

YB6

Скільки це зайняло часу та які найбільші виклики ти побачила перед собою?

Усе відбувалося дуже динамічно. Ідея виникла в грудні 2016 року, а у березні 2017 я вже захищала її на програмі. І вже у вересні ми розпочали саме будівництво. У період від зими до осені ми проектували, тестували, шукали людей в команду, а ще конструкторів, виробників, –  і це був дуже динамічний процес. Найбільші виклики – це розуміти, коли люди говорять тобі, що це неможливо, а насправді це – можливо. І це не стосується технічної сторони, вони, здебільшого, просто не хочуть брати на себе відповідальність, не знають чи не прагнуть шукати рішення. Це був один з найбільших челенджів: ми це дуже часто чули, тому потрібно було сконцентруватись і навчитись чітко ставити завдання, щоби той архітектурний задум, який був у нас від початку, був реалізований.

А як ви підбирали команду? Що для вас було важливо?

Перший критерій – це цінності, які ми сповідуємо. У команді ми хотіли бачити людей, які справді вірять, що кожна людина унікальна, що це повний внутрішній космос емоцій, почуттів. А також ми шукали людей, які є професіоналами в своїй сфері, які є кваліфікованими кадрами та набагато компетентніші за нас. Ми не боїмося брати до себе людей, розумніших за нас. Так у нас зібралась незалежна команда сильних, мислячих гравців, що дало поштовх для реалізації такого непростого проекту. Зараз у нас є виробництво (10 працівників) та на support компанії (офіс), де працює четверо людей. Команда активно й динамічно розвивається, ми вчимося бути великими.

YB2

Розкажи також, що у вас вже зроблено і що плануєте втілити найближчим часом?

Зараз ми знаходимося у нашому першому будинку Cosmos Space Craft – це заміський будинок для відпочинку.

Наступний наш проект – це Cosmos Camp, будинок для готельного бізнесу. Наступним буде Cosmos Home – будинок, дружній до сім’ї, який розривається з нею та є гнучким до її потреб. Маємо також реалізований проект за кордоном. Ми обрали напрямок експорту готових продуктів, зроблених в Україні. Зараз прототипи такого будинку будуються й у Львівській області.

Як вам вдалося вийти на міжнародний ринок та де ви шукаєте клієнтів?

Наша стратегія була проста: робити дуже якісний продукт, маркетологічно продумувати кожну деталь, щоб він був зрозумілий як українцям, так й іноземцям,  від позиціонування до кінцевого бачення та комунікації самого бренду. Щодо каналів пошуку клієнтів, ми просто брали список контактів заводів у сфері такого будівництва та розповідали про себе. Дуже часто заводи були здивовані таким підходом, але в той же час вони були дуже відкриті. Власне, так розпочинались колаборації. Розуміємо тепер, що потрібно самим брати відповідальність, їхати на виставки, не боятись. Саме так можна закривати багато контрактів.

Прототип будинку – це повністю ваш проект (ідея, дизайн), чи є якісь запозичені деталі? Якщо так, то звідки?

На початку проектування ми опитували багатьох людей: що лякає людину в будівництві? Що є необхідним у самому будинку? Які відчуття, емоції має людина переживати? Ми отримати повне ґрунтовне технічне завдання, нам важливо було передати його людям, які зможуть його зрозуміти і зробити будинок у вигляді готового продукту. За багатьма рекомендаціями ми обрали архітектурну майстерню Біляєвих, які дуже ціннісно і глибоко підійшли до цього проекту та зробили конкурс навіть серед своїх працівників. Ми мали 6 проектних пропозицій, згодом їх покращували, обговорювали всі плюси та мінуси, знаходили речі, які можна змінити. Наприкінці з шести ми обрали один проект. Він проходив багато рівнів тестувань, тому ми маємо безліч причетних людей: від архітекторів, інженерів, електриків і аж до дизайнерів меблів. У результаті цей проект був повністю зроблений в Україні.

YB3

Що з навчання ти найчастіше зараз використовуєш у роботі?

Дуже-дуже багато всього використовую на практиці. Від навчання брала саме те, що можна використовувати практично. На той момент на мене дуже вплинула книжка Адріана Сливоцького «Мистецтво творення попиту» (провідного бізнес-футуролога світу, – ред.) про магнетичний продукт. Книга знайшла правильне місце у правильний час. Якраз тоді пан Адріан приїжджав до Києва, проводив лекцію, яку ми як учасники програми з інновацій та підприємництва відвідували усією групою. Ми готувались до неї, прочитали книгу, вивчали питання, які він у ній описує, на частину з них ми в цей же ж рік відповіли, ще частина для нас є відкритими. І навіть зараз, коли вже Адріан Сливоцький написав нову книгу про Давида («Давид перемагає. Дисципліна неспівмірної перемоги», – ред.), ми збираємося командою щосереди, спільно читаємо, обговорюємо, і це є моментом крутої колаборації, розумінням того, куди ми рухаємось далі. Бо ми є маленькою командою, яка ставить собі велику планку. Таке читання і робота над завданнями нам допомагає.

Чим для тебе загалом було навчання у LvBS?

Це був прорив! Розуміння того, що ти знаєш «коли в тебе буде ідея, ти знатимеш, що з нею робити».

YB4

Три основні челенджі, які, за твоїм спостереженням, варто очікувати на шляху до власного бізнесу?

Перший челендж: уміти розрізняти, коли тобі кажуть, що це неможливо, через те, що не хочуть цього робити, чи коли це справді технічно не можливо. З часом треба навчитись правильно ставити запитання, не питати, чи це можливо, а питати: «Мені потрібен такий результат, як до нього дійти?». За перших три місяці ми це зрозуміли і навчились правильно ставати запитання.

Другий: діяти і думати. Є момент, коли ти маєш думати, а є, коли маєш діяти. У великій корпорації  ти можеш дозволити собі довго роздумувати, аналізувати всі ризики, а коли ти лише стартуєш, то просто фізично не можеш собі цього дозволити.Потрібно пробувати одразу, робити маленькі кроки, тестувати, дивитись реакцію, чи це працює, чи ні.

Третій челендж: якщо ти стартуєш з проектом у сфері, в якій ніколи досі не працював, завжди треба брати в команду розумніших за себе. Це дуже незручно керівнику, завжди легше брати людей, якими ти просто керуєш, ніж коли ставиш себе в некомфортне становище. Та навколо тебе є топові люди з різних сфер, це якраз дає команді шанси вижити та стартувати. Також для старту деколи краще зробити колаборацію з існуючою сформованою командою, аби перейняти важливі знання і досвід. Звісно, в ідеалі варто набирати команду і виховувати своїх працівників, людей, рідних по духу, які будуть спільно творити з тобою продукт. Адже зараз ти нікого не змотивуєш просто роботою. Це можливо лише тоді, коли ви спільно стаєте творцями чогось крутого та великого.

YB5

У LvBS триває набір на програму MSc in Innovations and Entrepreneurship, яка надає системні бізнес-знання для створення власного бізнесу в технологічній або інноваційній сферах. Дізнатися більше про навчання на програмі MS in Innovations and Entrepreneurship.

Підготувала Олена Янковська