Тривожність присутня, але ознак паніки немає: 69% українських компаній мають антикризовий план – опитування Бізнес-школи УКУ

22 Лют 2022

Бізнес-школа УКУ (LvBS) провела опитування серед українських підприємців, аби дізнатися, які настрої панують зараз у компаніях, чи розробляють та впроваджують бізнеси антикризові заходи. 

Згідно з проведеним опитуванням, 69% підприємців мають або розробляють антикризовий план дій, водночас 85% з них розробляли плани самостійно на рівні топменеджменту і робочих груп у компаніях.

В анонімному опитуванні, яке відбувалося з 16 до 21 лютого, взяли участь 150 респондентів, які є учасниками та випускниками магістерських та сертифікатних програм LvBS. Більш ніж половина опитаних (66%) – представники середнього бізнесу в Україні, здебільшого це власники й топменеджери (65%), а також спеціалісти з управління персоналом (22%). Серед компаній, які взяли участь в опитуванні: 47% з галузі ІТ, 37% працюють у медичному, освітньому,  фінансовому, громадському секторі, будівництві, HoReCa, а 16% – належать до промисловості.

Як розповіла Ярина Бойчук, СЕО Бізнес-школи УКУ, метою дослідження було встановити, у зв’язку зі загостренням ситуації в Україні і можливим початком масштабного вторгнення Росії, чи є у підприємців антикризовий план дій, хто саме відповідальний за його розробку та впровадження, чи відчувають компанії зміни (у доходах, витратах, прибутках) з аналогічним періодом за минулий рік, а також, які внутрішні ініціативи проводяться у компаніях для підтримки персоналу.

Якщо порівнювати з аналогічним часовим періодом минулого року, як теперішня ситуація відобразилась на доходах, витратах, прибутках компанії, то ​​48% респондентів зазначила, що ситуація не змінилась, 22,5% – не мають точних замірів, 17% зазначили, що зросли витрати компанії, 12,5% зазначили про ріст доходів.

У кризовому менеджменті на сьогодні є два варіанти планів: BCP (Business Continuity plan) та ERP (Emergency Response plan). Так, згідно з опитуванням, 43% розробили Business Continuity plan або Emergency Response plan, 26% – у процесі підготовки. Тільки 2% респондентів не планують розглядати альтернативний план дій у разі ескалації.

Проаналізувавши відповіді наших респондентів, ми вивели перелік питань, які  варто включити та прописати у антикризовому плані дій:

  • Роз’яснення правил безпеки у випадку воєнного конфлікту (план дій членів команди, якщо вони знаходяться на робочому місці та/чи працюють віддалено)
  • Психологічна підтримка: консультації, тренінги, гаряча лінія (внутрішня або зовнішня)
  • Розгляд альтернативних джерел електроенергії, інтернет доступу (в офісах, на виробництві/підприємстві)
  • Безперервність комунікації та співпраці з клієнтами 
  • Фінансова допомога команді (варіанти оплати праці та можливі поради співробітникам, щодо персональних фінансів)
  • Розгляд можливості переїзду (роботи віддалено) співробітників
  • Дії при можливій мобілізації членів команди та заміщення на цей час його функцій

Більшість опитаних роботодавців (73%) активно комунікують задля підтримки своїх співробітників. Проте є 15% респондентів, які не проводять таких кампаній та 12 % – ще не розпочали комунікації.

Наступним кроком є комунікування плану дій та запуск ініціатив для підтримки працівників у компаніях. Лише 5% з опитаних не впроваджували ще ініціативи, або знаходяться на шляху до їх старту. 95% компаній використовують наступні інструменти:

  • Лист від менеджменту та постійна комунікація на загальних зустрічах – 55%
  • Постійне інформування співробітників щодо ситуації, як в країні так і компанії – 45,6%
  • Ознайомлення та обговорення пунктів антикризово плану (з командами) – 34,2%
  • Навчання для команди по наданні “Першої домедичної допомоги” – 18,1%

Лише 2% компаній звертались по допомогу до зовнішніх експертів, натомість 85% розробляли плани самостійно на рівні ТОП-менеджменту і в робочих групах компанії.

Серед інструментів, котрі використовують компанії для комунікації – листи від менеджменту та комунікація на загальних зустрічах (55%), постійне інформування співробітників щодо ситуації як в країні, так і у компанії (45,6%), ознайомлення та обговорення пунктів антикризового плану з командами (34,2%), навчання для команди по наданні першої домедичної допомоги (18,1%). 

«Ми запитали підприємців про те, як інформація про можливу ескалацію вплинула на їхній бізнес. Респонденти могли обрати кілька варіантів відповідей. Є компанії, які зазначали, що помічають, що одночасно зі зниженням продуктивності команди збільшилась кількість замовлень та відповідно зростає потреба у збільшенні працівників», зазначає Христина Дольна, COO Бізнес-школи УКУ

Бізнес-школа УКУ також запитала підприємців про емоційний стан працівників: «Тривожність присутня, але ознак паніки немає. Не зважаючи на те, що велика кількість компаній зазначила, що дещо «тривожні і є багато розмов про ескалацію», все ж організації продовжують «активно працювати». Деякі компанії відзначили, що відчули як росте згуртованість команди», – продовжила Христина Дольна, COO Бізнес-школи УКУ.

Обираючи відповідь щодо розгляду працівниками компаній можливості переїзду, 37% респондентів-представників компаній додавали, що це також вклюяає можливості працювати віддалено з інших міст України. Варто зазначити, що цю опцію вказали представники таких галузей, як: ІТ, Промисловість, Будівництво, HoReCa та Транспортні послуги.

На запитання, чи розглядають та впроваджують додаткові ініціативи компанії, 26,8% опитаних відповіли, що ще не визначились із ними. 23% вказали волонтерство (допомога армії, волонтерам, гуманітарна діяльність). Серед інших важливих ініціатив: підтримка сімей співробітників, що долучаться до ЗСУ та фінансова допомога для підтримки армії.

Коментарі до опитування:

Ярина Бойчук, CEO Бізнес-школи УКУ

Бізнес-школа УКУ перебуває у постійному контакті з бізнесом, і в цей час випробувань для цілої країни ми бачимо нашу місію в тому, щоб підтримати підприємців усіма можливими способами. Віримо, що допомагаючи компаніям забезпечити їхню життєстійкість та готовність до діяльності і швидкого реагування на виклики, які можуть виникнути на шляху відстоювання нашої свободи та гідності, навіть перед лицем військової загрози, ми разом забезпечимо соціально-економічну стійкість України.

Провівши опитування лідерів бізнесу, які входять до Спільноти Бізнес-школи УКУ, бачимо, що підприємці не опускають рук, а займають проактивну позицію та готуються разом з працівниками до різного роду загроз, долучаючись до волонтерства та інших варіантів підтримки. Бо підготовлений – означає озброєний, менш збентежений і більш життєстійкий! З такими компаніями та лідерами ми втримаємо оборону від будь-якого ворога, і станемо ще сильнішими та конкурентоспроможнішими як в бізнесі, так і глобально як нація на світовій карті. 

Тож заохочуємо зараз бізнес та усіх українців підтримати один одного, ділитися досвідом впроваджених антикризових рішень і консолідуватися для нашої спільної мети – успішної та мирної України, сильної та незалежної нації українців.

Софія Опацька, проректорка зі стратегічного розвитку УКУ, декан-засновниця Бізнес-школи УКУ 

Наш досвід та проведене опитування зокрема показують, що працівники є вдячними своїм компаніям за те, що ті мають антикризові проактивні (а не лише реактивні) плани, готові брати відповідальність. Кожна четверта з опитаних нами компаній залучена до волонтерства, допомагає армії, підтримує сім’ї та своїх співробітників, які долучаються до ЗСУ.  

Ми всі усвідомлюємо, що війна йде не перший день. Однак зі збільшенням напруги багато з нас пригадали свій стан у 2014 році. Що змінилося за ці 8 років? – У нас більше досвіду, більше життєстійкості (емоційної та бізнесової). Так, переживань за країну також більше, але водночас є велике бажання боротися, і впевненість, що ми переможемо. Сучасний світ може багато повчитися у нас, адже ці надважкі умови мотивують українців шукати нові способи управління організаціями та підходи до лідерства загалом. 

Ольга Кривченко, власниця, директорка Qualium Systems Ltd, Харків

Наша компанія розташована в Харкові. Якраз сьогодні (22 лютого, ред.) я мала їхати на навчання у Бізнес-школу УКУ до Львова. Обговоривши ситуацію з колегами, вирішила, що зараз маю залишитися в місті і бути поряд з командою. За ніч ситуація на українсько-російському кордоні загострилася. Тому ми багато комунікуємо з командою, робимо все можливе. Зараз керівники не можуть покидати свої команди в епіцентрі подій.