Блог інноваторів: Як макроекономічні показники можуть впливати на малий бізнес

23 Січ 2018

«Зазвичай, при моделюванні стартапу чи малого бізнесу ми враховуємо мікро- та ігноруємо макроекономічні показники. Я не є винятком, та все ж, спробую подивитись, як, скажімо, валютний курс, інфляція, рівень безробіття, ВВП, процентна ставка впливають на підприємство», – пише у своєму блозі після пройденого навчального модуля учасник MSIE6 Магістерської програми з інновацій та підприємництва Олег Чагарин.

1

Валютний курс. Припустимо, що компанія закуповує частину сировини в доларах і є ймовірність, що курс долара зросте до певної межі. У такому випадку потрібно зрозуміти еластичність попиту, щоб дати відповідь на таке запитання: «Чи зможемо ми підняти ціни до певної межі і продавати наші товари чи послуги в такому ж обсязі, щоб залишитися на прийнятному рівні прибутковості?». З іншого боку, у тій же ситуації, але за умови, що фірма є експортно-орієнтованою і купує сировину та платить за робочу силу в місцевій валюті, здешевлення останньої приведе до збільшення прибутку.

Рівень безробіття. При збільшенні рівня безробіття основні наслідки, які можуть виникнути  – це зменшення рівня споживання на товари, на які є еластичний попит та збільшення пропозиції на ринку праці, що може потенційно призвести до зменшення рівня заробітної плати.

Інфляція. Вона має прямий вплив на COGS та капітальні витрати, тому, зазвичай, позначається на маржі. Високий рівень інфляції здебільшого веде до зменшення попиту, що позначиться на виручці підприємства. Внаслідок збільшення цін. працівники претендують на більшу заробітну плату, що веде до збільшення витрат підприємства.

2

ВВП. У загальному, рівень продажу напряму залежить від ВВП. Тому, коли ВВП зменшується, це може негативно вплинути на вашу компанію. Якщо бізнес залежить від іноземних інвестицій, то інвестор подумає двічі, перед тим як вкладати свої кошти в країну з низьким рівнем ВВП.

Процентна ставка. Процентна ставка відображає те, чи гроші є дешевими/дорогими. Якщо процентна ставка знижується – фірма може взяти кредит на вигідних умовах або перекредитуватися, якщо вже має кредити. Якщо збільшується – то все відбувається навпаки. Процентна ставка впливає на наші рішення щодо інвестицій у той чи інший проект. Якщо процентна ставка є на високому рівні, нам потрібно, щоб проект згенерував більший грошовий потік у майбутніх періодах у порівнянні з меншою процентною ставкою.

Читайте також. Блог інноваторів: Ефективний нетворкінг? Так, чули

Усе описане  – це, звичайно, модель. Модель завжди є спрощенням явищ чи об’єктів. Роль кожного показника тут описана ceteris paribus, тобто, не враховано те, що зміна одного показника, зазвичай, впливає на інші.