Ресторатор Марк Зархін один із тих, хто був причетний до розробки концепції розвитку Львова, а зараз втілює її у життя. На Lviv Smart City Day він розповів про те, що слід зробити, аби у місті стало більше представників креативного класу, про зміну свідомості львів’ян та як має виглядати Львів у 2025 році.
ФОТО: lvbs.com.ua
Стратегія міста
У 2008-му ми почали думати про те, як має розвиватися місто. На запрошення Львівської міської ради та представників бізнес-середовища Monitor Group провела дослідження конкурентоспроможності міста. Тоді ключовими напрямками розвитку Львова обрали сфери ІТ та туризму. Але вони призвели до «метаболізму територій», коли поруч із ними почали розвиватися й інші напрямки у місті, створюючи нові робочі місця.
На початку 2015 року ми зібралися знову, щоб зрозуміти, яким ми хочемо бачити Львів наступні 10 років. І зрозуміти яким є Львів і його мешканці на сьогоднішній день. Це консервативне та інертне місто; де соціальні ліфти не працюють; зате діє принцип «кум-кум», а не «win-win»; тому для багатьох головною життєвою позицією залишається «володіти», а не «створювати»; тому в місті незначна кількість представників креативний класу.
Хто вони, креативний клас?
Це індивідуалісти та нонконформісти, які завжди у пошуку нових знань та реалізації своїх ідей. У них немає чіткої межі між роботою та відпочинком і вони заангажовані у різних видах діяльності. Для них головними залишаються цінності «win-win», а не «кум-кум», тому гроші – лише інструмент для досягнення цього. Вони толерантні до інакшості та готові підтримати у випадку невдач.
Як їх заманити до Львова?
Креативний клас формується там, де йому зручно. Туди переїжджають креативні компанії. Разом вони створюють креативне місто.
Що може сформувати креативне середовище у Львові?
Креативне середовище у Львові може сформуватися за наявності у місті розвиненого мистецького середовища. Таким місцем, для прикладу, є «Дзиґа». Також у місті має відбуватися розвиток та планування нових креативних просторів та хабів. Український католицький університет та Львівська бізнес-школа (LvBS) також збирають довкола себе креативних людей. Слід і надалі розвивати сфери ІТ та туризму, однак слід переглянути образ туриста, якого ми хочемо бачити у Львові.
Львів 2025
За таких складових через 10 років Львів може перетворитися на місто, яке експортує власні інновації, технології та практики. Це може бути місто концентрації українських та іноземних інноваційних компаній, де будуть сформовані нові галузі креативної економіки і буде жвавий ринок фінансів, особливо венчурних. Такі зміни мають привести до інтеграції інноваційних практик у сферу міського управління, транспорту, освіти, архітектури, медицини, культури тощо.
Підготував Ігор Саджениця