Етичним у бізнесі бути вигідно, а для процвітання компанії найголовніше будувати відкриту систему і здорові людські стосунки у команді, – переконаний Микола Кміть, підприємець, сенатор УКУ, засновник торгової марки «Моршинська», голова наглядової ради ТзОВ «Сонячна електростанція «Богородчанська-1». Однак, він не приховує – було чимало помилок та невдач: «Після того як я «завалив» кілька великих проектів і втратив мільйони, то зрозумів, бізнес – це знання, досвід і важка робота».
Ми зібрали кілька тез із зустрічі сенатора УКУ з учасниками магістерської програми з інновацій і підприємництва LvBS під час навчального модуля на у межах курсу «Бізнес-дизайн і асиметрична конкуренція», який викладали декан-засновниця LvBS Софія Опацька та CEO LvBS Consulting Роксоляна Вороновська.
- Нормальні людські відносини з працівниками гарантують вашій компанії твердість, зростання, процвітання.
- Завдання керівника стежити за двома показниками: мотивація і професійні якості працівників. Для кожного він має розписати драбину росту: поставити велику ціль і допомогти рухатися до неї.
- Керівник повинен завжди запитувати себе як моє рішення почують/ потрактують мої колеги.
- Як будувати структуру в компанії? Вам не може підпорядковуватися більше 10 людей, інакше ви будете неефективним керівником. Далі ці десятеро мають у підпорядкуванні ще десятьох і т.д. Через цих 10-х людей ви можете керувати величезними компаніями (я працював із 5 тис.).
- Щотижня виділяти по 45 хв на індивідуальну розмову з кожним із команди (мається на увазі з тими десятьма, які у вашому безпосередньому підпорядкуванні): слухати, критикувати (ніколи не критикуйте публічно, тільки сам-на-сам), мотивувати, допомагати зростати.
- Лідерство – це на рівні генетики, як на мене, це вроджена здатність. Так само як швидкість у футболіста – вона або є, або її немає. Завдання тренера тільки відточити вроджений талант.
- Управлінець – це трохи HR, трохи маркетолог, трохи фіндиректор, логіст, електрик і т.д. Вам як керівнику необхідно розуміти як працюють процеси. Однак, ваше головне завдання – думати стратегічно і не «закопувати» себе у рутинну роботу.
- Коли розпочинаєте бізнес з партнерами, домовтеся про «нульову» точку. Умовно, що через 5 років ви переглядаєте стосунки: можете продати акції, залучити нових партнерів, вивести компанію на біржу тощо. Стосунки з бізнес-партнерами – це непросто, їх може бути багато, усі люди різні, тому важливо ці стосунки регламентувати та узаконити.
- Історія «Моршинської» – це історія відкритих відносин і професійної, дуже мотивованої команди, яку ми сформували на базі етичних, лояльних відносин. Наші працівники, особливі ті, що працювали в полях самі ж стали амбасадорами нашого бренду. Вони були заряджені так, що був навіть момент, коли на ринку настав дефіцит продукції.
- Структуру компанії потрібно постійно змінювати, щоб структура вела вас уперед. Свого часу для «Моршинської» нам довелось найняти маркетолога зі Швейцарії, щоб вивести бренд на якісно новий рівень.
- Про сімейний бізнес. Зі мною у бізнесі працює дочка та син. І я переконаний, що у сімейному бізнесі ключову роль відіграють відносини у сім‘ї. Якщо ви хочете, аби ваш сімейний бізнес був успішний, то відносини у сім‘ї мають бути вищі за гроші. А якісні відносини – це постійна робота, про них треба дбати та інвестувати власний час і ресурси.