Дух підприємництва передається дітям ще змалку. Якщо батьки-підприємці обговорюють свої робочі справи за обіднім столом, переповідають розмови з постачальниками чи клієнтами – дитина виростає з певним бізнесовим майндсетом. І батьки часто планують розвиток свого бізнесу з огляду на довшу перспективу, на те, що залишиться дітям. До прикладу, винороб – не завжди буде збирати врожаї з усіх ділянок, ймовірно, найкращі він залишить для наступного покоління сімейного бізнесу (хоча зовнішній менеджер ніколи б так не вчинив, це – не раціонально). Тобто успіх сімейного бізнесу – це не тільки прибуток, це не тільки цифри на вашому рахунку. Це – гра в довгу.
Ми продовжуємо серію публікацій на основі міжнародної конференції «Сімейний бізнес: відповідальність крізь покоління», організованої Львівською бізнес-школою УКУ та Центром сімейного бізнесу LvBS. Про виклики та правила успіху сімейних компаній читайте у статті, за мотивами доповіді Fabian Bernhard (EDHEC Business School, Франція).
Важливим є питання найму та утримання талантів у сімейному бізнесі. Адже він часто виглядає не дуже привабливо для людей, молодь більше хоче працювати на Google, Amazon чи Facebook, а сімейні компанії – це щось застаріле і немодне.
Також не часто зустрічається у сімейному бізнесі і диверсифікація, адже вона потребує розширення капіталу, а власники не дуже хочуть робити акціонерами людей ззовні, оскільки це послаблює контроль родини.
Відповідно виникає питання: як сімейним компаніям моделі Mittelstand (це малий і середній родинний бізнес, один з основних факторів успіху німецької економіки) вдається процвітати, маючи такі проблеми з пошуком капіталу і людського ресурсу? EDHEC Business School у Франції проводила дослідження і виявила 6 основних стратегій, які допомагають долати ці проблеми:
1) Безперервні невеликі інновації. Як це забезпечити, беручи до уваги брак ресурсів? У першу чергу – це зосередження на певній ніші та спеціальності. Пригадаймо компанію Kassbohrer, вони спеціалізуються на виробництві снігоприбиральної техніки. Це дуже маленька ніша, але в ній потрібно стати найкращим, тісно співпрацювати з потребами клієнтів. Однак ця ніша має свої ліміти, обмежений ринок, тому виникає інша потреба – 2) глобалізуватися. Так, ви можливо перебуваєте у вузькій ніші, але можете продавати свої снігоочисні пристрої не лише для Австрії чи Канади, але й для інших країн. Отож такі компанії виходять на глобальний ринок, бо розуміють, що не потрібно розширювати цю нішу, треба стати чемпіонами у всьому світі.
3) Третій важливий момент – самофінансування, якому сімейні компанії надають перевагу, бо не хочуть втратити контроль над власним бізнесом. Стратегія глобалізації призводить до того, що вони фінансують її з власних гкоштів. Утім треба пам’ятати: це все працює тільки, якщо у вас є 4) довгострокове бачення! Якщо ви дбаєте про короткострокову перспективу, то ваші акціонери заохочують отримати швидкий капітал і швидке повернення своїх інвестицій. Сім’я – це завжди сімейні цінності, бізнес – це отримання прибутку. Коли ми говоримо про довгострокову перспективу, коли ви хочете передати свій бізнес наступним поколінням – довгострокове бачення виходить на перший план. Якщо ви маєте цю довгострокову перспективу, ви будуєте дуже добрі стосунки з вашими працівниками, щоб вони працювали на вас, а не на ваших конкурентів. Відповідно, ми підходимо до наступної важливої стратегії 5) будувати взаємодію з вашими працівниками. Дуже багато представників бізнесу Мітельштандінвестують у свої працівників, в їхню освіту, що зміцнює відносини з працівниками.
Інколи власники сімейних компаній забезпечують контракт дітямсвоїх працівників, щоб встановити ще тісніший зв’язок із працівниками. І також зв’язок з громадою, зі спільнотою – це теж дуже важливо. Сімейні бізнеси дбають про соціальну, екологічну відповідальність і роблять це не тому, що вони є кращими людьми. Їм потрібна 6)залученість громади та спільноти. Сімейні компанії фінансують і співпрацюють з місцевими університетами, підтримують спортивні команди, беруть кредити у місцевих банках, навіть якщо взяти кредит у міжнародної установи дешевше. Вони дбають про хорошу репутацію в громаді і їхні працівники це цінують, адже відчувають свою важливість. А відтак працівники у сімейному бізнесі залишаються довше, ніж у не сімейному (хоча там, ймовірно, отримували б більше). Отож ці 6 пунктів – це той аспект, який показує як сімейні бізнеси можуть подолати проблему з обмеженими сімейними ресурсами.
За матеріалами доповідей Фабіана Бернхарда на міжнародній конференції LvBS «Сімейний бізнес: відповідальність крізь покоління», що відбулася 1 червня 2019 року.
*Довідка: Центр сімейного бізнесу LvBSстворений для того, аби актуалізувати питання ефективного управління сімейним бізнесом і побудови наступництва у сімейних компаніях в Україні. Центр сімейного бізнесу LvSB є одним з наукових центрів Львівської бізнес-школи УКУ, що стежить за світовими тенденціями та пропонує актуальні рішення для українського бізнесу з його реаліями.