Як розвивати сімейний бізнес впродовж 17 поколінь? Уроки зі США та Німеччини

Чим відмінні сімейні компанії? Які у них головні переваги, а де ховаються найбільші перешкоди для їхнього розвитку? Які виклики стоять перед сучасними сімейними компаніями і які перспективи має такий бізнес? Відповіді на ці запитання дали професор Колумбійського університету Gregory Muth (Грегорі Мюс) та професор Центру сімейного бізнесу LvBS Михайло Винницький під час практикуму «Корпоративне управління сімейними компаніями» у Львівській бізнес-школі УКУ.

familybusiness1

Сімейний бізнес в США та Німеччині

Грегорі Мюс зазначив, що частка сімейних компаній у валовому внутрішньому продукті США становить 64%. Сімейний бізнес забезпечує 62% зайнятості в країні, і на нього припадає 78% усіх нових робочих місць.

Якщо говорити про європейський досвід, то, до прикладу, 50%+ ВВП і понад 70% зайнятості Німеччини – це власне сімейний бізнес. Зокрема, у німецькому місті Wertheim (Вертгайм) із населенням 24 тис. осіб діє 11 сімейних бізнесів, які є світовими лідерами у різних галузях.

За словами представника GIZ (Німецьке товариство міжнародного співробітництва) Niclas Rüffer, успіх німецьких сімейних компаній полягає в тому, що вони здебільшого орієнтовані на експорт: 80% з них експортують у США, Канаду, Південну Корею, Японію. «У нас є сімейні компанії, які налічують вже 17 поколінь. Ми мали сімейний бізнес ще до того, як Колумб відкрив Америку», – пожартував він.

familybusiness2

Соціальна відповідальнсть і стабільна зайнятість

Перевагами сімейного бізнесу викладач Львівської бізнес-школи УКУ Михайло Винницький назвав те, що люди працюють самі на себе. Крім цього, в сімейному бізнесі присутні довіра, лояльність і панує особлива сімейна атмосфера.

Однією з переваг сімейного бізнесу в США, за словами професора Колумбійського університету Грегорі Мюса, є те, що лідери таких компаній зосереджуються на наступному поколінні, а не на наступному кварталі роботи. Також, зазначив він, сімейний бізнес є більш соціально відповідальним, і його можна назвати більш стабільним місцем праці для найманих працівників, оскільки дослідження показують, що власники сімейного бізнесу рідше звільняють працівників, незалежно від продуктивності. Крім цього, до переваг можна віднести те, що сімейні бізнеси здебільшого мають розвинену корпоративну культуру. До слова, більшість сімейних підприємств США вважають, що у них вищі етичні стандарти, ніж в несімейному бізнесі.

familybusiness3

«Пастка засновника» та інші проблеми

Водночас сімейний бізнес стикається з низкою проблем. Михайло Винницький вважає, що рано чи пізно будь-який сімейний бізнес може потрапити у «пастку засновника» і стикається з проблемою «культу особи» засновника і власника. «А всі ми знаємо, чим завершується будь-який культ особи», – зазначив Михайло Винницький. Також сімейному бізнесу притаманна непрозора система оплати праці, а такі слова, як «стратегія», «планування» відлякують, що негативно відображається на веденні підприємницької діяльності.

Михайло Винницький зосередився ще на одній проблемі сімейних бізнесів, а саме – спадку. Він виокремив кілька типажів спадкоємця бізнесу:

familybusiness4

1.«Мажор», якого цікавить власність (гроші), але не менеджмент.

2.«Синочок», який завжди добре вчився і знає справу фірми, але не володіє «управлінським вітаміном».

3.«Перспективний», який рветься до «керма», але ще не готовий керувати.

Тому один із головних пріоритетів для власника – це підготувати наступне покоління менеджменту.

Говорячи про взаємовідносини між сім’єю та бізнесом, Михайло Винницький наголосив на необхідності написання сімейної конституції, спадкового договору, тощо.

Читайте також Gregory Muth (Columbia University): які інструменти управління обирати для досягнення цілей?

*Довідка: Центр сімейного бізнесу LvBS створений для того, аби актуалізувати питання ефективного управління сімейним бізнесом і побудови наступництва у сімейних компаніях в Україні. Центр сімейного бізнесу LvSB є одним з наукових центрів Львівської бізнес-школи УКУ, що стежить за світовими тенденціями та пропонує актуальні рішення для українського бізнесу з його реаліями.