4 запитання до бізнес-гуру Адріана Сливоцького

29 Вер 2014

Один з найкращих світових бізнес-експертів, американський професор, батьки, якого походять з Івано-Франківщини, і який розмовляє українською, радить нашим читачам вчити англійську й частіше експериментувати на ринку, щоб отримувати від покупців зворотній зв’язок.

Нещодавно Адріан Сливоцький вже втретє провів у Львівській бізнес-школі Українського католицького університету яскравий новаторський курс «Мистецтво перемоги». Ми скористалися цією нагодою, аби ексклюзивно поставити професорові декілька запитань. Редакція щиро дякує Львівській бізнес-школі  за організацію інтерв’ю.

Новий курс від Адріана Сливоцького “Місія нездійсненна? Запуск, бренд, розшифрування клієнта”

З одного боку – українська економіка та бізнес у відверто складному стані. З іншого – ось-ось почнуть надходити гроші МВФ, ЄС, США… Ми очікуємо пожвавлення інтересу західних інвесторів, ми сподіваємось на полегшення ведення бізнесу і зменшення корупції. Як тоді в цілому можна оцінити сьогоднішню ситуацію? У чому ви бачите привід для оптимізму?

– Щоб зрозуміти відповідь на це запитання, треба подивитися, як змінилися за останні 4-5 років самі українські бізнес-керівники. По-перше, вражає, що все більше людей добре володіє англійською мовою. По-друге, все більше управлінців (і це стосується не лише ІТ-галузі) розвинули зв’язки з підприємцями Європи, США. Паралельно зі зменшенням корупції, покращенням законодавства та інвестиційного клімату в Україні треба формувати бізнес-спільноту, яка розуміє бізнес не лише регіонально, а й глобально. Тут є лідери, які довели, що вони можуть будувати організації, де працюють сотні-тисячі людей, лідери, які налагодили контакти з підприємцями по всьому світу.

Людський капітал був основою для відбудови будь-якої економіки світу. Україна – не виняток. Тому, якщо по-кращиться бізнес-клімат, будьте певні: людський капітал, талант, досвід і зв’язки (яких не було ще 5-10 років тому) стануть поштовхом для розвитку підприємництва. Історія показує, що ви не мусите походити з великої економічно розвиненої країни, щоб стати найкращими у світі. Такі компанії, як Zara в Іспанії, IKEA в Швеції, та десятки інших, створили підприємства світової якості, хоча починали у невеликих державах.

Ви багато говорити про особистісні цінності лідерів бізнесу. Чи так важливо це на сьогодні?

– Я думаю, що найкращі провідники завжди починають бізнес не з питання прибутку, ринкового потенціалу, а від своїх власних цінностей: що для мене є найважливішим, чому я працюю, що створюю. Для розвитку бізнесу такі цінності, як повага до людини, свобода вибору, є дуже важливими. Ми завжди повинні перевіряти свої цінності. Для багатьох Майдан став моментом не перевірки, а радше ствердження власних цінностей, поштовхом до подальшої праці. Так, існує небезпека кризи, непевність. Але не забуваймо, що в усіх попередніх кризах (економічних, військових тощо) найкращі лідери постійно працювали над розвитком свого підприємства, своєї організації, своїх людей, своїх покупців.

Як можна скористатися вашими підходами до бізнес-моделей та «магнетичного продукту, щоб саме зараз, восени 2014 року, здобути успіх в Україні?

– По-перше, не треба винаходити щось нове. Про це багато написано, є багато прикладів компаній у всьому світі: Китай, США, Корея, Аргентина. Не витрачайте час, учіться на цих прикладах не лише у вашій галузі, а й у інших, щоб розвинути здатність до правильних стратегічних і тактичних ходів, які ви можете застосувати у вашій галузі й компаніях.

По-друге, усі працівники у вашій організації мають вивчити англійську мову, тоді вони матимуть безпосередній доступ до всіх цих прикладів. На Заході не все, про що написано, запроваджують. Але існує так звана «культура навчання» (a learning culture) в організації. Якщо ви навчите своїх працівників вчитися, то заощадите багато часу. Водночас слід знати й розуміти, що ринок України відрізняється від інших ринків. Тому, аби застосувати певні ідеї, треба організувати кілька експериментів на ринку, щоб побачити, на що реагує покупець. Ті компанії, які вміють організувати такі експерименти, дуже часто виявляють, що різні варіанти дають різний зворотній зв’язок. Без кількох спроб ви цього ніколи не знайдете. Тому вчіться на прикладах інших, однак пристосовуйте ці практики до вашого ринку й випробовуйте, на що ваш ринок найкраще реагує.

Чи можете навести декілька західних або українських прикладів застосування ваших бізнес-концепцій, які вже дали добрі результати?

– Таких компаній дуже багато: Nespresso в кавовій галузі, Bloomberg в інформаційній, Amazon у продажах, IKEA в меблевій галузі, Zara у швейній індустрії, Swatch в годинниковій. Варто пригадати, що ці компанії дуже часто працювали в непростих обставинах (Swatch почали з того, що вся годинникова галузь у Швейцарії збанкрутувала). Повторю, що важливо вивчати ці приклади й застосовувати до тих реалій, в яких живете й працюєте ви. Таке пристосування відбувається в цілому світі: з розумом до цього підходять китайські, мексиканські компанії. Ми можемо з цього скористатися також.

Джерело: Деловое обозрение для специально для абонентов Лига-закон