Блог інноваторів: три класифікації витрат, які повинні розуміти підприємці

6 Лют 2018

Що таке релевантні витрати та чому вони є ключовими в ухваленні фінансових рішень? Про класифікації витрат, які повинні розуміти усі підприємці, пише у своєму блозі учасник MSc in Innovations and Entrepreneurship Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) Станіслав Савчук.

Sav

«Під час навчального модуля на магістерській програмі з інновацій та підприємництва MSc in Innovations and Entrepreneurship ми на практичних кейсах розглядали, які види витрат бувають у бізнесі та які з них мають істотний вплив на фінансові рішення. Трансформуючи численні енциклопедичні визначення «витрат» у єдине раціональне зерно, можна констатувати, що витрати – це виражена в грошовому еквіваленті величина ресурсів, використаних для досягнення певної цілі. Очевидно, для ухвалення рішень нам потрібно розуміти поведінку витрат. Отже, які розрізняють види витрат, що впливають на фінансові кроки?

Читайте також: Як макроекономічні показники можуть впливати на малий бізнес

Фіксовані, змінні та напівпостійні
Фіксовані витрати, на відміну від змінних, не залежать від продукту (його кількості чи якості): ціна оренди офісу не змінюється через зміни на нашому сайті, впроваджені за останній місяць. Напівпостійні – це витрати, які нагадують квантований сигнал: «сходинки», які змінюються на визначений крок. Скажімо, для перевезення 40 дітей нам потрібен один шкільний автобус. Якщо у нас з’являється 41-й учень, то, за нормальних умов, коли ми не намагаємось посадити його у переповнений автобус, у нас відбувається стрибок у витратах, що дорівнює вартості нового автобуса. Якісне прогнозування витрат, вирахування маржі покриття, проведення CVP-аналізу та знаходження точки беззбитковості – неможливе без розмежування цих трьох видів.

Релевантні та нерелевантні
Як видно з дефініції, релевантні – це ті витрати, що змінюються в залежності від ухваленого рішення. Нерелевантні – не змінюються, не залежно від наших дій. Очевидно, витрати, яких неможливо уникнути – не є релевантними. Різниця між ними досить істотна, адже саме релевантні витрати повинні бути ключовими в ухваленні фінансових рішень.

Sav2

Дійсні та альтернативні
Я, як і 30 моїх колег-одногрупників, обрав навчання у LvBS на програмі з інновацій та підприємництва. Це – понад 30 днів на рік фізичної присутності на модулях, що вимагає абсолютної концентрації упродовж усього дня. Це наша дійсна витрата, виражена у кількості часу. Альтернативні ж витрати  – це можливе використання ресурсів з деяким гіпотетичним прибутком. Наприклад, кожен із нас, ймовірно, за ці 30+ днів міг би заробити декілька тисяч доларів США. Однією з виняткових переваг УКУ та бізнес-школи, зокрема, є фокус на практиці, де кожен модуль вимагає тренування набутих навичок шляхом вирішення прикладних задач. Цього разу, проходячи курс з управління витратами, ми разом із нашою групою розв’язали декілька Гарвардських бізнес-кейсів. Насправді це одна з найцікавіших частин модулю, оскільки в таких задачах однозначно правильної відповіді не існує, а для її пошуку потрібно враховувати багато факторів. Саме тоді, на перетині математики, аналізу, особистого досвіду та творчості, зароджуються далеко неочевидні рішення.

Дізнатися більше про програму MSc in Innovations and Entrepreneurship

Sav3