Ми всі в одному човні або як зробити прорив у часи кризи

До кризи кожен з нас біг у своєму напрямку і бачив перед собою горизонт успіху. Однак, з карантином для більшості бізнесів цей горизонт розмився, а для декого  і зовсім щез. Як вижити і розвинутися малим бізнесам у цих надскладних умовах? Ярина Бойчук, CEO Львівської бізнес-школи УКУ, ділиться своїм досвідом участі в якості експерта у Дорадчих радах від LvBS Consulting у матеріалі для «Твоє місто» , у межах проєкту «Підтримка українського бізнесу в час кризи», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Згадайте свій стан на початку карантину: ну, два-три тижні, і все мине, а до літа, то взагалі, повернемося до норми. І лише зараз багато підприємців починають усвідомлювати масштаби проблем та змирюються з поточною ситуацію. Далі буде прийняття, після якого настане готовність до дій. Однак замість того, аби чекати, цей процес можна пришвидшити і, можливо, зробити прорив. І, перш за все, нам потрібен погляд зі сторони.

Дорадчі ради – інструмент, який багато років працює на Заході і має доведену ефективність в управлінні компанією. Адже кілька світлих голів досвідчених підприємців та управлінців, завжди краще, ніж одна думка керівника бізнесу. В Україні він лише набуває популярності. З початком карантину Консалтинг Львівської бізнес-школи УКУ запустив новий продукт для спільноти LvBS Pro Bono «Дорадчі ради в час кризи». Ним скористалися чимало компаній. Тепер, за підтримки USAID, нам вдається поширити цей досвід на інший малий та середній бізнес по всій Україні.

Як працює цей інструмент? З чого ж почати формування антикризової стратегії?

Кут огляду 

Зараз перед бізнесом є два ключові аспекти: виживання та розвиток. Беремо фокус на сьогодення, аби вижити і вистояти, щоб у слушний час зробити прорив. Свіжий погляд зі сторони завжди корисний. Адже наш кут огляду, як не крути, буде обмежений саме нашою точкою споглядання. А якщо це погляд від експертів, практиків, які опинилися у такій самій кризовій ситуації, що й ви, чи то пережили попередні кризи, – це ваше рятівне коло. Тому такий інструмент як дорадчі ради, допомагає власникам і керівникам подивитися на проблеми, виклики та можливості ширше.

LvBS Consulting формує команду експертів на основі запиту від компанії, та підбирає членів ради відповідно до галузі та проблем конкретного бізнесу з пулу експертів Бізнес-школи УКУ. А за 12 років навколо Львівської бізнес-школи УКУ, без перебільшення, розвинулося величезне коло фахівців високого рівня. І, вони не теоретики, які володіють академічними знаннями, а й практики, які мають досвід за плечима.

Переосмислити стосунки з клієнтом 

Зараз клієнт, його поведінка, думки, пріоритети змінюється швидше, ніж бізнес здатен реагувати на ці зміни. Тому зміна бізнес-моделей є неминуча. У Бізнес-школі УКУ ми володіємо ефективним інструментами для роботи з клієнтами: це і бізнес-дизайнування за Адріаном Сливоцьким, і дизайн-мислення. У нас також є напрацьовані рішення для фінансів, маркетингу – тож бізнес може брати ці моделі і чітко працювати по них зі своїм клієнтом. Зрозуміти, хто твій клієнт, як він змінився, і що можу я сьогодні йому запропонувати відповідно до нових потреб та пріоритетів – перші ключові питання.

На роздоріжжі опинилися усі, і Львівська бізнес-школа не вийняток. Сьогодні ми запитуємо себе, як зміниться наш клієнт, чи за пів року – рік, він прийме рішення на користь нашого продукту? Відповідно напрацьовуємо різні сценарії розвитку подій, відповідаючи на запитання: чи нам зберегти якість та індивідуальний підхід, і відповідну ціну, чи, можливо, рухатися в інший сегмент?

Сформувати кризову стратегічну команду 

Криза – це завжди потреба подивитися всередину компанії і оптимізувати процеси та ресурси. Один із першочергових кроків для бізнесу – визначитися, а хто є ключові люди в команді. Для цього слід виокремити людей класу A (як їх називає бізнес-мислитель Адріан Сливоцький), тобто тих, які розвивають твій бізнес. Після цього, власник має подумати, що він може цим людям запропонувати за даних умов, та як він їх планує утримати в компанії.

Звісно, можна розпорошити зарплатний фонд на увесь штат і тягнути усю команду, поки є ресурси. Однак на скільки вам вистачить запасу міцності: на місяць, два, і що далі? Тому моя порада, все таки сфокусуватися і втримати тих ключових людей, без яких бізнес не зможе швидко відновитися з часом. Як свідчить практика, це 20% з команди, тих, які витягнують бізнес за будь-яких умов і знайдуть можливості розвитку. Отож, сформуйте свою кризову стратегічну команду, і працюйте з нею над наступними кроками.

  • Проведіть стратегічні сесії з цими працівниками, там можуть народитися нові ідеї, нові напрямки роботи, ви також розкриєте потенціал команди і побачите сильні сторони працівників;
  • Використайте час карантину для підвищення кваліфікації працівників.

Будувати стосунки довіри: ми всі в одному човні

Чому LvBS пропонує експертизу? Ми починаємо не з чистого листка, а маємо велику спільноту, яку будували останні 12 років: це випускники, викладачі, запрошені гості, друзі, усі, хто поділяє наші цінності. Цінність спільноти у кризові часи особливо відчутна, ці люди розуміють, що вони не одні.

Самі ж експерти під час консультування наводять власні приклади, яка ситуація склалася у їхньому бізнесі, як діють вони і які результати. Зараз ми всі в одному човні і, насправді, це добра новина. Бо якщо хтось має приклад, як йому вдалося розв’язати кризову задачу, то не треба придумувати велосипед. У нашому середовищі усі щиро діляться своїм досвідом успіхів і поразок, і вболівають за зростання інших.

Таким чином, консультування переростає у взаємну панель, де й сам експерт може взяти багато для себе. Адже перед тим, як іти на Дорадчу раду, ти вивчаєш цей бізнес, дивишся на нього зі сторони, спілкуєшся з власником, і неминуче накладаєш цей досвід на свою компанію: а як у мене? Чи поговорив я зі своїми клієнтами? Чи зробив усю домашню роботу? Під час таких розмов все глибоко закопане, на що бракує часу, стає явним. Тож, це своєрідний спосіб рефлексії.

Бережіть ресурси 

З одного боку, експертові у Дорадчій раді непросто роздавати поради, адже за півтори-дві години ти не можеш сповна заглибитися у бізнес, зрозуміти його запас міцності. Однак наша мета – допомогти власникам, керівникам прийняти важкі рішення: це фокусування, оптимізація ресурсів, іноді закриття улюблених, але вже неприбуткових, напрямків. Такі рішення треба приймати швидко, бо від цього залежить твій запас ресурсу (людського, часового, фінансового) і на скільки тобі його вистачить. Ресурс – це найдорожче, що є в бізнесу, аби зараз втриматися на плаву.

Сьогодні дехто помилково вважає, що наявність грошей все вирішить. Це далеко не так. Припустимо, що вам дали гроші, і ваш бізнес протягне ще два-три місяці. Однак, що далі?

Криза пов’язана з самим карантином – короткочасна. Після неї настане ще глибша криза, яка вже видніється на горизонті. Як ми до неї готуємося?

Ми радимо усім розтягнути фінансову подушку на 1 рік і максимально її зберегти для того, щоб вижити і бути готовим до масштабування, коли ринок почне рости:

  • складіть план руху коштів для двох сценаріїв (песимістичний та оптимістичний), аби розуміти свої можливості у будь-який момент;
  • перегляньте витрати і мінімізуйте їх, щоб зберігати свою подушку міцності якнайдовше;
  • позбудьтеся позик дорожчих за 12,5 %;
  • перегляньте домовленості з усіма позичальниками і узгодьте розмір, терміни і умови виплат;
  • працюйте з постачальниками (почніть переговори щодо цін на товар, розмір знижки і умови закупівлі; передомовтеся щодо термінів розрахунків). Хорошою опцією може стати спроба співпрацювати з іншими гравцями у перемовинах з постачальником;
  • позбудьтеся дорогих речей.

Підтримка

Коли настає будь-яка криза, чи то індивідуальна, чи загальна, коли новини лякають, а ризики виглядають досить потужними, дуже важливою є внутрішня особистісна сила: як керівників, власників, так і самої команди. Як на мене, такі дорадчі ради додають також натхнення і віри

Я спостерігаю, з якою тривогою (а це видно навіть у онлайні) люди розпочинають спілкування з Дорадчою радою, і з яким відчуттям власної сили та спроможності вони закінчують її. Оце відчуття впевненості, що ти можеш рухатися далі, аби пережити цю кризу та діяти, а не просто чекати, коли все закінчиться, є ключовим. Багато все ще вважають, що можна пересидіти, але це помилково.

Під час двогодинної консультації, ми як експерти Дорадчої ради не претендуємо на те, аби вирішити усі проблеми бізнесу. Однак ми кладемо на стіл ті питання, з якими бізнес піде далі: до своїх клієнтів, постачальників, команди, до ринку, і буде сам шукати на них відповіді. Вчасні та правильні питання сьогодні важливіші, ніж швидкі відповіді.

Львівська бізнес-школа УКУ спільно з «Твоє місто» реалізовують проєкт «Підтримка українського бізнесу в час кризи», який виконується в межах Проєкту «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Подати заявку на участь у проєкті та отримати консультацію від Антикризової дорадчої ради можна тут.

Якщо у вас є додаткові запитання щодо формату, телефонуйте або пишіть нам. 

Менеджер проєкту Галина Стаднюк

+380 66 7 222 902, hstadniuk@lvbs.com.ua