Про бізнес-освіту в Україні
Бізнес-освіта має свою цінність тоді, коли вона має конкуренцію на ринку. Тоді люди хочуть бути розумнішими у довшій перспективі, аніж їх конкуренти, вони хочуть робити якісь такі кроки, до яких їх конкуренти не можуть додуматися. Бізнес-освіта багато в чому має бути тим поштовхом: це спілкування з викладачами, це спілкування із колегами. Вана повинна бути тим середовищем, яке спонукає до якихось нових рішень.
Про «народження» Львівської бізнес-школи
В один момент кілька випускників Києво-Могилянської бізнес-школи почали говорити зі мною про те, чому все, що є на хорошому рівні, має бути в Києві. Начебто країна велика, потрібно, щоб інші регіони також мали якісь можливості і не мусили за всім їздити до Києва. Далі був доволі такий тривалий процес більш детального знайомства з ідеєю та обговорень. До спільного рішення ми прийшли по суті через 9 місяців.
Про «Ефект Медичі»
Бізнес-школа у Католицькому університеті – це є своєрідний «Ефект Медичі», коли два зовсім різні середовища між собою співіснують і я відчуваю, що бізнес-школа надає швидкості університету у прийнятті рішень, а з іншого боку – університет інколи каже, що “давайте трішки подумаємо”. І оце думання до прийняття рішень воно часом є важливим, але коли рішення прийняте – то рух є швидким.
Про завдання бізнес-школи та її викладачів
Задача Львівської бізнес-школи номер один – дати якісь знання, навички і ставлення. Задача номер два – створити таку мережу людей, які вже пройшли навчання і можуть допомагати один одному. Тут задача викладача бути викладачем, як бути консультантом і ставити правильні запитання. Тому, що більшість відповідей у людей, що приходять до нас вчитися, є. Вони швидше до нас приходять не за відповідями, а за питаннями, які заставляють цих людей думати.
Про роботу із чиновниками
Зазвичай бізнес-школа не займається програмами, які орієнтовані на державних службовців або сферу публічного адміністрування. Але, звичайно, коли відбулись події на Майдані, ми як Університет шукали для себе відповідь на запитання, а що ми тепер можемо зробити для того, щоб ми всі відбулись як нове суспільство. До прикладу, у Сполучених Штатах є відома «Harvard Kennedy School», де навчаються і мріють навчатися особливостей державної служби кращі мужі цієї країни. Одразу заснувати свою умовну «Kennedy School» не так і просто, бо це все-таки школа і це є певний шлях. І ми знайшли трішки інше рішення – ми вирішили, що нам треба швидко готувати людей у короткий період часу і це має бути якась коротша програма. М зупинились на ідеї програми Good Governance. Це тримісячна програма, де ми готуємо людей незалежно від того, чи вони є з бізнесу, чи з громадського сектору чи вже працюють на державній службі.
Про корупцію
Моє переконання, що зміни залежать від кожного з нас. Можна багато розраховувати на перших осіб держави, на зміну системи… Так, систему треба міняти, але я більше вір’ю, що зміни мають відбутися в кожній людині. І це незалежно, чи ми про бізнес говоримо, чи про державну службу, чи про корупцію, чи про будь-що. Якщо не відбуваються зміни із власником – його організація ніколи не зміниться. Якщо не відбуваються зміни із людиною, яка працює у державній структурі – державна структура ніколи не зміниться.
Про залишки «совковості» у свідомості українців
У нас, українців, все-таки дуже високий рівень патерналізму в суспільстві. Тобто очікування, що щось буде надано мені. Друга річ, яка все ще залишається у нас ще така постсовкова, це ставлення до права на помилку. Тобто наше суспільство є таким доволі традиційним. І з одного боку це добре, бо ми зберегли дуже важливі традиції для нас, але з іншої сторони ми дуже радикально ставимось до права людини на помилку. В нас помилка – це вже втрата обличчя.
У лютому 2015 року Львівська бізнес-школа УКУ відзначала сім років з часу заснування. LvBS – унікальний симбіоз бізнес-школи та католицького університету (єдиного для усього пост-радянського простору, але поширеного для західного світу бізнес-освіти).
Спілкувалася Наталя Горбань, підготувала Наталя Середюк.