12 жовтня відбувся шостий семінар «Глобальна Україна», організований за підтримки Бізнес-школи Українського католицького університету та Міжнародного фонду «Відродження». Серед запрошених доповідачів були іспанський та американський соціолог релігії, професор факультету соціології Джорджтаунського університету та директор Берклійського Центру релігії, миру та світової політики Хосе Казанова, а також митрополит Української греко-католицької церкви, голова Філадельфійської архиєпархії в США і президент УКУ Владика Борис Ґудзяк.
Ділимося з вами головними думками, які були озвучені на семінарі:
- Перша поправка до Конституції США, яку розробив Джеймс Медісон, передбачала принципи: «жодного встановлення релігії» та «вільне сповідування релігії». Це заклало основи американської політики: розділення церкви і держави, але не релігії та політики
- Україна єдина серед європейських країн запровадила модель, близьку до американської. Через незгоду між православними церквами жодна з них не змогла стати державною. Це дало змогу всім меншинам отримати рівні права.
- Релігійні добровільні асоціації стали моделлю добровільних асоціацій в американському громадянському суспільстві. Вони першими заснували школи, газети та всі форми асоціацій для досягнення будь-якої мети, як цивільної, так і філантропічної, а також допомоги іншим.
- Усі соціальні рухи в Америці в історії були тісно пов’язані з релігійними групами. Це стосувалося перших рухів за тверезість, за скасування рабства, за право голосу, руху за громадянські права. Саме релігійні групи просували ці політичні справи, але не на рівні партії. Релігійні групи ніколи не організовувалися як політичні партії, але функціонували на рівні громадянського суспільства.
- Консервативні католики вважають, що аборти та гендерні питання, такі як одностатеві шлюби, ЛГБТ інше.є найважливішим питанням, Більш прогресивні католики піклуються про соціальне вчення церкви, імміграцію, екологію та соціальну справедливість, є частиною традиційного демократичного робочого класу. В основному у них є дві основні моральні проблеми. Аборт був в основному католицьким питанням, більшість протестантів не цікавилися цим взагалі.
- Більшість євреїв в Америці є світськими, а не релігійними, а релігійні євреї розділені на три основні деномінації: реформістські євреї, які зазвичай голосують за демократів, консервативні євреї, які розділяються між демократами та республіканцями та ортодоксальні євреї, найбільш консервативні, зазвичай голосують за республіканців.
- Американський євангелізм поділяється на дві категорії: постмілленарний, що означає, що вони будують Царство Боже на землі, і політика є частиною будівництва цього царства, та премілленіальний, представники якого вірять, що спочатку буде апокаліпсис та друге пришестя Христа,і лише потім буде побудовано Царство Боже, адже Америка не підлягає відновленню.
- Джеррі Фолвелл в 1960-х роках, критикував своїх колег баптистів, Мартіна Лютера Кінга, за його участь у політиці, говорячи, що роль проповідників — це не займатися політикою, а проповідувати про друге пришестя Христа.
- Папа сказав: «Голосуйте відповідно до своєї совісті, голосуйте за менше зло». Тому католики повинні вирішити, яке зло менше. Для тих, хто вважає, що аборт — це найбільше зло, менше зло — це голосувати за Трампа. Для тих, хто вважає, що важливіші питання питання соціальної справедливості, братерства, імміграції, екології, вони можуть вважати, що позиція Демократичної партії є ближчою.
- Розмежування церкви та держави завжди було червоною лінією. З 1980-х років багато євангельських груп та телеєвангелістів почали виступати за домінування християн у політиці та суспільстві, прагнучи нав’язати свої цінності через законодавство
- Якщо Трамп виграє, “холодна громадянська війна” у США матиме наслідки для України.
- Після Другої світової війни католицька система була так розвинена, що можна було пройти від дошкільного навчання до докторантури через католицькі заклади освіти.
- В 1960 Кеннеді був першим обраним обраний президентом-католиком. І це стало символічним моментом остаточного прийняття католиків як повноцінних американців, тому для них це переломна точка.
- Є 72 мільйони католиків у США. Вони складають 22% населення і майже 28% сенаторів і представників Конгресу, дві третини Верховного Суду тобто, як і євреї, вони надмірно представлені. Дві третини Верховного суду — католики.
- Католики непропорційно сильно підтримують Україну. В Америці є більше ніж 300 католицьких єпископів, які служать у 196 єпархіях. Жоден єпископ ніколи не виступав проти України.
- В українській політиці та дипломатії є погане розуміння ролі релігії та релігійних переконань у Сполучених Штатах Америки.
- Відсутність роботи з протестантами ослабила адвокацію українських питань. Це також проявилося в ключовий момент голосування за додаткову допомогу, яке відбулося навесні 2024 року і яке було затримано на півроку, через що Україна зазнала колосальних втрат на полі бою.
Проєкт «Глобальна Україна» є серією геополітичних семінарів, які організовані з метою систематичного обговорення глобального контексту, в якому відбувається розвиток України, задля ухвалення якісніших рішень – з фокусом на війну, новий світовий порядок та сценарії, світові проблеми в Україні, міжнародні та українські трансформації.
Семінари проводитимуться у форматі регулярних (раз на 1-2 місяці) одноденних живих зустрічей у Львові на базі Українського католицького університету з постійним складом учасників та учасниць та запрошеними промовцями з числа провідних міжнародних експертів. Заходи організовані Ярославом Грицаком та Валерієм Пекарем у партнерстві з Бізнес-школою УКУ. Проєкт реалізовано за підтримки МФ «Відродження».