Що таке професійне вигорання і як з ним дати раду?

Що таке професійне вигорання, звідки воно береться, як його діагностувати, а головне – що з ним робити? Ці питання ми розглядали під час HR Friday у Львівській бізнес-школі УКУ з лікарем-психотерапевтом Олегом Романчуком. Тема виявилася настільки актуальною, що зібрала більше 100 учасників.

OR

Що таке професійне вигорання?

  1. Емоційне виснаження.
  2. Зменшення ентузіазму та мотивації щодо праці, відсторонення.
  3. Розвиток негативного сприйняття та невдоволення щодо праці, своєї продуктивності, клієнтів, колег тощо.
    Звідки береться вигорання? За даними досліджень, на це можуть впливати фактори, пов’язані з роботою, індивідуальні характеристики особи, наприклад, певні люди мають більшу схильність до цього, чи занадто високі вимоги до себе. Наявність/відсутність ресурсів підтримки.

OR2

Факторами стресу на роботі можуть бути: перевантаження, неспівмірна кількість вимог до можливостей працівника, зв'язок з цінностями, їх неспівпадіння, умови праці, стрес у стосунках на роботі, неякісна організація праці, невідповідна\несправедлива винагорода, графік роботи і т.д.

Що робити? Лікар-психотерапевт Олег Романчук наголошує: Вигорання – це стан, а не психічний розлад. Однак системні проблеми потребують системних рішень, які залежать від різних учасників процесу: від працедавця, колективу і самого працівника.

Як працедавець може допомогти своєму «вигорілому» працівнику? Лікар-психотерапевт виокремлює  8 сфер втручання на робочому місці: переглянути навантаження працівника; його залученість до роботи, чи не надто вона монотонна для нього тощо; баланс між роботою та іншими сферами життя; розвиток і навчання працівників; вдячність і винагорода; турбота про здоров’я і безпеку; стосунки; цінності.

OR3

Що є в наших силах, щоб запобігти, чи подолати вигорання?
Правило №1. Власна безпека перш за все. (Або вигорання «ні!»).
Правило №2. Основний внутрішній захист від вигорання – любов. (Або розроганню так!).
Дві ключові стратегії: збільшувати насолоду від роботи. Покращувати вміння регулювати витрати/поповнення енергії.
Робота є насолодою: коли ми її любимо, вона має сенс, вона цікава, творча, ми робимо її майстерно, вона приносить добрі плоди і винагороди, навантаження є достатнє, ми розвиваємося у ній, маємо добрі умови праці, ми працюємо в добрій команді.
Правило №3. Навантаження має відповідати рівню можливостей, компетентностей, підтримки і загалом вимог інших сфер життя.
Правило №4. Важливо моніторити, в якій ви зоні: зеленій, жовтій, червоній?
Правило №5. Регулярне поповнення енергії та відновлення. (Важливо відновлюватися в жовтій зоні, а в червоній вже починати діяти!)

OR4

Секрети. Важливі не лише вихідні, чи відпустка , а кожен день. Життя в майндфулнес: секрет тут і тепер. Зв'язок з природою. Живитись з невичерпних джерел. Зв'язок з власною системою цінностей та віри.
Правило №6. Якщо ми знаємо усі попередні правила, але все рівно маємо проблеми з вигоранням, можливо, проблеми у сфері психічного здоров’я.
Важливість доброї перспективи і «філософії» ставлення до праці та життя. Змінювати те, що можеш змінити; концентрувати зусилля на тому, що дає результат; приймати те, що змінити не можна; робити те, що можеш, з любов’ю, наскільки можеш добре; розуміти і приймати неминучість проблем, труднощів; співпрацювати і підтримувати інших.
Правило №7. Велике щастя бути в мережі добрих стосунків – сім’ї, дружби, команди, спільноти, де є взаємна відповідальність, підтримка і допомога.

OR6

HR Friday – відкриті семінарі з провідними експертами на актуальні теми у сфері управління персоналом.

Дізнатися більше: MA in Human Resources and Organization Development – єдина магістерська програма міжнародного рівня в Україні з управління персоналом та організаційного розвитку. Програма ліцензована Міністерством освіти і науки України.