Дивись глибше, біжи швидше! – інсайти від Вячеслава Климова, співвласника Нової пошти 

Нова пошта – це про швидкість та динамічність у всьому. Це про масштабування та інноваційність. Про це та інше розповів у інтерв’ю для Бізнес-школи УКУ Вячеслав Климов, співвласник компанії Нова пошта.

Який рецепт успіху? Всього три пункти

  • Вік компанії.  26 років – середній вік працівників Нової пошти. Тому компанія дійсно досить молода за віком. Коли наші клієнти приходять у відділення або бачать кур’єра – це зазвичай молода людина. І це також допомагає компанії зберігати, так звану, «молодість».
  • Прогресивний менеджмент. Насправді, коли ми починаємо розуміти, скільки нам років, ми буваємо трошки збентежені. Бо ми дійсно почуваємо себе дуже молодими! Коли я кажу про «почуваємо себе молодими», я маю на увазі власників компанії. Усім нам по 45 років. І цю молодість і драйв ми намагаємось зберігати, перш за все, на власному рівні.
  • Бізнес-процеси. Нам справді поталанило з індустрією! Доставка та логістика, здебільшого, досить консервативні – вони були на ринку завжди. А, з іншого боку, вони дуже сприятливі до використання будь-яких нових технологій. Тому діджиталізація у компанії відбувається дуже стрімко: Нова пошта має близько 10.5 млн завантажених мобільних додатків.  І, навіть, процеси, які не бачать наші клієнти, як-от сортування посилок, – теж автоматизовані.

Масштабування –  це про початкову ціль компанії, чи про виникнення її згодом?

Сама ідея масштабування була з самого початку. Але на практиці ми первинно не мали цього закладено. Тому молодим підприємцям я раджу закарбовувати цей процес у, так зване, «ДНК компанії». Це може бути масштабування по території України або діджиталізований вихід на закордонні ринки. Чим більш цифровим стає ваш бізнес, тим легше започаткувати його у будь-якій країні. Тут вже мова про екстериторіальність. І я радий, що ми живемо у такий час, де немає прив’язки до офісів та будинків.

Франшиза – це теж про стратегію масштабування? 

Вона ідеально для цього підходить. Це, так зване, залучення енергії, капіталу, мізків ззовні для розвитку свого бренду. Спочатку ми навчились керувати і розширювати власну мережу, а тоді вже перейшли до франчайзингу. І, як на мене, це правильно. Зараз мережа франчайзі Нової пошти 6 тисяч – це найбільший виклик і складне завдання. А працює це через первинно правильно закладені процедури і абсолютно стандартизовані процеси, також через досить жорсткий контроль цієї франчайзингової мережі. І все це повинно бути помножене на бізнес-інтереси франчайз, адже вони мають відноситись до вашого бренду як до свого.

Про лідерство та її модель.

У нас щодо лідерства чи щодо моделі керування не було вагань. Дійсно, я і мій партнер, Володимир Поперешнюк, були в операційному менеджменті до 2014-го року. Ми безпосередньо керували компанією. Зараз наша модель змінилась, ми вже є членами наглядової ради і, по суті, керуємо компанією вже не через прямі вказівки, а через чітко затверджені стратегії. 

Ви маєте знайти таких людей, яким делегуєте свої повноваження щодо операційного управління. І тоді ви станете лідером іншого рівня, в порівнянні з тою людиною, яка має керувати операційно. В нас було дуже багато намагань знайти правильний інструмент  для стратегічного планування. Зараз я намагаюсь якомога менше допускати прямого контролю і люблю давати нашим керівникам право на помилку. Ми комбінуємо і стратегічний погляд на компанію, і занурення в процеси.

Про постійне вдосконалення та інвестування в освіту.

Ми намагаємось вчитись постійно і в різних форматах. Зараз добрий період для того, щоб прочитати велику кількість бізнес-літератури, на яку ти не мав часу до кризи. До світової кризи  ми організовували бізнес-поїздки, а також навчання як для власників, так і для менеджменту. Ми навідувались до західних та азійський компаній і привозили цей досвід, або переосмислювали його. Я прихильник навчання «на полі битви».

Зараз ми інвестуємо у сферу освіти. Наш перший досвід був у створенні Школи бізнесу Нової пошти. Їй вже близько 5 років. Ми зрозуміли, що є необхідність допомагати нашим клієнтам стати сильнішими і, що це треба робити для малого і середнього бізнесу. Зараз Школа дуже активно розвивається, і цього року ми вперше зробимо її в інноваційному онлайн-режимі.

Що відбувається всередині компанії? Який у вас менеджмент?

Практично весь топ-менеджмент компанії, – це вихідці з самої компанії. Зараз позиції CEO займають хлопці, які прийшли в компанію 10, і навіть 17 років назад. Більше того, у нас є, так зване, «керування талантами»  і ми знаємо, що це одна з цінних компетенцій у нас. У цьому сенсі ми ставимо дуже багато на систему ін-хауз навчання: є школа, яка навчає робітничих спеціальностей, а є наш корпоративний університет, який з корпораційних, талановитих людей, які вже потрапили в компанію, має зробити таких же фахових менеджерів.  

Ми бачимо один з методів виховання таких талантів – це навчання і виклики. З викликами в нас все гаразд, бо індустрія зростає, із кризи в кризу ми переходимо вже не один рік, я маю на увазі Україну. Тому з викликами на Новій пошті все гаразд. А щодо навчання, то ми вважаємо, що вчитись потрібно постійно і у різних форматах.

Про підтримку освіти в Україні

Ми вважаємо, що підтримка освіти – це наш вплив  на розвиток держави. Зараз ми бачимо, що ми вже доросли до такого впливу через підтримку Українського католицького університету. До речі, Бізнес-школа якого (LvBS) готує нам кожного року високопрофесійних топ-менеджерів.

Мене питають щодо КРІ цієї інвестиції. Я вважаю, що тут вплив набагато глибший. Я очікую, що Український католицький університет та Бізнес-школа цього університету (LvBS) буде продовжувати з нашою допомогою випускати фахових спеціалістів для бізнесу. Я вболіваю за досить потужний фокус Українського католицького університету, наприклад, на IT-спеціальності. Я розумію, що все це буде мати величезний вплив на економіку України в першу чергу. Також для нас це підтримка цінностей, які транслює університет. Я думаю, – це цінності, які потрібні не тільки економіці, але й суспільству, тому в мене немає очікувань, яких я міг би математично якось виміряти, але, я абсолютно впевнений, що такий вплив буде.

Про емоційне і фізичне відновлення

Я цікавлюсь спортом з юності. Ми з Володимиром, моїм бізнес партнером, протягом навчання в інституті досить активно займалися боксом, в нас навіть були якісь перемоги у невеликих турнірах. Потім досить серйозним хобі став великий теніс.

Теніс дійсно дозволяє мені і бути в прекрасній формі, і виражати свій характер на спортивному майданчику. Цей вид спорту дозволяє будувати тактичні і довгі стратегії в грі, спостерігати і прогнозувати суперника. Також щодня я займаюсь йогою або стретчингом. Кожного ранку я намагаюсь знайти 30-40 хвилин для цього і бачу наскільки якісно це відображається на загальному стані здоров’я, а для мене це важливо.

Загалом, великий бізнес – це марафон, і ти маєш ставитися до свого тіла, а не тільки до своєї голови, як до ресурсу. Ти можеш бути суперрозумною людиною з великими планами, але всі ті плани можуть бути зруйнованими твоїм станом здоров’я. Тому для мене мій фізичний стан – це інструмент для творчості, для роботи в бізнесі, для розвитку.

Порада собі 20-річному

По-перше, я б порадив бігти швидше. Ми не задоволені тією швидкістю, з якою ми біжимо, хоч вона зовні здається фантастичною, але, як на нас, то ми могли б бігти швидше.

Я думаю, що 20 років тому я міг би більше часу приділяти саме пошуку талантів і вихованню талантів в компанії. Також я б порадив собі навчитися керувати талантами – які завдання їм ставити, які цілі та виклики їм давати.

Насправді, перше і друге – це дві пов’язані між собою відповіді, бо наша швидкість, зростання нашого бізнесу напряму пов’язане з тими талантами, які в нас є. Якщо коротко –  дивись глибше, біжи швидше!