Навіщо дорослим вчитися?

Аврааму Лінкольну, який зумів завдяки своїй політичній кар’єрі побороти людське рабство, належить вислів: «Я не знаю людини, яка сьогодні не була би розумніша, ніж учора». І це справді добра передумова того, що навчання – не захоплива пригода на один раз. Вчитися – ніколи не пізно. Чи можливо побудувати успішний бізнес без знань та досвіду, які дає сьогодні бізнес-освіта? Чи можуть знання, здобуті в українських бізнес-школах, сформувати кваліфікованого керівника? Tvoemisto.tv підготувало кілька цікавих фактів про бізнес-освіту та про можливості, які вона відкриває для управлінців й тих, хто думав про таке навчання, але ще не наважився розпочати. 

фото: ucu.edu.ua, facte

“Найголовніше в бізнесі – сконцентруватися на створенні чогось важливого. Я просто працював над тим, чим би мені хотілося  користуватися самому”, – Марк Цукерберг.

1. З історії. Першу бізнес-школу було відкрито ще 1819 р. у Франції, і тільки 1881 р. – у США. Сьогодні у світі налічують понад 13700 бізнес-шкіл, де щорічно випускають 200-250 тис. фахівців. Лідерами бізнес-світи є США, Франція і Великобританія, а найкращою в Європі школою бізнесу вважають інститут IMD міста Лозанна.

За рейтингом світових програм MBA (Master of Business Administration), яку щороку публікує «Financial Times», у першій п’ятірці опинилися: Гарвардська бізнес-школа (Harvard Business School), Лондонська (London Business School), Уортон (University of Pennsylvania: Wharton), Стендфорська (Stanford Graduate School of Business) та французька INSEAD

Сьогодні дедалі продуктивніше зміцнюють свої позиції на ринку світової бізнес-освіти й польські університети. Приватну Академію Леона Козьмінського офіційно визнано кращою бізнес-школою в усій Центрально-Східній Європі.

Критерієм оцінювання якості освіти є зарплата випускників. У перші 3-6 місяців після закінчення бізнес-школи вона, як правило, збільшується на 30–40%. Ще одним вагомим критерієм є кар’єрне зростання та бажання роботодавців наймати до своєї компанії випускника хорошої бізнес-школи.

“Знання – головний інструмент управління”, – Біл Гейтс

2. Успіх – на боці освічених. Після втілення бізнес-ідей, створення продуктів, які «вистрибнуть» на ринку, постає завдання робити бізнес системним. І тут бізнес-освіта відіграє важливу роль.

Загалом бізнес школи, окрім подачі нових знань, в найкращий спосіб допомагають структурувати вже набуті. Мова йде не просто про перекваліфікацію, а повноцінну післядипломну освіту. Повертаючись у світ бізнесу після навчання, який набирає нестримних обертів, випускники бізнес-шкіл йдуть із глибоким розумінням того, як будувати управління компанією.

У сфері управління панує висока конкуренція, тому домогтися успіху менеджерові-самоукові надзвичайно складно. Навчання дає змогу працювати у групах, аналізувати складні бізнес-кейси, працювати над консалтинговими проектами, обговорюючи події та світові тенденції у сфері бізнесу. Окрім роботи у команді, учасники розвивають у собі лідерські якості.

До навчальних програм у бізнес-освіті залучають іноземних фахівців та тренерів із міжнародним досвідом.

Випускники програм бізнес-шкіл світу, які отримали МВА, сходяться на думці про те, що навчання дає наступні результати:

- Повний спектр спеціалізованих знань.
- Уявлення про взаємодію різних елементів бізнесу.
- Ділові та дружні контакти (network).

“Починайте з малого. Якщо справи підуть, нарощуйте велику позицію”, – Джорж Сорос.

3. Хто може стати студентом бізнес-школи? Бізнесмен, управлінець, топ-менеджер, керівник середньої ланки, фахівець із трирічним досвідом роботи, що має ступінь бакалавра, знає англійську та, як правило, здав тест GMAT (характеризує здатність студента вивчати програми МВА).

Програми бізнес-шкіл спрямовані на готових до змін особистостей, здатних захоплюватись новими ідеями та із зацікавленістю працювати над їхньою реалізацією у своїх бізнес-проектах.

За останній десяток років бізнес-освіта в Україні розвивається доволі динамічно, засвоюючи іноземний досвід. Бізнес-орієнтовані люди виявляють амбітність, вчаться відстоювати власні інтереси та концептуальні підходи до ведення своєї справи. Наприклад, щороку у світі у програмах MBA беруть участь понад 200 тис. студентів і їхня кількість постійно зростає.

Цікавість до бізнес-освіти спонукає компанії спрямовувати працівників на навчання, чи замовляти корпоративні програми управлінського розвитку для команди.

Українські бізнес-школи беруть за основу західні стандарти, але орієнтовані на українську реальність. Зі зростанням кількості менеджерів, які готові інвестувати у свій розвиток і підвищення професійного рівня, попит на бізнес-школи зростає. І причина не лише у достойних та високих зарплатах, а в прагненні здобувати найцінніше – знання.

Сьогодні тих, хто навчається, наприклад, в українських бізнес-школах, можна умовно поділити на дві категорії:

– Люди, які прийшли навчатися для того, щоб систематизувати свої знання і вивести компанію на новий рівень розвитку (переважно це власники бізнесу).

– Вища ланка менеджерів, які мають хороші ідеї і прагнуть правильно продати їх власникам бізнесу.

Також варто виділити нову тенденцію на ринку бізнес-освіти, коли вчитися ідуть молоді люди після закінчення ВНЗ, бо потребують додаткових навиків та знань, щоб заснували власну справу. Також сьогодні все популярнішими стають програми для малого бізнесу і середньострокові програми, які допомагають покращити знання у конкретній сфері.  

“Бізнес вчить, чого можуть домогтися люди, коли працюють разом. Одна людина може зробити всього лише частину роботи”, – Говард Шульц.

4. Навчіться вчитися. Життя не стоїть на місці. А бізнес дедалі більше розширює сфери впливу, розвиваючи найновіші напрямки та практики. Здобуваючи нові знання, обмінюючись досвідом, комунікуючи із однодумцями, бізнес-орієнтована особа готує себе до прийняття нових та важливих рішень. Такі рішення безумовно впливатимуть не лише на успіх і розвиток компанії, а й на довготерміновий, глобальний розвиток суспільних інтересів у цілому.

Сьогодні одну із найіновацініших та найдинамічніших програм Key Executive MBA в Україні пропонує Львівська бізнес-школа УКУ (LvBS). Виходячи із унікального симбіозу бізнес-школи та католицького університету (єдиного на усьому пост-радянському просторі) LvBS опирається на міжнародність як основу до побудови школи, фокусується на особистісному розвитку кожного учасника програм. Окрім того, тут проводять корпоративні програми управлінського розвитку, професійні навчальні програми, ведуть консалтингові проекти організаційного розвитку. А ще напрацьовують інтелектуальний капітал та привносять нові ідеї розвитку бізнесу в Україну.

Щорічно LvBS проводить близько 35 подій (конференції, кафе-семінари, майстер-класи, круглі столи, обговорення і навчальні програми), у яких беруть участь понад 1000 учасників.

Окрім KEMBA, Львівська бізнес-школа проводить унікальну у Східній та Центральній Європі програму MS in Technology Managment для ІТ-фахівців, які прагнуть поглибити свої знання в галузі управління, та організовує єдину в Україні програму магістерського рівня MA in Human Resources and Organizational Development для молодих спеціалістів із досвідом роботи у сфері управління персоналом. На програмі з інновацій та підприємництва (MS in Innovations and Entrepreneurship) навчаються здебільшого молоді люди, віком 22-30 років, які вже мають певний професійний досвід, але хочуть дізнатися про усі аспекти ведення бізнесу. Багато з них працюють над створенням стартапу чи інноваційних проектів для компаній. Наявність такої кількості професійних програм магістерського рівня й вирізняє LvBS серед інших бізнес-шкіл України. Крім того, створення Львівської бізнес-школи при Українському католицькому університеті створює можливість формувати навчальні програми на перетинах бізнесового, філософського, гуманітарного та мистецького просторів.

“Найкращі провідники завжди починають бізнес не з питання прибутку, ринкового потенціалу, а від своїх власних цінностей: що для мене є найважливішим, чому я працюю, що створюю. Для розвитку бізнесу такі цінності, як повага до людини, свобода вибору, є дуже важливими. В усіх попередніх кризах (економічних, військових тощо) найкращі лідери постійно працювали над розвитком свого підприємства, своєї організації, своїх людей, своїх покупців”, – Адріан Сливоцький

5. Думка експерта. За словами директора Львівської бізнес-школи Українського католицького університету (LvBS) Софії Опацької, бізнес-школи є навчальними установами, які працюють насамперед із людьми, які вже мають якийсь практичний досвід, і хочуть його переосмислити, навчитися нових інструментів, нового рівня ведення бізнесу.

«Особа, яка хоче вчитися у бізнес-школі, повинна відповідати двом критеріям:

1. Мати досвід і бажання вчитися. Навчання є дуже практичним, отримані знання треба одразу накладати на певну практику, бачити куди можна застосувати у щоденній праці.

2. Бажання переосмислювати досвід. Бо якщо людина закрита і не готова думати над своїми помилками, не готова запитати себе: «А як би я зробив, -ла по-іншому?», якщо не готова приймати управлінські рішення, очевидно вона не буде активно навчатися».

У сучасних умовах розвитку та ведення бізнесу мусимо розуміти – якщо для влади пріоритетом є реформи, то для бізнесу, – щоб українські компанії гідно конкурували глобально, а також по-новому якісно та достойно представляли український бізнес на міжнародній арені.

“Яким буде майбутнє України – залежить виключно від нас, від нашої наполегливості, нашої місії, цінностей, нашої праці у сфері створення нових динамічних моделей та привабливих брендів для наших компаній і нашої країни. Бренд України позитивно еволюціонував за останні 10-ліття, а що буде далі залежить від нас”, – Адріан Сливоцький

 

Олег Никулишн, генеральний директор ТзОВ «Маркет Універсал ЛТД», випускник Key Executive MBA Львівської бізнес-школи.

"Найстрашніший момент, коли людина думає, що вже знає все. Як на мене, це самонавіювання для заспокоєння. Коли я вирішив навчатись у бізнес-школі, мені говорили: «Чому ти туди ідеш? Це ти їх маєш вчити, а сам сів за парту». Є такі ситуації, коли чуєш, що все навколо погано, усі сидять і жаліються. Мене це дратує, дратує, коли розмови зводилися лише до того, хто яку машину купив і куди їздив відпочивати. Не скажу, що в такому оточенні я деградував, але і не розвивався. А є інша ситуація, коли потрапляєш у оточення, де ти не є авторитетом, де усі рівні, можливо, кращі і більше знають. У такій ситуації набагато важче: треба навчитися знімати пагони. Навчаючись на KEMBA у LvBS, я не завжди погоджувався з викладачами, бо вважав, що не треба робити так як кажуть вони. Проте це не викликало в мене незадоволення. Радше навпаки − я дуже вдячний, що мав можливість подивитись на себе з іншого боку і змінити оточення. Я вважаю, що це були одні з найкращих років, які я прожив і здобув дуже багато друзів. Бізнес-школа добре на мене вплинула. Мені дійсно тут комфортно.

Ми − українська компанія, яка сформована на християнських цінностях. Стараємось дотримуватись доктрини людиноцентричності, намагаємося ніколи не зашкодити своїми діями людині, багато уваги приділяємо цінностям. Це даємо зрозуміти кожною нашою дією. Ми знаємо, чого ми точно робити не будемо. У бізнесі треба чітко розуміти для кого ви створюєте компанію, хто формує її цінності, хто буде жалкувати, якщо вашого бізнесу завтра не стане. Це речі, які дають можливість бути стійкими. Коли працівники тобі довіряють, вони будуть відстоювати це підприємство".