Що таке «нова нормальність» і як з нею жити

Пандемія коронавірусу зумовила зміну наших звичних уявлень про те, що таке нормальність. Для когось – це був шок, для інших – звичне явище. Якби там не було, нам доведеться змиритися з тим, що ще довгий час не вдасться повернутися до попереднього життя, тож маємо зробити нашу реальність більш здоровою, безпечною і краще підготовленою. Про «нову нормальність» у часи Covid-19, метамодерн та як з цим бути бізнесу – директорка з маркетингу та PR Львівської бізнес-школи УКУ Галина Янишівська.

«New normal» – новий модний термін, який будуть ще довго досліджувати і описувати в постковідний час. Яка «нова нормальність» для українців – нації, що ще шукає свій «патерн» поведінки в межах молодої 29-річної економіки?

Питання «Яка твоя «нова нормальність?» я поставила 55-ом різним людям – неабияка велика вибірка, звісно. Проте, якщо слідувати за командою Google, яка при виборі стартапів використовує 5 інтерв’ю з людьми одного стилю життя і вважає це об’єктивною інформацією, моя вибірка точно може претендувати на правду.

Ці люди з різних куточків України, різні за статтю і віком, з різним соціальним станом та статусом. Їх об’єднує три важливі характеристики:

1. активний спосіб життя;

2. бажання керувати своїм розвитком, а не плисти по течії;

3. демократизм у поглядах.

«Я розумію, що моя нова нормальність в діджиталі. Страх бути там з бізнесом перетворився у потребу під час карантину. Тепер це мені цікаво».

«Я переглянула своє ставлення до речей, зокрема, одягу. Не тому, що немає куди ходити, а тому, що за ним не сумуєш. Я зібрала покупки за останні три місяці минулого року і зрозуміла, що це вартість подорожі. Моя нова нормальність – купувати тільки те, що потрібно».

«Я завис в Америці до червня. І зрозумів, що ми люди світу, а не громадяни країн. Ця глобальність проблеми і безсилля навіть «старшого брата» допомогла подолати чимало комплексів. Моя нова реальність – жити поза межами твого розміщення, квартири чи офісу, жити глобально».

«Я почав готувати. Спочатку було дуже важко. Проводити переговори і тут же за стінкою готувати, і тут же в дитячій онлайн уроки. Але зараз я маю цілий арсенал нових кухонних «штучок» для експериментів. А ще я освоїв вок. І вже не тягне пообідати поза домом. Ось така моя нова реальність».

Що робити бізнесу, коли конкуренція в більшій мірі перекочувала в діджитал, одяг цікавить менше, а ресторанна їжа програє у «new normal»?

Нещодавно я натрапила на ще один новий термін «метамодерн»Модерн – це основа великих систем, наприклад, капіталізму. Тут головують правила і універсальна істина.

Постмодерн – це цинічна іронія, яка піддає сумнівам все, що стверджує модерн. Така собі «сімпсонівська» концепція початку ХХІ століття – висміювання усіх попередніх досягнень. Тут немає істини, у кожного своя правда і свій персональний бунт.

Зараз ми спостерігаємо за справді новою дійсністю – коливання людей, структур, країн між модерном і постмодерном. І це метамодерн – час постійного «маятника» між стабільністю і правилами, бунтом і висміюванням. Це концепція, яка не говорить про встановлення нового порядку, вона закликає спостерігати, описувати це і постійно видозмінюватись під нове коливання маятника.

Вам це нічого не нагадує? Це наша «new normal». Що ж робити бізнесу?

По-перше, ніяких універсальних рецептів. Робочі рецепти в робочому процесі. Нове коливання маятника не обов’язково буде з такою ж силою, як попереднє.

По-друге, не рівняйтесь на еталонні бізнеси у вашій сфері. Будуйте свій бізнес по-новому. Спостерігайте, аналізуйте, як так звані ваші еталони вижили. Як їм вдалося зберегти крила і мотор під час злетів та падінь. Але не сподівайтесь, що це і є рецепт. Рецептів більше немає, у новій реальності виживають експериментатори.

По-третє, пам’ятайте, що «найдорожчі купюри» метамодерну – адаптивність, гнучкість, відкритість до змін. Бо часи маятника постійно коливають бізнес-простір, і тут без цих чеснот не вижити.

Щоб філософія набула реальних форм наведу кілька вражаючих для мене цифр часів пандемії:

  • На сьогодні кількість людей, які почали готувати вдома і готові зберегти цю звичку після пандемії за даними дослідження Nielsen складає 40%.
  • Бренд одягу ZARA закрив 1200 магазинів.
  • У лютому майже 40% споживачів з США відповіли, що не куплять відоме пиво «Корона» за будь яких обставин.

Метамодерний «new normal» триває.

 

Львівська бізнес-школа спільно з «Твоє місто» реалізовують проєкт «Підтримка українського бізнесу в час кризи», який виконується в межах Проєкту «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).