Що спільного в Appstore, Uber та козацької стратегії XVII століття?

Навіщо сучасним бізнесменам знати військові стратегії? Які уроки з поразок минулого можна вивчити і яких помилок не повторювати? Чому у Китаї діти вивчають військові стратегії ще у школі? Впродовж двох днів учасники навчальної програми «Бізнес як військова стратегія» вчилися в атмосферному Збаразькому замку XVII століття знаходити спільне між давньокитайськими, козацькими військовими стратегіями та стратегіями у бізнесі і використовувати війни минулого для розвитку власної справи. 

strategy1

Співавтор програми, директор компанії «RR Commodities» в Шанхаї Сергій Лесняк розповів, що працюючи близько 15 років на Далекому Сході, помітив: дуже часто бізнесмени опираються в прийнятті рішень на давні військові стратегії. «Я подумав, що ми можемо вивчити цей досвід в Україні, але також захотіли знайти такі ж елементи в українській історії», – зазначив він. За його словами, спочатку, читаючи «Мистецтво війни» (стародавній китайський трактат, авторство якого приписується генералу й стратегу Сунь-Цзи), тобі все видається таким очевидним, але потім починаєш помічати, як люди навколо мислять цими стратегемами, про які йдетьсяу трактаті, а діти вивчають військові стратегії ще у школі. Але не тільки у Китаї використовують військові стратегії і не лише у бізнесі. «До слова, нещодавно прочитав «Лиса Микиту» і вам раджу. Ви знайдете там щонайменше 5 стратегем», – зазначив Сергій Лесняк.

Військові та бізнес-стратегії співавтор програми, виконавчий директор Центру лідерства УКУ Андрій Рождественський проаналізував через асиметричну модель бізнес-футуролога Адріана Сливоцького, який цього разу також був учасником програми «Бізнес як військова стратегія». Козацьку війну 1621 року під Хотином та Uber, Toyota, Appstore, Airnbnb аналізували через «8 кроків Давида» (модель асиметричної конкуренції за Адріаном Сливоцьким, що включає 8 кроків, які повинен пройти бізнес, аби отримати глобальний успіх): ощадливість, швидкість, невдача, масштабність, розповідь, магнетичність, алгоритми, доступ. Також він крізь призму 11 чеснот лідера (справедливість, підзвітність, смиренність, гуманність, колаборація, візійність та ін.) проаналізував гетьманів Петра Сагайдачного та Богдана Хмельницького. 

strategy2

Історик, професор Українського католицького університету Вадим Задунайський детально розповів про Хотинську битву 1621 року, покроково аналізуючи всі маневри турецького та польсько-козацького військ та їхніх очільників і виділяючи застосовані стратегеми.

Бізнес & військові стратегії: висновки

За час навчання учасники виділили наступні висновки:

  • Ставитися до невдач всередині компанії як до до можливості продовжувати швидкий рух вперед, зробивши висновки

  • У бізнесі повинна бути миттєва реакція і внутрішня готовність швидко діяти

  • Чи ставитеся ви до своїх працівників, як до клієнтів? Якщо ні, то ви знайшли одну з найбільших проблем 

  • Неправильні рішення – це краще, ніж відсутність будь-яких рішень взагалі

  • Стратегія повинна бути довгостроковою

  • У тому, наскільки ми готові боротися з власною недосконалістю, залежить успіх

  • Результат не залежить від кількості стратегем, а від того, наскільки якісно ми їх реалізовуємо

  • Потрібно знати і вміти використовувати ресурси ворога

  • Перемога повинна бути досконалою та красивою

  • Найкраща стратегія: перемагати ворога без битви, ставити себе у позицію, де поразка неможлива

  • Магнетичність та розповідь – це те, що допомагає продавати бізнес

  • strategy3

Чому бізнесу важливо знати військові стратегії?

Андрій Рождественський назвав кілька причин, чому сучасним бізнесменам варто вивчати військові стратегії: «По-перше, вивчення військових стратегій розвиває стратегічне мислення це як вчитися грати в шахи, немовби немає прямої кореляції, але розвиває певну візійність. По-друге, дуже часто бізнесмени, особливо українські, на жаль, потрапляють в ситуації, коли класичні підходи до співпраці (такі як win-win, що використовує західний світ) не завжди працюють. Тому – тут на допомогу можуть прийти військові стратегії». Він також наголосив: якщо бізнес співпрацює з Китаєм, то необхідно знати «Мистецтво війни», бо китайці свій бізнес вибудовують згідно з цими фундаментальними роботами.

Директор компанії «МАТАІ-Україна», засновниця дитячого інноваційного дитячого простору «СвітЛичка» Наталія Смуток зазначила, що під час програми змогла побачити багато паралельних процесів від ресурсів до мислення. «Мені імпонує думка, що ми виграємо війни в наших головах і ми реалізовуємо успішні проекти в наших головах, тому важливо вчити військові стратегії, бо динаміка світу настільки швидка, що ти повинен розвиватися і навчатися, щоб хоча б залишатися на тому ж місці в бізнесі. Військові стратегії – це те, де ти на чужих невдачах можеш навчитися успішно реалізовувати свої проекти», – додає вона. Крім цього, на її думку, молодше покоління варто виховувати на коміксах, звідки діти змогли б почерпнути стратегеми, якими послуговувались козаки. 

strategy8

«Для бізнесу стратегії є надзвичайно важливими. Очевидно, що багато можна почерпнути з історії бізнесу, але стратегічного мислення і стратегічного пристосування у військових стратегіях більше. Звичайно, тепер є ґрунтовна різниця, але водночас є багато схожого між стратегією у бізнесі та у військовій справі: вибір проблеми, швидкість, спритність, хитрість, аналіз перед дією. Понад 50% того, чого ви навчитеся у Сунь-Дзи, Наполеона та інших, може мати безпосереднє застосування до стратегічних рішень вашого бізнесу», – зауважив Адріан Сливоцький, цьогорічний учасник програми, який двічі входив до списку топ-25 бізнес-консультантів світу.

Засновник експертної компанії pro.mova Євген Глібовицький зазначив, що військові стратегії базуються на грі з нульовою сумою: або ти, або тебе, натомість сьогодні весь західний світ прагне до win-win: «Мені здається, що одна з складних задач, яка стоїть перед власниками бізнесу, – це здобуття гри з позитивною сумою. Але користь в тому, що таке навчання розширює кругозір, ти бачиш інші моделі мислення, занурюєшся в інші дисципліни і бачиш, як вони впливають на прийняття рішень і порівнюєш з тим, як ти це робиш. Це розвиток, розширення горизонтів, інтелектуальна напруга, яка дуже корисна і тому я думаю, що це прекрасний формат і фантастичні теми». 

CEO одеської компанії «Супрамарін» Олександр Яковенко зазначив, що менеджмент і конкуренція на ринку – це міні-війна, і ти щодня повинен приймати певні рішення, а військові стратегії не дуже відрізняються від стратегії менеджменту. 

Довідка

«Бізнес як військова стратегія» – цикл програм, що стартувала чотири роки тому у Львівській бізнес-школі УКУ і відбулася у таких важливих історичних локаціях як Хотин, Кам‘янець-Подільський, Збараж, Берестечко, Дубно. Особливість та цінність цієї програми у тому, що стратегію бізнесу вивчають через досвід військових баталій безпосередньо на місці подій.