Нові помилки — це новий досвід, і це означає, що ми рухаємось у правильному напрямку, переконаний виконавчий директор Центру підприємництва LvBS Іван Петренко, який у своєму блозі розвіює міф про страх помилок, який заважає нам досягати нових цілей.
В нас, українців, з дитинства закладено, що помилки — це погано, за помилки завжди було соромно. І незважаючи на те, що зараз ми говоримо про намагання змінити це поняття в Україні, це не може відбутися швидко. З дитинства ми йшли іншим шляхом, і час потрібен не тільки для того, щоб зрозуміти, що помилятись — це потрібно і, деколи, корисно, а щоб це стало частиною нашого прагнення до успіху.
За кордоном є дві основні фрази: failure is good (але якщо помилки не є систематичними і ми можемо їх виправляти і рухатись далі), і fail fast, fail cheap, move on. Ми говоримо про світ стартапів та інновацій, де час є важливою складовою. Помилятись треба швидко, адже ідеї є в повітрі і якщо в когось вони виникли, але її не втілити вчасно — то це зробить хтось інший.
Будь-яка помилка — це досвід і його потрібно здобувати на практиці, тобто і на фейлах. Помилятись — це корисно, це сприяє розвитку. Середньостатистичний стартапер стає успішним на 10−15 спробі, тобто це все помилки і досвід, коли ти розумієш, що робив не так. Проте, нам потрібно багато часу, щоб помилки стали частиною шляху до успіху.
В нашому Центрі ми багато часу приділяємо модулю customer development (розвиток та вивчення клієнта). Це започаткував Стів Бленк: що швидше на ранніх стадіях фаундери будуть валідувати ідею на потенційних клієнтах — то більше буде помилок і тим швидшим буде розвиток. Засновник стартапу часто вважає, що його продукт є ідеальним і відразу запускає його на ринок, а тоді виявляється, що він нікому не потрібен, а ресурси вже витрачені. Правильніше — помилятись якомога швидше і постійно валідувати рішення. Ми не навчені спілкуватись з людьми, помилятись перед ними, виходити з зони комфорту.
Проте, як я згадував вище, важливо ще в дитинстві закладати певні сталі поняття про те, що помилки — це досвід. Тому ми розпочали формування програми з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти і хочемо запускати пілотні проекти програми з підприємництва для школярів. Ми багато уваги приділяємо також розвитку вчителів. У старших класах все ще мало уваги приділяють розвитку підприємницького мислення та навичок. Для більшості вчителів трансформація та перехід на рівень того, щоб чути та вести діалог з учнями є складною, і це буде одним з наших завдань — допомагати вчителям прислуховуватись до учнів та дозволяти їм помилятись у межах навчального процесу.
Блог написано та опубліковано на Новое Время. Бизнес.