Висока ефективність за мінімальних витрат: як реформувати держслужбу?

12 Гру 2014

Актуальну проблему, яка охоплює усі державотворчі процеси, що стосуються встановлення і розбудови демократичного суспільства, учасники програми «Good Governance» обговорювали на лекції з українським політологом, консультантом  для урядів та міжнародних організацій з питань регуляторної політики, державного управління і боротьби з корупцією Андрієм Паляницею. Мова йде про питання ефективного управління.

Маючи досвід державного службовця і отримавши підтвердження своїх припущень на лекції, я переконався вкотре, що неефективне управління пронизує усі структури державного апарату.

«Ефективним є те управління, яке дає найкращий результат за мінімальні кошти», – вважає Андрій Паляниця. Аналізуючи систему державного управління в Україні, ми стикаємось з вимушеною реальністю – дефіцит бюджетних коштів при величезній кількості неефективних державних управлінців. Постає питання, що робити, аби кінцевий результат відповідних реформ вирішив цю проблему?

У цьому випадку не варто підкопувати фундамент цієї проблеми, достатньо розглянути вершину айсберга, яка формується з суб’єктів управління, простіше кажучи, з керівних кадрів.

Я не зроблю великого відкриття, коли скажу, що система державного управління на усіх рівнях не просто застаріла, а покрилася іржею радянського соціалізму, відчистити яку неможливо. Єдиний адекватний вихід – це повна заміна системи: підбір молодих керівників на прозорій конкурсній основі, які прагнуть змін і здатні ці зміни впровадити 

Звичайно, тут не обійтись без експериментів, спроб і ризиків. Важливо, аби кожен, хто працює у системі розуміли і усвідомлювали свою відповідальність та працювали на результат. Також не варто забувати про досвід тих країн, які пройшли схожий шлях трансформацій і досягнули бажаних результатів.

Існує ряд розроблених систем, які пропонують ступеневе налагодження управлінських процесів і їх направлення на позитивний результат. Наприклад, концепція «6 СИГМ ». Її завдання налагодити управління виробництвом, з метою покращення якості продукції і зниження рівня виробничих дефектів. Основним полем для впровадження цієї концепції є продовольче виробництво, але суть цієї програми – це своєрідна універсальна шпаргалка, яка була б корисною у роботі з потенційними кадрами управлінської сфери.   

Подібних реформаторсько-регулятивних методик є безліч. Потрібні тільки люди, які з відповідальністю і відданістю присягнуть перед собою, державою і Богом, що будуть слідувати крокам демократичних перетворень на благо свого народу. І, можливо, уже незабаром ми зможемо не вагаючись сказати: «Я хочу працювати в своїй державі, бо тут я почуваюся впевненим, захищеним і вільним».

Орест Гевак,  спеціаліст відділу по контролю за виплатою пенсій головного управління Пенсійного фонду у Львівській області, учасник «GoodGovernance».