Як сімейний бізнес формує тренди на бізнес-мапі світу

Зазвичай про сильні сторони сімейного бізнесу не говорять, в Україні й поготів – адже у нас це часто молоді та невеликі компанії. Але експерти переконані, що в часі криз та зламів  саме філософія сімейного бізнесу – відданість цінностям, довготермінове планування, розумні важелі впливу – це те, що в фокусі. Пропонуємо Вашій увазі короткий огляд 10-го дослідження від Family Business Network International (FBN) та PwC.

У 2009-му, після фінансової кризи сімейному бізнесу щонайкраще вдалось відновитись й вже сьогодні прогнозують успіх сімейних компаній після COVID-19 з двох ключових причин: сімейному бізнесу довіряють частіше, ніж іншим, і в більшості секторів він залишається стійкішим. 

Останні опитування підтверджують ще один важливий аспект. Лише 21% представників сімейного бізнесу зазначають, що впродовж 2020 їм потрібен був додатковий капітал, тоді, коли інші компанії збирали рекордні 3,6 трлн американських доларів від державних інвесторів для забезпечення ліквідності. Більше того, у сімейних компанія, що брали участь в опитуванні FBN та PwC очікують повернення до сталого зростання до початку 2022 року. 

Це добра новина для світової економіки, адже за оцінками Oxford Review of Economic Policy, частка сімейного бізнесу становить більше половини ВВП та забезпечує дві третини зайнятості. 

Однак, у сучасному світі розвиток потребує динамічночності та інновацій – перегляду пріоритетів та поведінки, включаючи збільшення інвестицій у цифрові інструменти, необхідні для економічної стійкості. Саме у цій сфері сімейні компанії не диктують тренди. Хоча чотири з п’яти (80%) опитаних кажуть, що ініціативи, пов’язані з діджиталізацією, інноваціями та технологіями є першочерговим пріоритетом, прогрес у цих сферах був повільнішим. Лише 19% стверджують, що використовують свої цифрові можливості сповна, а 62% вважають, що мають ще чимало роботи в цій царині. 

Власники сімейного бізнесу хочуть, перш за все, створити компанію, яка здійснює позитивний вплив та забезпечує добру спадщину для майбутніх поколінь. Вони заслужили репутацію завдяки тому, що надають пріоритет своїм працівникам та спільнотам, в яких працюють.  Респонденти дослідження демонструють також бажання лідирувати у сфері сталого розвитку, але тут були дещо повільними, адже лише 37% мають розроблену стратегію сталого розвитку. 

Сімейні компанії думають про всебічний вплив свого бізнесу на суспільство. Понад 80% займаються діяльністю пов’язаною з соціальною відповідальність, в тому числі 42% заявляють, що долучаються до благодійності. Однак експерти переконані, що саме сталий розвиток повинен бути в центрі їхньої ділової активності, а не просто вбудовуватись у їхню благодійну діяльність.

Ключові факти:

  • Довіра: у звіті Edelman Trust Barometer за 2020 рік  67% респондентів зазначили, що довіряють сімейному бізнесу, в той час як про довіру до інших компаній заявили менше –  58% респондентів. 
  • Висока економічна стійкість: 79% респондентів опитування FBN та PwC кажуть, що їм не потрібен був додатковий капітал у 2020 році, і лише одна третина (34%) скоротила дивіденди на час кризи. Загалом,  лише одне з п’яти підприємств (21%) потребувало доступу до додаткового капіталу; 15% власників вкладають більше власних грошей, а ще 23% заявляють, що готові це зробити у разі потреби. 64% очікують зростання ще у 2021 році.
  • Цифрові трансформації: сьогодні лише 38% сімейних компаній впевнені у своїх цифрових можливостях, в той час як ще 2018 році 80% непокоїлись через інновації та технології, а 57% сказали, що інвестуватимуть у них.
  • Соціальна відповідальність: більше 80% сімейних компаній займаються діяльністю пов’язаною з соціальною відповідальністю, 42% долучаються до благодійності.

Довідка:

10те дослідження від Family Business Network International (FBN) та PwC охопило 2801 сімейну компанію у 87 країнах, було проведено з жовтня до грудня 2020 року. Більше деталей тут .