Освіта майбутнього: чи зможемо ми освоїти нові професії? (lb.ua)

23 Кві 2015

Як часто нам доводиться змінювати професію? Чи маємо ми достатньо компетенцій, щоб відповісти на нові виклики у нашій діяльності? Скільки часу ми витрачаємо на «перенавчання» своїх працівників? Чи потрібні ми будемо на ринку праці через 10 років? Які навички будуть важливими для майбутніх працедавців? Це ключові питання, на які варто відповісти собі сьогодні, щоб завтра не опинитися «за бортом».

Освітні реформи починати, безумовно, слід зі шкільної освіти, адже вона закладає фундамент для нашого подальшого навчання та вибору професії. Насправді, про невідповідність шкільної освіти вимогам сучасного світу говорять не лише в Україні, а й, наприклад, у США та Південній Кореї, де вже активно впроваджують реформи у цій сфері. Адже вся сучасна освіта була сформована ще 200 років тому – це так звана «прусська система», основним завданням якої було продукувати солдатів, це освіта на замовлення держави, абсолютно не адаптована до потреб окремого індивіда. А якісна освіта включатиме індивідуальні особливості тих, хто навчається.

Маріо Кіллонен, голова департаменту освіти Хельсінкі та автор інноваційної освітньої реформи в Фінляндії говорить: «Школи сьогодні навчають дітей старомодним способом, який більше підходить для ХХ століття, але в наш час запити змінилися, нам потрібне щось для ХХІ століття». І так говорять у країні, в якій шкільну освіту вважають однією з кращих у світі! То в котрому столітті перебуває українська школа? Про тренди в освіті, на які потрібно звернути увагу, щоб наші діти були готові освоювати професії майбутнього, поговоримо далі.

Зокрема, Всесвітній економічний форум (World Economic Forum) підготував звіт, у якому визначив, якими будуть 16 найважливіших навичок ХХІ століття. Зміни на ринку праці змушують всіх осіб, а не лише частину, володіти цими навичками. Отже, йдеться про:
– фундаментальну грамотність: писемність, вміння рахувати, наукова грамотність, комп’ютерна грамотність, фінансова грамотність та культурна і соціальна грамотність;
– компетенції: критичне мислення/здатність приймати рішення, креативність, комунікація, здатність до співпраці;
– риси характеру: допитливість, ініціативність, наполегливість/витримка, здатність пристосовуватися, лідерські якості, соціальна та культурна обізнаність.

 

Місце і час, де ми будемо отримувати освіту, матимуть усе менше значення (або й не матимуть взагалі). Освітні он-лайн платформи, такі як coursera, udacity, iversity, Khan academy та інші дозволяють отримувати потрібні вам зання у зручний для вас час і в зручному для вас місці. Крім того, coursera вже починає видавити сертифікати, які роботодавець бере до уваги. Ця тенденція суттєво вплине на ринок освіти та конкуренцію на ньому.

Важливим є також те, як ми отримуємо контент у процесі навчання. У школі майбутнього цей контент можна буде отримувати не з запилених підручників, а використовуючи різноманітні сучасні можливості. Тому, одним з основних завдань в освіті стане оцифрування контенту. На сьогодні Amazon вже працює над легким та зручним електронним підручником, в якому буде все необхідне.

Суттєво зміниться роль як тих, хто навчає, так і тих, хто навчається. Діти/студенти зможуть вчитися, коли захочуть і не обов’язково під час перебування у школі/університеті. А вчитель перестане бути головним в процесі начання, його роль зводитиметься більше до менторства, пітримки. Крім того, багато знань можна буде отримувати завдяки, так званому, навчанню у спільноті, де знання будуть отримувати один від одного.

Критично важливим моментом є збір та аналіз інформації в освіті за допомогою підходу big data. В майбутньому історія вашого навчання буде акумульована та проаналізована, таким чином, викладач зможе пропонувати вам саме той продукт, який вам потрібен. Це пов’язано з таким освітнім трендом, як adaptive learning – система, що дозволяє моделювати всі наступні ваші кроки у навчанні, залежно від того що ви вчили раніше. Головне питання залишається відкритим – у якій школі вчитимуться наші діти і чи будемо ми достатньо гнучкими, аби пристосуватись до нових викликів і в освіті, і в роботі?..

За матеріалами візійної конференції Intro LvBS «Тренди, які визначають майбутнє» та освітнього звіту від World Economic Forum «New Vision for Education».

Автор: Роксолана Вороновська

Джерело: lb.ua